Autor: BIG InfoMonitor

Kobieta z pustym portfelem
Finanse osobiste

Nic tak w życiu nie frustruje Polaków jak niskie zarobki

Zarabiamy coraz więcej, ale dla wielu to jednak wciąż za mało. Niesatysfakcjonujące zarobki otwierają listę największych codziennych frustracji Polaków – wynika z badania „Nastawienie do finansów”, zleconego przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor. Na kolejnych pozycjach znalazły się stan zdrowia, wydatki na leczenie oraz wygląd. Na szczęście, nie wszyscy Polacy są sfrustrowani, co piąty z nas nie widzi powodów do narzekań.

CZYTAJ WIĘCEJ
Finanse osobiste | Raporty

Jeden na dwudziestu seniorów ma problem z nieterminowymi płatnościami

Prawie 5,7 mld zł wynoszą niespłacone w terminie raty kredytów i bieżące rachunki osób po 64 roku życia – wynika z danych BIK i BIG InfoMonitor. Zaległości ma prawie 290 tys. seniorów, czyli jedynie co dwudziesty. Przeciętna zaległość wynosi 19 599 zł, choć rekordzista z Mazowsza ma do spłacenia ponad 103 mln zł. Jeśli Polacy chętnie skorzystają z możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę, ich dochody spadną, a problemy emerytów mogą się pogłębić.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Budownictwo z 4 mld zł zaległości i perspektywami na poprawę

Przeterminowane zaległości firm budowlanych wobec sektora finansowego i partnerów biznesowych wynoszą 4,06 mld zł. W ciągu sześciu miesięcy kwota ta wzrosła o 259 mln zł (6,8 proc.). Widać jednak efekty poprawy koniunktury na rynku budowlanym, liczba firm niesolidnych dłużników zmalała o 256 do 31 267 przedsiębiorstw – wynika z danych BIG InfoMonitor oraz BIK. Opóźnione płatności ma na koncie niemal co szóste działające na większą skalę przedsiębiorstwo budowlane (spółka prawa handlowego) i co dwudzieste czwarte zarejestrowane jako działalność gospodarcza.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Rośnie rola e-sklepów w handlu detalicznym

W zeszłym roku Polacy wydali na zakupy online ponad 6 mld euro*. Po skokowym wzroście popularności internetowych zakupów, już prawie 53 proc. osób kupuje w sieci. W tym roku wartość wirtualnego handlu ma szansę przekroczyć próg 4 proc. sprzedaży detalicznej**. Branża e-commerce rośnie w siłę, ale dobra koniunktura nie gwarantuje powodzenia każdemu. Z danych BIG InfoMonitor i BIK wynika część e-sklepów ma opóźnienia w spłacie faktur i kredytów. Niektórym zdarza się nie dostarczyć towaru. Dlatego warto zwracać uwagę na handlowców dysponujących certyfikatem wiarygodności finansowej, który przez zewnętrzną firmę weryfikowany jest w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Młody Polak na kredyt kupi czołg i poleci balonem

Przeterminowane długi młodych Polaków sięgają 9,3 mld zł. Młodzi trafiają do rejestru dłużników najczęściej z powodu nieopłaconych rachunków za telefon, grzywien sądowych, pożyczek i kredytów. W swoich finansowych działaniach są mocno niekonsekwentni – wynika z badania „Życie finansowe młodych Polaków”* zrealizowanego przez Stowarzyszenie Program Wsparcia Zadłużonych we współpracy z BIG InfoMonitor. Choć uznają, że zadłużanie się uzasadniają poważne zakupy i sytuacje, to jednak podają mnóstwo przykładów dziwnych „inwestycji” na kredyt, jak: dalekomorskie rejsy, loty balonem, gry komputerowe, czołg, łodzie, konie czy operacje plastyczne.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Paliwa – intratny biznes z zaległościami na miliony

W Polsce działa ponad 6 800 stacji paliw, około 200 więcej niż w 2015 r. Szacuje się, że wartość sprzedaży detalicznej paliw silnikowych wyniosła w 2016 r. około 90 mld zł (24 mld litrów), z czego 49 mld zł wpłynęło do budżetu państwa w postaci VAT, akcyzy i opłaty paliwowej. Jak wynika z danych zgromadzonych w bazach Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK nieregulowane terminowo zobowiązania branży na szczęście idą w miliony złotych a nie miliardy, choć odsetek firm z problemami znacząco przekracza średnią. Zaległości firm zajmujących się sprzedażą paliw wynoszą niemal 228 mln, z czego na detal przypada 76,9 mln zł (34 proc.), a na hurt 150,9 mln zł. (66 proc.). Rekord zaległego zadłużenia należy do przedsiębiorstwa z woj. łódzkiego – ponad 6,4 mln zł.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Nie odpuszczaj, windykuj online

Co dwunasty mikro i mały przedsiębiorca oczekujący na mocno opóźnioną płatność od kontrahenta nie upomina się o pieniądze, a połowa z nich rezygnuje z wynagrodzenia – wynika z badań BIG InfoMonitor. Boją się zepsuć relacje, ale też nie wiedzą jak się zabrać za windykację i nie mają za co. Firmom-wierzycielom może pomóc w pełni zautomatyzowany, innowacyjny system do odzyskiwania należności online. Platforma Vindicat.pl podsuwa przedsiębiorcy m.in. scenariusze windykacji, pilnuje harmonogramu i dostarcza gotowe pisma stosowne do każdego etapu działania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Ponad 300 tys. Polaków ma długi w telekomach

Regulacje unijne sprawiły, że za wakacyjne rozmowy w krajach UE po raz pierwszy klienci telekomów zapłacą jak w ojczyźnie. Jest więc szansa, że miłośnicy zagranicznych urlopów i telefonicznych pogaduszek rzadziej będą trafiali do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Aktualnie w bazie jest blisko 302 tys. dłużników telekomów. Przeciętny dług wynosi 2 357 zł, ale rekordzista ma na minusie rachunki telefoniczne o wartości 189,5 tys. zł. Całość zaległości przekracza 711 mln zł – wynika z danych BIG InfoMonitor.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

BIG InfoMonitor: Lepiej rachunki opłaca senior niż 40-latek

Rośnie udział seniorów wśród dłużników Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Obecnie co czternasta osoba z rejestru ma ukończone 65 lat. To jednak wciąż niewiele biorąc pod uwagę, że wśród pełnoletnich Polaków 65 rok życia ukończył niemal co piąty. Głównym problemem popadających w kłopoty są kredyty, rachunki za energię oraz opłaty na czynsz. Przeciętny dług w ciągu roku niemal się podwoił i wynosi obecnie 13,8 tys. zł.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

BIG InfoMonitor: Co ósmy dorosły Polak nie lubi Bożego Narodzenia

Nadchodzące święta zamierza obchodzić 94 proc. społeczeństwa, choć z Bożego Narodzenia szczerze cieszy się trzech na czterech dorosłych Polaków. Na nastawienie do świąt większy wpływ ma sytuacja rodzinna niż koszty przygotowań wynoszące w tym roku średnio 819 zł. Zdecydowana większość rodaków pokryje wydatki z oszczędności, choć niektórym pomoże też nieopłacenie bieżących rachunków i zaciągnięcie pożyczek – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

BIG InfoMonitor: Przybyło niemal pół miliona niesolidnych dłużników

Co szóstemu Polakowi wystarcza kilka godzin aby podjąć decyzję o pożyczeniu pieniędzy – pokazują badania ARC Rynek i Opinia. Zapewne m.in. takie podejście powoduje, że obchodzony 17 listopada Dzień bez Długów za swój dzień może uznać w tym roku prawie pół miliona osób mniej niż w 2015, o tyle wzrosła liczba niesolidnych dłużników w Rejestrze BIG InfoMonitor.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Ponad 1,8 mld zł zaległości firm

Na 437 tys. działających w Polsce spółek prawa handlowego zarejestrowanych w KRS, problemy finansowe ujawnione w BIG InforMonitor ma 55 450. Oznacza to, że co ósme przedsiębiorstwo nie zawsze jest chętne aby zapłacić w terminie, najczęściej za otrzymany towar, ubezpieczenie, usługi telekomunikacyjne czy leasing. Czasami chodzi o rachunek na 500 zł, ale są też faktury idące w miliony. Rekordzista nie przelał na konto dostawcy 10 mln zł.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

BIG InfoMonitor: nadciąga kumulacja zaległości wśród firm

Zbliża się najtrudniejszy okres dla firm doświadczających opóźnień płatności za sprzedawane towary i usługi. Z badań i analiz BIG InfoMonitor wynika, że u ponad 40 proc. mikro, małych i średnich firm, zwyczajowo do największego spiętrzenia nieopłaconych faktur dochodzi w grudniu i styczniu. Pod koniec roku wiele przedsiębiorstw przyspiesza realizowanie budżetów zasypując rynek licznymi zamówieniami. Dla dostawców zdobycie kontraktów nie oznacza jednak terminowego otrzymania płatności, podczas gdy wynikające z kontraktu podatki nie czekają.

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły

Ponad połowa mikroprzedsiębiorców łączy finanse prywatne z firmowymi

Korzystanie z prywatnych funduszy na finansowanie działalności firmy to powszechna praktyka wśród polskich mikroprzedsiębiorców. Robi tak połowa przedsiębiorców, którzy nie mają problemów z niesolidnymi kontrahentami i niemal 60 proc. mikrofirm, które zmagają się z niepłacącymi w terminie odbiorcami towarów i usług. Łączenie obu budżetów prywatnego i firmowego może jednak mieć przykre konsekwencje.

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły

Nie było basenu i widoku na morze, są reklamacje

Wakacyjny wyjazd nie w pełni pokrywa się z tym co obiecało biuro podróży? Choć decyzji nie da się cofnąć, można złożyć reklamację. Jak wynika z badania „Wyjazdy Polaków” Instytutu ARC Rynek i Opinia wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK co piąta osoba korzystająca z usług touroperatorów przynajmniej raz złożyła reklamację. Większość z pozytywnym skutkiem, odzyskując przeważnie do 1 000 zł.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 11 Z 11