Autor: S

BANK 2021/11

Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | System funkcjonujący w Polsce

Ilość i wartość gotówki w polskim i światowym obiegu rośnie od lat. Dzieje się tak, pomimo dynamicznego rozwoju bezgotówkowych form płatności. W konsekwencji rosną koszty jej obsługi, pojawiają się problemy z jej efektywnym zarządzaniem oraz nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa. Rozwiązania wszystkich tych problemów upatrywać należy w innowacyjnych metodach i narzędziach wykorzystujących m.in. rozwiązania cyfrowe.

BANK 2021/11

Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Gotówka kosztuje, ale cyfrowe pieniądze też generują niemałe koszty

Każda forma płatności generuje dodatkowe koszty. Nominalnie, najwięcej kosztuje nas gotówka, ale tylko dlatego, że jest jej w obiegu dużo. Paradoksalnie – coraz więcej. Ale i koszty obsługi bezgotówkowej nie są małe. Wszystko jest kwestią metodyki liczenia. Są nawet badania, które wykazują, że koszt wyprodukowania banknotów – biorąc pod uwagę emisję CO2 – jest znacznie niższy niż wydobycie bitcoina.

BANK 2021/11

Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Czy da się zapobiec podrabianiu pieniędzy

Pomimo nowoczesnych zabezpieczeń i skomplikowanych technologii wytwarzania banknotów, liczba postępowań policyjnych przeciwko fałszerzom pieniędzy rośnie. Choć pieniądz elektroniczny i płatności bezgotówkowe zwiększają ochronę przed oszustami, to nigdy nie będzie ona stuprocentowa. Pomimo surowych kar, pokusa dla przestępców jest zbyt duża. Trwający od tysiącleci wyścig między projektantami zabezpieczeń pieniędzy a fałszerzami zapewne nigdy się nie skończy.

ALEKSANDRA KATARZYNA PRZEGALIŃSKA-SKIERKOWSKA
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Inwestowanie w przyszłość

Spersonalizowana oferta, która będzie docierać do klientów, będzie współtworzona przez człowieka i jakiś system uczenia maszynowego, zatem człowiek musi mieć też kompetencje, żeby z tego korzystać. Same banki muszą wyjść naprzeciw tym wyzwaniom, planując transformacje, powinny zastanowić się, jak zrealokować ludzi, którzy u nich pracują.
To oczywiście będzie wymagać nakładów, ale jest to forma inwestycji w przyszłość
– uważa dr hab. Aleksandra Katarzyna Przegalińska-Skierkowska, profesor Akademii Leona Koźmińskiego, od 2020 r. prorektor ds. współpracy z zagranicą. Rozmawiali z nią Paweł Minkina i Konrad Machowski.

BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Polski sektor bankowy – wystarczająco nowoczesny na obecne czasy?

Rodzime banki zasłużenie cieszą się opinią liderów innowacji, równocześnie jednak nasz kraj nie wyróżnia się pod względem poziomu digitalizacji. Trzeba też pamiętać, że żyjemy w czasach, gdy technologia rozwija się w tempie geometrycznym. Czy polski sektor bankowy jest w stanie sprostać wyzwaniom,
które przyniesie przyszłość, i czy w ogóle można przewidzieć, jakiego rodzaju będą to wyzwania?

Jan Kreft
BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Cyberprzestrzeń to lustrzane odbicie nierówności społecznych w rzeczywistości

Algorytmy tworzą bańki społeczne i informacyjne. Efekty obserwujemy aż nadto wyraźnie w przestrzeni publicznej, gdzie dialog zastąpiły inne zgoła formy komunikacji, gdzie niemal „wszyscy krzyczą”, a tak niewielu jest słuchanych. Warto o tym pomyśleć, zanim potraktujemy technologię cyfrową jako Świętego Graala biznesu, bankowości czy – górnolotnie – naprawiania świata – mówi
prof. dr hab. Jan Kreft
w rozmowie z Maciejem Małkiem i Karolem Mórawskim.

BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Wojna czy współistnienie i współpraca?

Choć Polska nie jest dla globalnych koncernów technologicznych priorytetowym rynkiem, krok za krokiem budują one swoją pozycję w naszym kraju (ostatnio znaczący krok wykonał Amazon z ofertą Prime), korzystając zarówno z rozdrobnienia rynku, jak i jego zapóźnienia (w niektórych obszarach). Z drugiej strony, istnieją już w Polsce przykłady udanych produktów lokalnych, które mają szansę na ponadregionalną karierę. Czy zatem czeka nas wojna instytucji finansowych z bigtechami, czy też współistnienie, a może nawet współpraca?

BANK 2021/11

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Fintechy – kto osiąga sukces?

Udają się tylko nieliczne przedsięwzięcia biznesowe i to głównie o nich się mówi, co tworzy złudzenie, że sukces jest na wyciągnięcie ręki. Szybkość, z jaką pojawiają się kolejne rozwiązania z obszaru IT, przekłada się na rewolucyjne tempo zmian na rynku finansowym. Pionierami w sferze wykorzystania cyfrowych nowinek w biznesie są oczywiście fintechy, nieprzypadkowo zatem wiele banków bądź to podejmuje współpracę z ambitnymi startupami, bądź też włącza je do swego ekosystemu usług finansowych.

STRONA 215 Z 866