Autor: pr

Jakub Olipra
Gospodarka

Kolejne sygnały spowolnienia wzrostu PKB

Zgodnie z opublikowanymi w czwartek danymi GUS dynamika nominalnej sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się do 19,9% r/r w czerwcu wobec wzrostu 23,6% w maju, kształtując się poniżej konsensusu rynkowego (21,5%) oraz nieznacznie powyżej naszej prognozy (19,8%). Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych zwiększyła się w czerwcu o 3,2% r/r wobec wzrostu o 8,2% w maju. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmniejszyła się w czerwcu o 2,8% m/m, co jest jej najsilniejszym spadkiem od grudnia 2021 r.

phishing, klawiatura z napisem
Cyberbezpieczeństwo

Jak banki bronią się w sprawach phishingowych? Jak podejść do kwestii rozkładu ciężaru dowodu?

Dotychczasowe podejście banków do spraw dotyczących nieautoryzowanych transakcji (tzw. sprawach phishingowych) wymaga aktualizacji. Rosnąca liczba niekorzystnych rozstrzygnięć wydaje się być wypadkową kilku często pozaprawnych czynników. Fatalny w skutkach automatyzm sądów powszechnych w podejściu do kwestii kredytów frankowych niebezpiecznie promieniuje na inne sprawy wynikające z czynności bankowych, podkreślają prawnicy z zespołu sporów finansowych w Kancelarii KKLW Legal Kurzyński Wierzbicki Sp.k.

Jakub Olipra
Gospodarka

To jeszcze nie koniec wzrostu inflacji

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego inflacja CPI zwiększyła się w maju do 13,9% r/r wobec 12,4% w kwietniu, kształtując się wyraźnie powyżej konsensusu rynkowego zgodnego (13,5%), naszej prognozy (13,7%) oraz zgodnie ze wstępnym szacunkiem GUS (13,9%). Tym samym inflacja osiągnęła w maju najwyższy poziom od marca 1998 r. i od 14 miesięcy pozostaje znacząco powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego NBP (3,5% r/r).

BANK 2022/05

Raport Specjalny | BEZPIECZENSTWO BANKÓW – BIK SA | Identyfikacja fraudu aplikacyjnego w bankowości metodami machine learning – doświadczenia z budowy modelu sektorowego | Ochrona przed wyłudzeniami w bankowosci 3.0

Nowe technologie i modele biznesowe pozwoliły bankom wejść do ery 3.0
i zaproponować klientom usługi w wygodnej, spersonalizowanej formie
cyfrowej, zaś pandemia SARS-CoV-2 tę transformację jeszcze przyspieszyła.
Jednak tak gruntowna zmiana paradygmatu funkcjonowania nie tylko wymaga
dostosowań po stronie systemów IT oraz procesów bankowych, ale również
generuje dla banku nowe ryzyka. Zwłaszcza wirtualizacja klienta istotnie
zwiększa jego ekspozycję na ryzyko wyłudzeń.

STRONA 10 Z 68