IT@BANK. Technologie: Cyfrowy jak Polak
Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak źle? W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. Polska zajmuje dopiero 25. miejsce na 28 państw członkowskich.
Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak źle? W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. Polska zajmuje dopiero 25. miejsce na 28 państw członkowskich.
Polski rynek finansowy jest już na tyle zaawansowany, że w kwestii bezgotówkowych innowacji przeciera szlaki pozostałym krajom kontynentu.
Coś, co jeszcze wczoraj było bezpieczne, dziś wcale nie musi już takie być. Zagrożenia się zmieniają, kluczem do sukcesu jest elastyczność i chęć ciągłego doskonalenia się. Rzecz jasna przy znajomości najnowszych światowych trendów i umiejętnym wykorzystywaniu funkcjonujących rozwiązań.
Banki zaczęły propagować tzw. cyberhigienę i przybliżają klientom tematy związane z podnoszeniem ich wiedzy w kwestii cyberbezpieczeństwa. To praktyczne szkolenie, jak stworzyć trudne do złamania hasło.
Leszek Czarnecki na rozmowę z przewodniczącym KNF zabrał ze sobą cztery urządzenia elektroniczne, które miały utrwalić przebieg spotkania: trzy dyktafony i kamerę. „Szumidła” w gabinecie Marka Ch. skutecznie zneutralizowały cyfrowe dyktafony, tylko jeden z nich nagrywający na zwykłą taśmę magnetyczną zarejestrował spotkanie. Kamera w długopisie była wyłączona, więc nie widać „1%” prowizji dla prawnika, co – jak twierdzi prezes Getinu – zostało zapisane na wizytówce pokazanej Markowi Ch. Informacja o zapisku „1%” na kartce opiera się jedynie na słowach bankiera, bo nie zachowała się także owa feralna kartka papieru.
Banki są przygotowane na obsługę różnego rodzaju spiętrzeń, zapewne dlatego, że większość z nich jest po prostu przewidywalna. To zaś oznacza, że głównym wyzwaniem są zdarzenia nieprzewidywalne, zaburzające naturalny rytm pracy.
Największe wyzwania technologiczne dla banków to niezmiennie: bezpieczeństwo i dostosowanie do wymogów regulacyjnych. Wciąż istotna jest także postępująca digitalizacja i zmiany demograficzne i wynikające z tego zmiany w sposobie zachowania i oczekiwaniach klientów.
Optymalizacja procesów gotówkowych to szukanie rozwiązań umożliwiających efektywne zarządzanie zasobami banku i jednocześnie nieskrępowany dostęp do gotówki jego klientom.
Tempo zachodzących zmian na rynku pracy wymusza na pracownikach konieczność dodatkowego kształcenia w celu uzupełnienia brakujących kompetencji. Niejednokrotnie prowadzi również do konieczności całkowitej zmiany zawodu.
Co chwila jesteśmy informowani, że mamy do czynienia z rekordowo niską stopą bezrobocia i że przeszliśmy od rynku pracodawcy do rynku pracownika. Czy także w bankowości?
Znowelizowano ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Czy banki są przygotowane do wdrożenia nowych przepisów dotyczących Anti-Money Laundering?
Jeśli pracownicy korzystają z niespełniających wymagań certyfikatów bezpieczeństwa programów i aplikacji na urządzeniach, które są podłączone do firmowej sieci, wystawiają się na cel cyberprzestępcom
Od lat kierunki rozwoju bankowości wyznaczają rynkowi innowatorzy, którzy są pionierami w udostępnianiu swoim klientom najnowszych rozwiązań teleinformatycznych. Według ekspertów z firm dostarczających rozwiązania IT dla sektora finansowego możemy zaobserwować kilka głównych trendów w rozwoju technologii w bankowości.
Procesor to serce komputera osobistego, serwera, smartfonu, internetowej kamerki. Okazuje się, że ich twórcy też popełniają błędy, których ofiarą może zostać każdy z użytkowników.
Obsługa płatności w zagranicznych sklepach internetowych jest łakomym kąskiem. Ipsos szacuje, że wartość handlu transgranicznego w Polsce do końca 2017 r. wzrośnie o 23,8% w stosunku do roku 2016.
Czy trener finansowy rzeczywiście ułatwia okiełznanie finansów, czy jest dla klientów elementem inwigilacji?
Banki znacząco wspierają polską kulturę. A choć nie szczędzą funduszy, przeciętny obywatel Rzeczypospolitej Polskiej niewiele o tym wie. Zapewne i dlatego, że instytucje finansowe wiedzą, że chwalić się specjalnie nie wypada..
Zaangażowanie sektora bankowego w rozwój administracji publicznej powoli zbliża nas do powstawania zrębów e-państwa. To, co przez lata było tylko hasłem, powoli staje się rzeczywistością. W pewnym sensie przyczyniły się do tego także rosnące zagrożenie cyberatakami oraz walka z szarą strefą gospodarki.
Technologia DCC to rozwiązanie dla podróżujących – korzystne finansowo, ale nadal mało popularne.