Bankowość i Finanse | Technologie | Na kłopoty – boty!
Wyręczają pracowników w odpowiedziach na najczęściej zdawane pytania i przyśpieszają obsługę klientów. Kto, a może raczej co? – Boty.
Wyręczają pracowników w odpowiedziach na najczęściej zdawane pytania i przyśpieszają obsługę klientów. Kto, a może raczej co? – Boty.
Banki są jednym z wielu partnerów dzisiejszego konsumenta, określanego mianem klient 4.0. Wyróżniają się jako kontrahent coraz bardziej aktywny, choć jednocześnie coraz mniej widoczny. Szczególnie w obszarze cyfrowym zacierają się tak bardzo czytelne do niedawna granice, które definiowały korzystanie z bankowości.
Prof. dr hab. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, kierownik Katedry Systemu Finansowego w Instytucie Finansów SGH, przypomina, jak pandemia wpłynęła na sektor bankowy i prognozuje, czy jej skutki zostaną z nami na zawsze – w rozmowie z Marcinem Złochem.
Ciepło z wnętrza ziemi, czyli geotermia, przedstawiana jako jeden ze skarbów Polski. Rozpoznane zasoby wód geotermalnych występują na 80% powierzchni kraju. Najlepsze warunki do korzystania z tych zasobów panują w górach, pasie pogórza oraz pomiędzy Szczecinem a Łodzią.
Banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy leasingowe i telekomunikacyjne, ale także inne podmioty rynku dołączają assistance do swoich produktów, zwiększając tym samym atrakcyjność swojej oferty. Ten trend będzie się z pewnością utrzymywał.
Jolanta Sadowska, dyrektor Biura sprzedaży i relacji z klientami, IT Card Centrum Technologii Płatniczych, zdradza sposoby na optymalizację sieci bankomatowej i transformację obsługi gotówkowej.
Centrum usług wspólnych oraz ujednolicanie systemów informatycznych mogą być sposobem na zwiększenie konkurencyjności banków lokalnych.
Współpraca Krajowej Izby Rozliczeniowej, Operatora Chmury Krajowej oraz Hitachi umożliwi utworzenie innowacyjnego produktu dla klientów na rynku polskim – przekonuje Country Manager, Poland, Austria, Czech Rep., Slovakia & Baltics, Hitachi Europe Tadeusz Woszczyński w rozmowie z Marcinem Złochem. Wspomniany plan zakłada utworzenie ponadsektorowej usługi, wykorzystywanej wszędzie tam, gdzie kluczowa jest trwałość informacji – np. w systemie e-paragonów, bankowości elektronicznej, e-ubezpieczeniach czy też w przechowywaniu i procesowaniu informacji medycznych.
Klienci banków i ubezpieczycieli są zadowoleni z przebiegu procesów wspieranych przez innowacyjne rozwiązania, doceniają korzyści płynące z nowoczesnych technologii. Jednocześnie coraz częściej są angażowani przez banki w kształtowanie nowych produktów i rozwiązań, już na etapie ich tworzenia. Wszystko po to, by zwiększyć poziom satysfakcji i najlepiej dostosować usługi do potrzeb użytkowników.
Nagłe przejście w tryb pracy zdalnej to dla firmy duże wyzwanie. Podstawowym zadaniem jest w takiej sytuacji zapewnienie pracownikom środków, by mogli swoje obowiązki wykonywać z domu – czy to poprzez przekazanie im służbowego komputera, czy przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Jednak priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa danych.
W skład branży teleinformatycznej, określanej też angielskim akronimem ICT (Information and Communication Technologies), wchodzą zarówno firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania, produkcją gier wideo, jak i podmioty z obszaru usług internetowych i komunikacyjnych czy prac badawczo-rozwojowych dotyczących sprzętu i usług cyfrowych. To duża, niezwykle zróżnicowana i nie mniej prężnie rozwijająca się część gospodarki.
Rozwiązania oferowane przez dostawców infrastruktur chmurowych niosą ze sobą szereg korzyści tak w obszarze informatycznym, jak i biznesowym. Najważniejszą zaletą jest lekkość prowadzenia biznesu i koncentracja na wyzwaniach strategicznych, a nie technicznych.
W 2020 r. Warta wdroży kolejne rozwiązanie bazujące na technologii sztucznej inteligencji – Rozpoznawanie Obrazu, które będzie wykorzystywane w ocenie i wycenie szkód komunikacyjnych. Dzięki nowej technologii nasza firma jeszcze sprawniej i szybciej będzie pomagać klientom w przypadku szkód komunikacyjnych – informuje Dawid Korszeń, rzecznik prasowy, Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji „Warta”.
Ekonomia współdzielenia staje się coraz popularniejszym trendem, a usługi bazujące na zasadzie subskrypcji spotkać można w coraz liczniejszych segmentach rynku. Jakie konsekwencje dla sektora bankowego niesie upowszechnianie się modelu sharing economy?
Wyróżnikiem fintechów są usługi innowacyjne, wyróżniające się na rynku, całkowicie odmienne od oferty klasycznych instytucji finansowych. Niektóre spośród tych firm decydują się na rywalizację z sektorem bankowym, inne wolą utrzymywać z bankami relacje partnerskie, stając się swoistym poligonem dla nowych technologii, stosowanych potem na rynku finansowym przez tradycyjnych graczy.
Polacy doceniają płatności elektroniczne przede wszystkim za wygodę i bezpieczeństwo. Istotne znaczenie ma również szybkość płacenia i niski koszt, związany z wykorzystaniem wybranej metody zapłaty. Szczególnie komfortowe są płatności mobilne z wykorzystaniem smartfonu – urządzenia, które zawsze nosimy ze sobą.
Banki i instytucje finansowe gromadzą ogromne ilości informacji o swoich klientach. Oprócz tych zbieranych online ze stron internetowych, aplikacji mobilnych, czy sieci społecznościowych, posiadają bardzo indywidualne dane dotyczące kart kredytowych, historii zakupów, jak również preferencji kupujących.
Głównym założeniem dyrektywy V AML jest stworzenie w ramach Unii Europejskiej warunków do sprawnej wymiany informacji w celu zwiększenia skuteczności przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Opracowano więc przepisy, które powinny zostać implementowane do polskiego porządku prawnego najpóźniej do 10 stycznia 2020 r.
Co nas czeka w technologii bankowej w 2020 r? Banki, chcąc zapewnić klientowi komfort w zakresie oferowanych usług czy komunikacji, samodzielnie bądź też z pomocą fintechów, mogą oferować kolejne innowacyjne rozwiązania, które wprowadzą naszą bankowość w kolejny etap cyfrowej rewolucji.
Michał Bończysty, Manager Zespołu Rozwoju Bankowości Internetowej w banku Credit Agricole, jest zdania, że agregatory płatności oparte o AIS oraz usługi umożliwiające realizację przelewów na podstawie usługi PIS będą się systematycznie rozwijać. Przewiduje jednak, że na polskim, dobrze rozwiniętym rynku bankowym, nie zrewolucjonizują one zasad bankowania w krótkim czasie.