Autor: W

BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | Makroekonomia | Duże zaangażowania banków – problem z finansowaniem spółek Skarbu Państwa

Z roku na rok zaostrzają się wymogi ostrożnościowe wobec banków w zakresie finansowania podmiotów ze sobą powiązanych. Powstają nowe wytyczne, coraz silniej ograniczające finansowanie podmiotów nie tylko w grupach kapitałowych, ale również poza nimi, jeżeli zdaniem regulatora mogłoby to generować dla banku jedno ryzyko.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | Cyberbezpieczeństwo | Nie pomagaj się okraść

Wraz z początkiem października wystartowała kampania społeczna sektora bankowego na temat cyberbezpieczeństwa „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze”. Kampania została przygotowana przez Związek Banków Polskich we współpracy z bankami i potrwa do końca roku. Jej termin został wybrany ze względu na zbliżający się gorący okres zakupów w sieci – Black Friday, Black Week, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia. Czas wzmożonych zakupów, to jednocześnie czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców, a więcej okazji i „superpromocji” dla konsumentów oznacza też okazje dla oszustów.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | System Dokumenty Zastrzeżone | Liczba wyłudzeń wciąż rośnie!

Kradzież tożsamości to jedno z najpoważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Choć często kojarzy się z przestępstwami internetowymi, oszuści działają również w przestrzeni publicznej – wystarczy moment nieuwagi w tramwaju, galerii handlowej czy kinie, by stracić portfel, a wraz z nim dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. Tego typu dokumenty są cenniejsze dla przestępców niż gotówka, bo otwierają drogę do wyłudzania kredytów i pożyczek. Aby uniemożliwić takie działania, ważne jest natychmiastowe zastrzeżenie dokumentów po ich kradzieży lub zaginięciu.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | Raport Antyfraudowy BIK | Wymiana danych o zagrożeniach w sektorze finansowym, kluczem do wzmocnienia bezpieczeństwa konsumentów i przedsiębiorstw

Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby fraudów – twierdzi co trzeci przedstawiciel sektora finansowego, zdaniem kolejnych 52% problem utrzymuje się na porównywalnym poziomie. Banki niepokoi aktywność oszustów, a przede wszystkim fakt, że wciąż kluczowym celem ataków pozostają klienci sektora. – Przestępcy skupiają się na wyłudzeniach kredytów, pożyczek oraz atakach socjotechnicznych na klientów w celu zrealizowania oszukańczych transakcji – czytamy w najnowszej edycji Raportu Antyfraudowego BIK.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | Waluty Cyfrowe | Pieniądz elektroniczny

Chociaż pół wieku temu brytyjscy komuniści wieszczyli koniec ery pieniądza, to współcześnie żadne państwo nie zawiesza jego stosowania. Z pieniężnego obrotu
nie rezygnuje nawet Korea Północna. Pieniądz natomiast dostosowuje się do warunków i wymagań komórkowych społeczeństw, które dzisiaj wolą posługiwać się niefizycznym środkiem wymiany i miernikiem wartości.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | Technologie – Debata Redakcyjna | Ewolucja czy rewolucja w podejściu do cyberodporności?

Dostosowanie się do wymogów określonych w rozporządzeniu DORA i dyrektywie NIS2 to wyzwanie szczególnej rangi dla sektora finansowego. Będąc instytucjami zaufania publicznego,
banki traktują priorytetowo obszar cyberbezpieczeństwa i odporności cyfrowej, a standardy w tym zakresie są znacznie bardziej rygorystyczne niż w innych segmentach rynku.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Bankowość i Finanse | Technologie – Debata Redakcyjna | Roboty pomogą nam w relacjach z bankami, ale nie zastąpią ludzi

Bardziej niż cyfrowym rozwiązaniom ufamy pracownikom w oddziale banku. Dodatkowo ponad połowa z nas nie posługuje się dostarczanymi przez banki narzędziami do zarządzania domowym budżetem, jednak 40% rodaków dostrzega przyszłość w wykorzystaniu w tym celu AI. Obawiamy się jednak,
że sztuczna inteligencja będzie ingerować w naszą prywatność. Niepokój wywołuje też niezrozumiałość decyzji podejmowanych przez algorytmy – jak te potrzeby można zaadresować z korzyścią dla instytucji finansowych zastanawiali się przedstawiciele GFT Poland oraz czołowych polskich banków.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Canon | Drukarki Canon – skuteczne wsparcie dla firm

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu wybór odpowiednich narzędzi biurowych jest kluczowy dla efektywności i sukcesu każdej firmy. Drukarki to nieodłączny element codziennej pracy, który może znacząco wpłynąć na produktywność i jakość wykonywanych zadań. W celu zaspokojenia potrzeb dla biznesu firma Canon stworzyła serie drukarek atramentowych MAXIFY oraz drukarek laserowych – i-SENSYS.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Ailleron | Potrzeby klientów czy moda na technologię? | Jak AI kształtuje nową bankowość

Czy era bankowości osobistej dobiega końca? Klientocentryczność, sztuczna inteligencja, predykcyjna analityka – to wszystko obietnice nowoczesnej bankowości. Ale czy banki faktycznie rozumieją, czego chcą klienci, czy jedynie podążają za technologicznymi trendami? W artykule sprawdzamy, jak platformy, takie jak LiveBank by Ailleron, pomagają bankom dostosować się do nowej rzeczywistości i budować relacje, które jeszcze dekadę temu byłyby nie do pomyślenia.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Ab Initio | Wnioski z Doliny Krzemowej | Jak generatywna AI rewolucjonizuje bankowość

Świat finansów przechodzi rewolucję napędzaną przez sztuczną inteligencję, a w szczególności przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI). Stephen Brobst, CTO Ab Initio Software i Michał Walerowski, Dyrektor ds. Data i AI w Ailleron SA, przyglądają się kluczowym zagadnieniom związanym z wdrażaniem jej w bankowości. Partnerzy omawiają perspektywy dostawcy technologii i jej integratora w kontekście realizowanych projektów, pułapek nadmiernych oczekiwań oraz realnych korzyści płynących nie tylko z GenAI. Choć technologia ta zyskuje na popularności, wciąż istnieje wiele pytań i wyzwań dotyczących jej praktycznych zastosowań.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – SoftNet | Upowszechnienie AI jest tylko kwestią czasu

Bank spółdzielczy powinien być bankiem hybrydowym, łączącym bliskość klienta i rozumienie jego potrzeb, co przez lata było domeną spółdzielców, z dostępem do szeroko rozumianych kanałów cyfrowych i innowacyjnych usług. W ciągu najbliższych pięciu lat taki model powinien stać się podstawą funkcjonowania bankowości spółdzielczej – podkreśla Piotr Chrzanowski, prezes zarządu SoftNet Sp. z o.o. Rozmawiali z nim Paweł Minkina i Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – NATEK | Czy IT nadal jest potrzebne w erze AI?

Integracja sztucznej inteligencji z funkcjami IT, takimi jak chatboty w rolach agentów wsparcia i uczenie maszynowe generujące złożone skrypty w ciągu kilku sekund, budzi pytania o to, czy działy IT są nadal potrzebne – szczególnie w finansach, gdzie wydajność jest kluczowa. Moje doświadczenie w tej dziedzinie pokazuje, że umiejętności techniczne pozostają nie tylko istotne, ale i niezbędne w środowisku bankowym napędzanym postępem AI.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – DomData | Jak wykorzystujemy low-code i sztuczną inteligencję, by wspierać cyfryzację bankowości

Cyfryzacja bankowości jest procesem przyspieszającym, a platformy low-code i sztuczna inteligencja stanowią ważne narzędzia wspierające ten trend. AI ma zmienić krajobraz technologiczny i biznesowy usług finansowych, zwłaszcza w obszarach inteligentnej obsługi klienta, analizy predykcyjnej i zarządzania ryzykiem, a także automatyzacji operacji. Będzie też kluczowym czynnikiem dynamicznego rozwoju rynku platform low-code, ze względu na rozszerzenie ich możliwości i dostępności dla użytkowników. W DomData rozumiemy znaczenie ich wzajemnego wzrostu, dlatego jako jedna z pierwszych organizacji w Polsce stawiamy na integrację AI z naszym flagowym produktem – platformą low-code Ferryt.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Hitachi | Cyfrowy kredyt hipoteczny, rozwój technologii AI i emocje klienta

Digitalizacja procesu kredytu hipotecznego jest naturalną konsekwencją toczących się od dawna zmian w doświadczeniu klienta, modelu życia oraz funkcjonowania bardziej niż kiedyś zapracowanych Polaków. Od lat znamy oczekiwania klientów formułowane względem procesu hipotecznego dotyczące szybkości podejmowania decyzji kredytowej, uproszczenia formalności kredytowych i wymagań proceduralnych.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Red Hat | Polacy stracili niemal 330 mln zł przez oszustwa finansowe | Czy AI powstrzyma przestępców?

Narodowy Bank Polski odnotował w roku 2023 ponad 326 tys. oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych oraz poleceń przelewu. Łączna wartość tych transakcji wyniosła 327 mln zł. Z roku na rok zwiększa się gama zagrożeń, na jakie narażone są banki i ich klienci, a ofiarami oszustów padają zarówno konsumenci, jak i firmy. W tym tunelu jest jednak światełko – to sztuczna inteligencja, która może pomóc instytucjom finansowym w ograniczaniu ryzyka oraz w walce z przestępcami.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – eSourcing S.A. | Nowoczesne wyzwania i rozwiązania w sektorze bankowym

Współczesny sektor bankowy mierzy się z licznymi wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju technologii, rosnących oczekiwań klientów oraz zmieniających się wymogów regulacyjnych. Efektywność operacyjna, innowacyjność oraz zgodność z regulacjami to obszary, które wymagają ciągłego doskonalenia i dostosowania, aby sprostać wyzwaniom dzisiejszego rynku.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Lenovo Polska | Naszym nadrzędnym celem jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa

Od bezpieczeństwa cyfrowego zależy zasobność naszych portfeli, ta z kolei determinuje rozwój gospodarczy, czy zdolności obronne. Jest to zatem fundament funkcjonowania państwa. Z tych samych względów nie powinniśmy stawiać cyberodporności w kontrze do konkurencyjności polskiego rynku – podkreśla Wojciech Zaskórski, General Manager, Lenovo Polska. Rozmawiał z nim Paweł Minkina.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 6 Z 637