Wydarzenia: Trochę nauki, trochę biznesu

Wydarzenia: Trochę nauki, trochę biznesu
Fot. mast3r/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Cashless Congress na stałe wpisał się w kalendarz cyklicznych spotkań branży finansowej. W tym roku już po raz siódmy przedstawiciele administracji państwowej, biznesu oraz naukowcy dyskutowali na temat obrotu bezgotówkowego. Przez dwa dni uczestnicy kongresu mieli okazję wysłuchać wielu prelekcji oraz debat, a także wziąć udział w specjalistycznych warsztatach. Tradycyjnie przyznano także eDukaty, czyli nagrody dla instytucji i ekspertów rynku płatności bezgotówkowych.

Organizowany przez Fundację Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego kongres jest forum wymiany wiedzy oraz dyskusji z udziałem polskich i międzynarodowych ekspertów. Impreza od kilku już lat zaliczana jest to największych i najważniejszych wydarzeń w branży. Podczas tegorocznego spotkania dominowała formuła debaty w gronie ekspertów. Po krótkiej prelekcji merytorycznej dyskutowali na wybrany temat, wymieniając się uwagami i poglądami oraz przytaczając najnowsze badania rynkowe i doświadczenia innych krajów. Tematyka była bardzo urozmaicona – od cyfrowego państwa i konieczności upowszechnienia płatności bezgotówkowych w instytucjach rządowych, przez prawodawstwo, w tym PSD2, po najnowsze technologie wykorzystywane do realizacji płatności.

Konsument okiem naukowców

Uczestnicy Cashless Congress mieli okazję zapoznać się z dwoma niezwykle ciekawymi badaniami, zrealizowanymi w zupełnie odmienny sposób. Prof. dr hab. Janina Harasim z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach zaprezentowała wyniki klasycznych badań społecznych na temat kluczowych czynników wyboru formy płatności przez konsumentów. Wnioskami z prezentacji podzielili się natomiast paneliści, których dyskusję moderowała autorka badań. Rozmówcy zastanawiali się, czy to konsument jest katalizatorem zmian rynku płatności bezgotówkowych, dlaczego dokonuje takich, a nie innych wyborów oraz jak jego decyzje wpływają na infrastrukturę i nowoczesne narzędzia płatnicze. W tym kontekście zaproszeni goście próbowali odpowiedzieć także na pytanie, co hamuje obrót bezgotówkowy w Polsce, a co go stymuluje?

Zupełnie inne badania zaprezentowała firma First Data Polska. Raport z Laboratorium Przyszłości zatytułowano „Kim jest klient przyszłości? 2030. Marzenia Klientów vs. Klienci Marzeń”. Te badania zostały zorganizowane w zupełnie odmienny sposób, raport powstał bowiem przy udziale blisko 100 przedstawicieli sektora bankowego, ekspertów First Data i firmy 4CF Strategic Foresight podczas corocznych warsztatów organizowanych przez First Data pod nazwą Laboratorium Przyszłości.

– Nasza publikacja pozwala wszystkim uczestnikom rynku finansowego już dziś skonfrontować swoje wyobrażenia o przyszłości bankowości z potencjalnymi oczekiwaniami odbiorców usług finansowych – mówił Krzysztof Polończyk, prezes zarządu First Data Polska. Chwilę później odbył się panel dyskusyjny, podczas którego jego uczestnicy analizowali postawy życiowe konsumentów oraz zastanawiali się, czego chcą konsumenci, a czego chcą banki, aby konsumenci chcieli chcieć.

Wirtualne okulary i dotykowe lustro

Uczestnicy tegorocznego Cashless Congress mieli również okazję zobaczyć, jak działa pierwszy mobilny Fiskalny Terminal Płatniczy Pospay. Na swoim stoisku zaprezentowało go Centrum Elektronicznych Usług eService, które odpowiada za transakcje bezgotówkowe przeprowadzane za pomocą Pospay. eService to lider na polskim rynku akceptacji kart płatniczych oraz rozliczania transakcji elektronicznych. Fiskalny Terminal Płatniczy Pospay to innowacyjne połączenie kasy, drukarki fiskalnej i terminala płatniczego. Mobilne i nieduże urządzenie, które będzie wsparciem dla małych punktów handlowych i usługowych, gastronomii, lekarzy i wielu innych branż, w których pojawia się bezpośrednia płatność.

Również firma Mastercard wykorzystała spotkanie do zaprezentowania po raz pierwszy specjalnej ekspozycji najnowszych trendów w rozwiązaniach płatniczych. Znalazło się na niej dziewięć różnych rozwiązań z zakresu innowacyjnych metod płatności i ich bezpieczeństwa oraz cyfrowych zakupów. Wśród nowinek zaprezentowano m.in.: okulary Google Glass wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (AR), za pomocą których można zrobić zakupy, zakończone skanem tęczówki oka jako autoryzacją transakcji, dotykowe lustro, dzięki któremu można kupić ubrania już w przymierzalni, bez stania w kolejce do kasy czy interaktywny stolik z funkcją płatności zbliżeniowych, zaprojektowany do używania w poczekalniach na lotnisku i strefach cateringu.

Droga, ale wygodna

Według analiz prof. Janiny ­Harasim z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 50% badanych Polaków wybiera gotówkę tylko z powodu wygody jej użytkowania, nie zdając sobie sprawy, że ten wybór łączy się z dodatkowymi kosztami. Podkreśliła przy tym, że jesteśmy entuzjastami płatności zbliżeniowych z powodu łatwości dokonywania transakcji, zatem jest szansa – przy odpowiedniej edukacji – ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK