Autor: S

Tomasz Janiec, Maciej Szulc, IBM
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/09

Nie trzeba być specjalistą od AI, żeby z niej korzystać

Nawet jeśli bank ma ograniczone zasoby, może korzystać z nowoczesnych narzędzi AI, które pozwalają mu utrzymać konkurencyjność i wysoki poziom obsługi klienta – twierdzą Tomasz Janiec, IBM Data Platform Technical Sales Manager – IBM Poland, Baltics & Ukraine i Maciej Szulc, IBM Automation Platform Technical Sales Manager – IBM Poland, Baltics & Ukraine. Rozmawiał z nimi Jerzy Rawicz.

płatności bezgotówkowe, smartfon
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/09

Credit Unions 2025: technologia jako fundament nowej ery bankowości spółdzielczej

Cyfryzacja zmienia oblicze bankowości spółdzielczej na całym świecie. Credit Unions na świecie oraz banki spółdzielcze w Polsce coraz śmielej sięgają po narzędzia sztucznej inteligencji, otwartą bankowość czy automatyzację procesów. Jednocześnie mierzą się z barierami integracji systemów, rosnącymi wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa i pytaniem, jak łączyć misję społeczną z nowoczesną technologią. Rok 2025 to moment, w którym sektor spółdzielczy zaczyna kształtować własny model cyfrowej bankowości.

Nowoczesne technologie w sektorze bankowości spółdzielczej: Bank Spółdzielczy w Ełku dołącza do grona instytucji korzystających z CPD SoftNet
Bankowość spółdzielcza

Bank Spółdzielczy w Ełku będzie korzystał z rozwiązań chmurowych CPD SoftNet

W dynamicznie zmieniającym się środowisku finansowym, technologia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, efektywności i konkurencyjności banków. W tym kontekście istotnym sygnałem jest decyzja Banku Spółdzielczego
w Ełku o dołączeniu do grona instytucji korzystających z rozwiązań chmurowych
w Centrum Przetwarzania Danych (CPD) SoftNet, stając się tym samym 80. bankiem w tym nowoczesnym środowisku IT.

konsumenci, ludzie w dużym sklepie
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/09

Relacje transatlantyckie’2025 – początek końca?

Obecne status quo relacji transatlantyckich niepokoi i budzi nadzieję. Powodem do niepokoju są liczne nieprozumienia głównych aktorów na obu kontynentach odnośnie do bezpieczeństwa, jak i zróżnicowanego sposobu realizacji ich celów handlowych oraz finansowych. Nadzieja wynika z historycznie postrzeganej normy, że współpraca transatlantycka warunkuje zachowanie sprawiedliwego porządku międzynarodowego przy uznaniu praw USA oraz UE do odrębnych sposobów definiowania takich pojęć, jak suwerenność i samoobrona.

mżczyzna w garniturze trzymający w dłoni wirtualny obraz żarówki
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/09

Technologia musi rozwijać się w sposób budujący zaufanie – Raport PAB-WIB

Choć banki coraz szerzej wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji zarówno w procesach wewnętrznych, jak i do kontaktu z klientem, Polacy mają na ten temat skromną wiedzę. Najwięcej wiedzą młodzi. Wolimy rozmawiać z ludźmi niż z botami, a obawy związane z AI przeważają nad dostrzeganymi korzyściami – stwierdza raport „AI w finansach i bankowości oczami polskiego konsumenta”, sformułowany na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości. Podpowiada też, co banki mogą zrobić, by sztuczna inteligencja była akceptowana przez klientów, bo ostatecznie sukces wdrożeń właśnie od tego zależy.

Piotr Bielski
Gospodarka

Prognozy agencji ratingowych dotyczące Polski już są nieaktualne

„Decyzja Fitch jest sygnałem, że postrzeganie Polski przez agencje ratingowe zaczyna się zmieniać i sądzę, że ze strony innych agencji będą napływały kolejne, negatywne informacje. Choć obniżenie perspektywy to nie jest jeszcze koniec świata, to ruch ten jest zdecydowanie znaczącym ostrzeżeniem” – powiedział PAP Biznes Piotr Bielski Dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych w Santander Bank Polska.

KOG 2025, dr Joanna Kołodziej, zastępca dyrektora Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP,
Bezgotówkowo

Co pokazują badania NBP dot. rynku gotówkowego i preferencji płatniczych Polaków?

Ważne dla wiedzy na temat funkcjonowania rynku gotówkowego są rokroczne badania opinii publicznej dotyczące gotówki prowadzone przez Narodowy Bank Polski. Jak zapewniła dr Joanna Kołodziej, zastępca dyrektora Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP, podczas Kongresu Obsługi Gotówki (KOG 2025) analizy te stanowią element Narodowej Strategii Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego, będąc zarazem podstawą do podejmowania praktycznych działań na rzecz stabilności oraz sprawnego funkcjonowania rynku.

Związek Banków Polskich kontynuuje kampanię edukacyjną nt. cyberbezpieczeństwa, cyberedukacja, ZBP
Cyberbezpieczeństwo

Bezpieczeństwo finansów to wspólna odpowiedzialność – Związek Banków Polskich kontynuuje kampanię edukacyjną nt. cyberbezpieczeństwa

Rośnie liczba cyberataków w Polsce. Niemal co drugi z nas odczuwa brak wiedzy w obszarze cyberbezpieczeństwa – wynika z badań Warszawskiego Instytutu Bankowości. Dlatego Związek Banków Polskich zdecydował się kontynuować się kampanię edukacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości Polaków na temat ochrony finansów osobistych.

STRONA 18 Z 866