API antyfraudowe od Orange

API antyfraudowe od Orange
Radosław Sławiński, Fot. T. Kulesza,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podczas konferencji IT@BANK o tym jak telekomy chronią swoich klientów przed cyberzagrożeniami rozmawaliśmy z Radosławem Sławińskim z Orange Polska.

Do tej pory wiele ataków na użytkowników bankowości mobilnej polegało na tym, że przestępcy używali duplikatów karty SIM klienta po to, aby uzyskać dostęp do jego rachunku bankowego – mówił Radosław Sławiński, jednak Orange Polska oferuje usługi, które pomagają zapobiegać tym zdarzeniom. Jest to tzw. API antyfraudowe.

„Jesteśmy w stanie dostarczyć informację zaraz po wymianie karty SIM o tym, że została wymieniona i być może ktoś inny jest jej posiadaczem” – wskazywał.

Dodał, że dzięki geolokalizacji Orange może pokazać gdzie w danym momencie znajduje się użytkownik i czy transakcja, która jest wykonywana odbywa się tam, gdzie fizycznie dany klient się znajduje wraz ze swoim telefonem i swoją kartą.

Tego typu informacje są przekazywane bankom po wyrażeniu zgody przez użytkownika smartfona. „Kiedy bank widzi jakieś podejrzane transakcje może nas zapytać czy dana karta SIM była wymieniona i po otrzymaniu takiej informacji skontaktować się z klientem, aby potwierdzić autentyczność tej transakcji” – powiedział Radosław Sławiński.

„Działamy nie tylko jednostkowo jako Orange Polska, ale zrzeszamy również pozostałych operatorów i w tym samym standardzie współpracujemy z bankami. Dany bank może pytać nie tylko o użytkownika Orange, ale też o użytkowników innych operatorów” – dodał.

Czytaj także: AI, banki w Polsce i reszta świata

Number Verify ułatwia onboarding klienta

Kolejną usługą oferowaną przez Orange bankom jest Number Verify, która ułatwia onboarding klienta.

„Ta usługa pozwala w przyjazny sposób przejść klientowi przez proces zakładania nowego konta w bankowości mobilnej, albo na przykład w autoryzacji transakcji.”

Jak wyjaśniał Radosław Sławiński – obecnie klient dostaje SMS-a z potwierdzającym kodem do jego weryfikacji. Aby dokonać swojej weryfikacji musi się przełączać pomiędzy oknami na smartfonie i w odpowiednim oknie wpisać otrzymany kod.

Dzięki skojarzeniu klienta z jego numerem telefonu, co zapewnia bankowi Orange, klient przechodzi do kolejnego etapu transakcji bez konieczności używania SMS-ów.

Czytaj także: W bankowości coraz mniej ludzi, a coraz więcej algorytmów

Cenne dane klientów telekomów

Jak przyznał Radosław Sławiński telekomy posiadają bardzo dużo różnych danych o swoich klientach. Np. Orange jest w stanie dostarczać do banków informacje ułatwiające im podejmowanie decyzji o lokalizacji placówek bankowych czy bankomatów.

Banki dzięki firmie telekomunikacyjnej mogą dowiedzieć się czy w danej lokalizacji pojawia się więcej lub mniej osób i czy w związku z tym nie warto podjąć decyzji o zmianie lokalizacji danego bankomatu. Tego typu informacje mogą być cenne nie tylko dla instytucji finansowych.

„Kolejna usługa oferowana przez Orange – RCS ( Rich Communication Suite ) – to nowy poziom komunikacji marketingowej. Dotychczas w wiadomościach marketingowych wysyłanych przez podmioty dominował SMS i MMS” – mówił Radosław Sławiński.

Jak podkreślił – RCS jest bezpieczniejszy niż dotychczasowe formy komunikacji z klientem. Każda tego typu komunikacja musi być zatwierdzona przez operatora telekomunikacyjnego, co oznacza, że przestępcom trudno się podszyć pod prawdziwą firmę, która legalnie działa na rynku.

Co więcej w usłudze RCS przesyłane komunikaty mogą być wzbogacane o filmy, o zdjęcia, o prezentacje całej gamy produktów.

„Nie wychodząc z przysłowiowego SMS-a, jesteśmy w otwartym świecie gdzie możemy prezentować produkty, śledzić jak klient przegląda informacje o produktach, co go zainteresowało, a finalnie w takim SMS-ie istnieje możliwość zakupu danego produktu” – wyjaśniał Radosław Sławiński.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | IT@BANK 2024 | Nie tylko AI

Źródło: BANK.pl