Autor: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2019/05

Wydarzenia – XXII Walne Zgromadzenie ZBP: Samorząd bankowy w pigułce

Miniony rok należy uznać za dość stabilny dla polskiego sektora bankowego i zarazem podtrzymujący trendy z ostatnich lat, jednak coraz wyraźniej wskazywane są czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na obraz polskiej bankowości w najbliższej przyszłości. Uzyskane wyniki finansowe w 2018 r. zostały zrealizowane podobnie jak w poprzednich dwóch latach dzięki dobrej koniunkturze gospodarczej w Polsce.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Wydarzenia: Wielkie wsparcie dla niewielkich wizjonerów

Ultralekkie statki powietrzne, ambitne projekty biotechnologiczne i zaawansowane rozwiązania IT to tylko niektóre przykłady śmiałych przedsięwzięć, realizowanych przez polski small biznes. Przeszkodą dla wizjonerów najczęściej okazuje się trudność w pozyskaniu środków na innowacyjną działalność. 257 mln zł preferencyjnego finansowania, które w ciągu najbliższych dwóch lat trafi do polskiego sektora MŚP w postaci leasingu i pożyczek, pozwoli wielu nowatorskim inicjatywom wyjść ze sfery planów.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Wydarzenia: Trochę nauki, trochę biznesu

Cashless Congress na stałe wpisał się w kalendarz cyklicznych spotkań branży finansowej. W tym roku już po raz siódmy przedstawiciele administracji państwowej, biznesu oraz naukowcy dyskutowali na temat obrotu bezgotówkowego. Przez dwa dni uczestnicy kongresu mieli okazję wysłuchać wielu prelekcji oraz debat, a także wziąć udział w specjalistycznych warsztatach. Tradycyjnie przyznano także eDukaty, czyli nagrody dla instytucji i ekspertów rynku płatności bezgotówkowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Kongres Edukacji Finansowej i przedsiębiorczości: Co drugi Polak ma problem z wiedzą finansową

Prawie połowa Polaków (49%) deklaruje, że ich wiedza o finansach jest mała lub bardzo mała. Dla 65% badanych najtrudniejszym do przyswojenia tematem jest cyberbezpieczeństwo, trudności ze zrozumieniem kredytów i pożyczek ma 44%. Trzy czwarte rodaków twierdzi, że bardzo dokładnie czyta zapisy w umowach finansowych, jednak aż 23% osób z wykształceniem podstawowym przyznaje, że przy ich podpisywaniu sprawdza jedynie podstawowe dane.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości: Oczekiwanie na strategię edukacji finansowej Polaków

Edukacja finansowa społeczeństwa wpływa pozytywnie nie tylko na kondycję finansową gospodarstw domowych. Obywatele dysponujący odpowiednim poziomem wiedzy o ekonomii i finansach są bardziej świadomi swych praw i obowiązków oraz skłonni do udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących lokalnych społeczności. Tę oczywistą, a zarazem często zapominaną prawdę przywołał podczas tegorocznego Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

European Money Week: Europejski tydzień edukacji finansowej

W dniach 25-29 marca europejskie banki uczestniczyły w Europejskim Tygodniu Edukacji Finansowej (European Money Week -EMW). Ta inicjatywa sektora finansowego, pod auspicjami Europejskiej Federacji Bankowej (EBF), przypomina o znaczeniu edukacji finansowej i konieczności podnoszenia wiedzy społeczeństwa w tej dziedzinie. W całej Europie odbywają się w tym czasie konferencje, seminaria, prelekcje i konkursy.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Opinie: Gra w naiwność

W swojej długiej pracy, jako analityk, często spotkałem się ze stwierdzeniem, że to politycy nie znają natury rynków finansowych, przez co nieraz zachowują się jak szkodnicy, niszcząc to, co zostało wypracowane przez „siły rynkowe”. Przywoływaną argumentacją jest brak ekonomicznej wyobraźni oraz skupienie się na politycznych interesach, co potocznie można nazwać walką o stołki przy akceptacji demokratycznego wyboru dokonywanego przez społeczeństwo.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Bankowość Spółdzielcza: Easy banking

„Kiedyś mieliśmy skarbonki, a dziś mamy smartfony” zdają się mówić młodzi, a przy tym perspektywiczni klienci banków. Jako że czas mija, to tradycyjne biznesy, takie jak sklepy czy markety zastępują nie tylko te internetowe, ale również oddolnie zakładane fajnpejdże czy zakupowe grupy tematyczne. Skoro trafienie na tzw. okazyjnego dropa, którego kupno to często kwestia minut, jeśli nie sekund, to te nowe rynkowe realia wymagają także od banków refleksji.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Technologie: Nowoczesne rozwiązania dla bankowości spółdzielczej – Projekt SFinX Sprzedaż Finanse Innowacyjność X-sell

W GRUPIE BPS CRUZ sp. z o.o. i PIVOTAL Polska sp. z o.o. od stycznia 2019 r. prowadzą wspólny projekt SFinX Sprzedaż Finanse Innowacyjność X-sell, którego celem jest usprawnienie procesów kredytowych i windykacyjnych poprzez automatyzację czynności powtarzalnych. Wdrożenie rozwiązania na platformie PIVOTAL umożliwi doradcy skrócenie czasu potrzebnego na obsługę klienta, a klientowi przyniesie większe zadowolenie i satysfakcję ze współpracy z bankiem.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Technologie: Mellon – przyszłość ze słonecznej Hellady

Mellon w języku greckim znaczy przyszłość. Firma zajmuje się jej kształtowaniem od dnia założenia w 1994 r. Przez ponad dwie dekady prężnego rozwoju otworzyliśmy oddziały w 11 krajach Europy, obecnie zatrudniamy ponad 5000 wykwalifikowanych pracowników. Zdobyliśmy doświadczenie w dziedzinie technologii oraz outsourcingu, stając się liderem branży. Oferujemy nie tylko rozwiązania i usługi, wspieramy wszechstronne podejście. Zapewniamy naszym klientom wsparcie w rozwoju, poprawę efektywności operacyjnej oraz zwiększenie konkurencyjności.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Technologie: Rozwiązania cyfrowej transformacji – budowa systemów informatycznych jak z klocków, bez programowania

W dzisiejszym zmiennym świecie jedyne co stałe, to pewność ciągłych zmian, których tempo przewyższy zdolność organizacji do nadążania za nimi. Ten trend dotyczy również, a może szczególnie, banków dotkniętych tsunami regulacyjnym i konkurencją fintechów. W tym zmiennym świecie firma doradcza Gartner co roku prognozuje strategiczne trendy w rozwoju technologii.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Technologie: Digitalizacja szansą na zmianę wizerunku i efektywności bankowości spółdzielczej

W dobie internetu, szybkiego przepływu informacji oraz globalizacji usług, banki spółdzielcze stają przed wyzwaniem, którym jest pozyskanie nowego klienta. Najcenniejszego, lojalnego klienta, który zwiąże się z bankiem na lata. Procesu tego nie ułatwia postrzeganie banków spółdzielczych, szczególnie wśród młodych osób, jako banków archaicznych, nastawionych na osoby starsze, gdzie tradycja myli się z zacofaniem.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/05

Bezpieczeństwo: Kompleksowe narzędzie do wykrywania wyłudzeń kredytów w segmencie detalicznym i przedsiębiorców

Platforma Antyfraudowa BIK, której skuteczność w wykrywaniu i przeciwdziałaniu wyłudzeniom opisywaliśmy na łamach ubiegłorocznego listopadowego wydania „Miesięcznika Finansowego BANK” to narzędzie, które zabezpiecza systemowo procesy kredytowe swoich klientów. Kompleksowe algorytmy Platformy, powiązane z największą w Polsce bazą danych, która liczy niemal 7 mln kompletnych wniosków, wyszukują ryzykowne powiązania, w trybie online, co znacząco wpływa na skuteczność i wykrywalność przypadków nadużyć w procesach kredytowych klientów.

CZYTAJ WIĘCEJ
Płatność telefonem
Finanse osobiste

Świat bez gotówki – abstrakcja czy już realny scenariusz?

Czy to możliwe, że już za kilka, kilkanaście lat będziemy żyli całkiem bez gotówki? Rachunki płacone wyłącznie przelewami. Zamiast banknotów przechodzących z ręki do ręki przekazy pieniędzy z telefonu na telefon. Płatności w sklepach wykonywane wyłącznie telefonem, zegarkiem, a może czipem wszczepionym pod skórą? Czy to realny scenariusz? Moim zdaniem, jeszcze długo poczekamy na jego realizację

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2019/04

15-lecie Forum Technologii Bankowych: Kronika z roku 2004

WYDARZENIA: 1 maja 2004 r. Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Jeszcze przed ogólnopolskim referendum prezesi banków zrzeszonych w Związku Banków Polskich, w specjalnej uchwale opowiedzieli się za przystąpieniem naszego kraju do UE. Banki zrzeszone w ZBP zadeklarowały też poparcie dla inicjatywy „TAK w referendum”. Największy w Warszawie baner z hasłem akcji zawisł na gmachu centrali banku BPH PBK. Józef Wancer mówił wtedy, że „członkostwo Polski w Unii jest ukoronowaniem procesu transformacji gospodarczej kraju i równocześnie początkiem wspólnego startu w nowe czasy”.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 110 Z 126