Allegro, cena emisyjna akcji w IPO została ustalona na 43 zł za akcję, możliwy wzrost notowań podczas debiutu na GPW?
Cena emisyjna akcji Allegro.eu w pierwszej ofercie publicznej (IPO) została ustalona na 43 zł za akcję, podała spółka. Wynikająca z ceny ofertowej kapitalizacja rynkowa spółki wyniesie 44 mld zł. – czytamy w informacji ISBNews.
Ostateczna cena akcji oferowanych jest taka sama dla inwestorów detalicznych i instytucjonalnych.
Zdaniem pytanych przez PAP Biznes analityków kurs spółki podczas debiutu na GPW może zwyżkować.
Mocne strony
„Mocnymi stronami Allegro jest na pewno jego dominująca pozycja na rynku e-commerce w Polsce, który od wielu lat jest silnie rosnący ze względu na digitalizację gospodarki i przenoszenie się handlu z przestrzeni tradycyjnej do cyfrowej. Pomimo dynamicznego wzrostu rynku e-commerce w ostatnich latach, nadal jego penetracja pozostaje na dość niskim poziomie 8 proc. – jeśli porównamy do Niemiec, gdzie jest 12 proc. lub UK – gdzie jest 18 proc., zgodnie z danymi z prospektu Allegro” – ocenia Konrad Księżopolski, analityk Haitong Bank.
„Dodatkowo cały globalny e-commerce, także i w Polsce, jest jednym z nielicznych beneficjentów pandemii Covid-19, gdyż lockdown i dystansowanie społeczne tylko przyspieszyły trendy cyfrowe, a handel jest tego najlepszym przykładem, co widać chociażby po dynamikach sprzedaży internetowej w CCC czy LPP” – dodał.
Rosnąca konsumpcja sprzyja rynkowi e-commerce
Także Arkadiusz Bebel, zarządzający funduszami w Quercus TFI, optymistycznie ocenia perspektywy rozwoju Allegro.
„Wydatki konsumentów w Polsce rosną m.in. ze względu na wzrost cen, bogacące się społeczeństwo, wzrost pensji minimalnej. Nie spodziewam się zmiany tego trendu. Na wzrost całego rynku, należy nałożyć wzrost udziału sprzedaży e-commerce, który widoczny jest praktycznie na całym świecie. Na rynku e-commerce Allegro jest jednym z najsilniejszych podmiotów w Polsce, więc naturalnie będzie beneficjentem tych wzrostów.(…) Spodziewam się, że średnioroczny wzrost przychodów Allegro w skali 35 proc. w latach 2019-2021 jest możliwy do osiągnięcia. Grupa pokazała już dobre wyniki za pierwsze półrocze 2020” – wskazuje Bebel.
Allegro przewiduje w prospekcie średnioroczny wzrost przychodów netto w latach 2019-2021 o ok. 35 proc. Spółka podała również, że wzrost przychodów netto w średnim okresie ma być nieznacznie wyższy niż wzrost GMV. Zwyżka skorygowanej EBITDA ma być zbliżona do wzrostu GMV.
Po pierwszym półroczu 2020 sprzedaż GMV Allegro wzrosła o 54,4 proc. do 16 mld zł. Przychody netto grupy wzrosły o 50 proc. do 1,77 mld zł. Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym półroczu 2020 wzrosła o 28 proc., do 808 mln zł.
Sprzedaż GMV Allegro w 2019 roku wzrosła o 25,4 proc. do 22,8 mld zł. Przychody netto Allegro w 2019 roku zwiększyły się o 31 proc. do 2,39 mld zł. EBITDA zwiększyła się w ubiegłym roku o 18 proc. do 1,21 mld zł.
GMV oznacza wartość sprzedaży, tj. łączną wartość brutto towarów i biletów sprzedanych na platformach allegro, allegrolokalnie i ebilet (łącznie z podatkiem VAT).
Według wyliczeń PAP Biznes Allegro miało na koniec 2019 roku ponad 40-proc. udział w polskim segmencie e-commerce.
Według Allegro, udział sprzedaży internetowej w polskim rynku handlu detalicznego istotnie wzrósł w ostatnich latach – z poziomu około 5,8 proc. w 2016 r. do około 8,4 proc w 2019 r. Grupa jest przekonana, że w dalszym ciągu istnieje duży potencjał wzrostu w tym obszarze, ponieważ udział sprzedaży internetowej w Polsce w całym rynku sprzedaży detalicznej znajduje się wciąż na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi rynkami, w tym Wielką Brytanią (18 proc.) i Chinami (27 proc.).
Obecny niski wskaźnik penetracji rynku przez sprzedaż online, w połączeniu z zachodzącymi w świecie zjawiskami wspierającymi ten proces sprzyjają dalszemu wzrostowi polskiego segmentu e-commerce. Według prognoz, w 2024 roku udział ten ma zwiększyć się do 16,3 proc.
Co zrobi Amazon?
Analitycy wskazują na potencjalne zagrożenie dla rozwoju Allegro z związku z nieoficjalnymi zapowiedziami wejścia Amazona na polski rynek.
„Wśród naturalnych i oczywistych zagrożeń jest konkurencja rynkowa, w szczególności ze strony globalnych platform e-commerce jak Amazon czy AlliExpress. Niedawne informacje na temat rozmów Amazona z Pocztą Polska mogą wskazywać na poważniejsze plany rozwoju Amazona na polskim rynku” – powiedział Księżopolski.
Według nieoficjalnych informacji medialnych, Amazon jest bliski finalizacji umowy o współpracy z Pocztą Polską.
„Pojawia się jednak pytanie o konkurencję i udziały w przyszłości. Dużo się mówi o potencjalnym wejściu Amazona do Polski, który ma już w naszym kraju kilka magazynów, z których obecnie realizuje sprzedaż do Europy Zachodniej. Trzeba jednak pamiętać, że nawet przy scenariuszu wejścia konkurenta, cały czas mamy do czynienia z rosnącym rynkiem” – ocenia Bebel z Quercus TFI.
„Sądzę, że Allegro nie podda się bez walki, konsumenci mają swoje przyzwyczajenia i łatwo ich nie zmienią. Amazon musiałby zaoferować niższe ceny za produkty. Allegro bierze od sprzedawców ok. 10 proc. prowizji, jednak Amazon bierze podobną prowizję za granicą. Oczywiście może się pojawić jakaś krótkoterminowa wojna cenowa, ale w długim terminie nie widzę powodu, dlaczego na Amazonie produkty miałoby być istotnie tańsze” – ocenia Bebel.
Trwa oferta publiczna
Inwestorom detalicznym przydzielonych zostanie 9 342 771 akcji oferowanych. Inwestorom instytucjonalnym przydzielone zostaną 236 238 624 akcje oferowane.
Oferta obejmuje emisję 23 255 814 nowych akcji sprzedawanych, z której spółka spodziewa się pozyskać wpływy brutto w wysokości około 1 mld zł, oraz sprzedaż 190 293 225 istniejących akcji sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy.
Ponadto, większościowi akcjonariusze sprzedający przyznali firmie Morgan Stanley & Co. International plc jako menedżerowi stabilizującemu opcję dodatkowego przydziału na zakup do 15% łącznej liczby akcji sprzedawanych. Opcja dodatkowego przydziału może zostać wykonana w okresie do 30 dni od dnia 12 października 2020 r.
Całkowita wartość oferty wyniesie 10,6 mld zł w przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału lub 9,2 mld zł bez uwzględnienia opcji dodatkowego przydziału.
Przewidywany pierwszy dzień notowania i obrotu akcjami na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie to 12 października 2020 r.
„Co do zasady na GPW brakuje dobrych spółek wzrostowych. Allegro jest spółką, która pokazała przez lata, że potrafi poprawiać wyniki oraz wprowadzać innowacyjne rozwiązania typu Allegro Smart” – ocenia Bebel.
„Jeśli potwierdzą się informacje o tym, że popyt jest 10 razy większy niż podaż, to zakładam, że +część popytu, która nie zostanie zaspokojona w IPO, będzie chciała kupić akcje na rynku+. Z drugiej strony inwestorzy kupujący akcje w ofercie publicznej raczej nie będą chcieli sprzedać akcji ze stratą. Stąd spodziewałbym się wzrostu kursu Allegro na debiucie… o ile oczywiście nie pojawi się do tego czasu jakiś czarny łabędź” – dodaje.
Także Piotr Wałek, zarządzający AgioFunds optymistycznie ocenia perspektywy notowań Allegro na warszawskim parkiecie.
„W związku z wysokimi dynamikami wyników, wielkością spółki oraz ciekawym segmentem rynku, w którym Allegro operuje, ofertą będzie zainteresowanych wiele funduszy polskich i zagranicznych. Pomimo wysokiej wyceny, ofertą prawdopodobnie będą zainteresowane głównie fundusze skupiające się na wzrostowych spółkach, a działania właścicieli i zarządu Allegro w ostatnich latach pokazały, że spółka bardzo dynamicznie się rozwijała oraz udoskonalała model biznesowy tworząc dobrą bazę na przyszłe lata” – powiedział Wałek.
„Spodziewam się, że żadne fundusze nie dostaną tyle akcji Allegro, ile będą chciały. W sytuacji, gdy udział Allegro w WIG20 sięgnie 6 proc. będą musiały się doważać i dlatego przez najbliższe kilka miesięcy spodziewam się popytu z ich strony. To będzie wsparciem dla kursu Allegro na GPW” – dodał.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)