Rynek pracy odporny na zawirowania w gospodarce
Stopa bezrobocia w październiku 2022 r. wyniosła 5,1 proc., podobnie jak we wrześniu – podał Główny Urząd Statystyczny.
Stopa bezrobocia w październiku 2022 r. wyniosła 5,1 proc., podobnie jak we wrześniu – podał Główny Urząd Statystyczny.
IBFed, czyli Międzynarodowa Federacja Bankowa oraz firma doradcza Deloitte przedstawiły wspólny raport, w którym opisały, co liderzy sektora bankowego na świecie myślą o roli swojej branży w przejściu na gospodarkę niskoemisyjną, pisze Szymon Stellmaszyk Doradca Zarządu ZBP w Zespole ds. współpracy międzynarodowej.
Sprzedaż detaliczna w październiku br. była realnie wyższa niż przed rokiem o 0,7%, wobec wzrostu o 6,9% w październiku 2021 r. – podał Główny Urząd Statystyczny.
Produkcja sprzedana przemysłu w październiku była wyższa o 6,8% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy notowano wzrost o 7,6%. W stosunku do września br. spadła o 0,7% – podał Główny Urząd Statystyczny. We wrześniu 2022 r. produkcja przemysłowa wzrosła w ujęciu rocznym o 9,8%
Można odnieść wrażenie, że aktualne wskaźniki gospodarcze znacząco odbiegają od naszych subiektywnych odczuć. 17-procentowa inflacja wydaje się co najmniej dwa razy wyższa, rynek pracy w dobrej kondycji, a jednak w firmach czuć niepokój, energii na pewno nie zabraknie, ale na wszelki wypadek lepiej ją oszczędzać. Ta gospodarcza dychotomia sprawia, że ważniejsze niż to, co jest, staje się to, jak myślimy, że jest. Dla większości nie jest to bynajmniej pozytywna wizja.
Członkostwo w Unii Europejskiej jest wartością samą w sobie i zapewne dlatego społeczeństwa państw UE zasadniczo nie dokonują pogłębionych analiz tej kwestii. Czasem jednak zauważa się, że ta organizacja wiele obiecuje swoim członkom, jednak są problemy z realizacją tych obietnic. Jak jak to czasem ujmuje się w slangu europejskim, Unia nie „dostarcza dóbr publicznych” w odpowiednim stopniu, ponieważ nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami.
Eksplozja w Przewodowie nie spowoduje trwałej przeceny złotego i innych polskich aktywów, bo „wojenna premia” już dawno jest uwzględniona w ich wycenach. Geopolityka zachwiała złotym i przypomniała rynkom finansowym, że od 9 miesięcy Polska jest krajem przyfrontowym. I tylko tyle.
Z Wojciechem Pawińskim, prezesem zarządu BlueSoft, rozmawiał Karol Materna.
Mierzenie, a następnie redukcja śladu węglowego, to ogromne zadanie dla banków. Gdzie są dziś na tej drodze, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jak architektura IT wpływa na wielkość emisji i które technologie mogą wspierać ich ograniczanie – te zagadnienia porusza raport „ESG: Sektor bankowy w poszukiwaniu drogi do zeroemisyjności”, przygotowany w ramach grupy roboczej przy Forum Technologii Bankowych i Związku Banków Polskich. Accenture jest koordynatorem prac grupy, a premiera raportu będzie w tym miesiącu.
Inflacja w październiku wyniosła 17,9%, wobec 17,2% we wrześniu – podał Główny Urząd Statystyczny. Bardzo negatywnie zaskoczył wzrost cen żywności. W ciągu miesiąca w sklepach musieliśmy za nią zapłacić więcej o 2,7%.
W wielu przedsiębiorstwach i branżach to właśnie pracownicy tworzą najbardziej wartościowy interfejs z klientem, decydując przy tym, ile czasu, uwagi i zaangażowania poświęcą indywidualnym sprawom odbiorców marki. W ten sposób Employee Experience (EX) powoli staje się elementem strategii i działań firm, który ściśle musi współpracować z Customer Experience (CE). Dla przedsiębiorstw oznacza to konieczność jednoczesnej koncentracji na klientach i pracownikach – bo utrzymanie jednych leży w rękach drugich.
Tradycyjna działalność depozytowo-kredytowa banków staje się coraz mniej opłacalna. To efekt niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, ale i rosnącej konkurencji ze strony fintechów, bigtechów czy sektora e-commerce, coraz śmielej poczynających sobie w kolejnych obszarach rynku finansowego. Gdzie zatem szukać alternatywnych źródeł przychodów? Odpowiedzią mogą być usługi cyfrowe.
Według Check Point, na świecie ponad 40% smartfonów jest podatnych na ataki cyberprzestępców. W samym 2021 r. zaatakowanych zostało ponad 10 mln urządzeń mobilnych. Spora część to urządzenia firmowe, na których niemal zawsze znajdują się informacje poufne lub wrażliwe dotyczące działalności firmy. Stąd też organizacje szukają odpowiedzi na pytanie, jak można skutecznie zabezpieczyć urządzenia końcowe wykorzystywane przez pracowników?
Rozwój uczenia maszynowego i nowych trendów, takich jak Adaptive AI, połączony ze zwiększeniem dostępnych mocy obliczeniowych, może doprowadzić do osiągnięcia przez sektor umiejętności modelowania ryzyka w locie i umożliwić bankom natychmiastową reakcję na potrzeby klientów, nie tylko w zakresie płatności czy depozytów, ale także kredytowania.
Praktycznie każdy rodzaj prowadzonego biznesu, a przede wszystkim sposób zaspokajania potrzeb konsumentów, został dzisiaj sprowadzony do jednego obszaru informacyjnego – internetu i urządzeń niwelujących ograniczenia dotychczasowego sposobu zakupu i sprzedaży (mobilność, UX/CX).
Z Markiem Młyńcem, partnerem PwC Polska Technology Consulting,
rozmawiał Konrad Machowski.
Narodowy Bank Polski przedstawił projekcję inflacji oraz wzrostu gospodarczego. W 2022 r. inflacja zatrzyma się prawdopodobnie w przedziale 14,4 – 14,5%.
Banki w coraz większym stopniu muszą podołać wyzwaniom związanym z upowszechnianiem się obsługi online. Klienci do placówek zaglądają dziś sporadycznie, z reguły w najpoważniejszych sprawach.
85 mld USD – na tyle ocenia się w samych Stanach Zjednoczonych koszt wydatków w IT na nietrafione technologie. Zamiast dokonać istotnej zmiany, firmy kontynuują inwestycje, próbując budować obejścia i utrzymując nietrafione projekty. Przeciętny deweloper spędza prawie połowę swojego czasu na utrzymywanie technicznego długu i analizę kodu. W dobrych czasach duże organizacje mogły sobie pozwolić na taki luksus, ale wszystko wskazuje na to, że dobre czasy właśnie się kończą.
Jeszcze dwa lata temu zainteresowanie wykorzystaniem botów i automatyzacją obsługi klienta było umiarkowane, jednak w czasie lockdownów sytuacja uległa zdecydowanej zmianie – wiele firm zdecydowało się na wdrożenie wirtualnych asystentów, by odciążyli oblegane infolinie.