Prawie połowa Polaków rezygnuje z zakupów, ponieważ nie może zapłacić tak jak lubi
Badania Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazały również, że 42 proc. Polaków przynajmniej raz zmieniło miejsce zakupu ze względu na to, że dany punkt nie umożliwiał płatności cyfrowych. Jednocześnie konsumenci jasno komunikują, że możliwość wyboru metody płacenia jest dziś ważnym elementem jakości obsługi.
Aż 71 proc. badanych uważa, że oferowanie różnych opcji płatności jest przejawem dbałości o klienta i wyższego standardu serwisu.
Dla przedsiębiorców oznacza to, że dostępność szerokiej gamy płatności, w tym bezgotówkowych przestaje być dodatkiem, a staje się jednym z podstawowych oczekiwań klientów.
Czytaj także: Technologia może mieć pozytywny wpływ na naszą przyszłość
Konsumenci chcą zapłacić w preferowany przez siebie sposób
– Swoboda w zakresie wyboru metod płatności jest dziś standardem rynkowym i ma znaczenie dla polskich konsumentów – klienci oczekują, że będą mogli płacić tak, jak lubią i jak im wygodniej.
Sklep, który nie daje możliwości wyboru formy płatności, ryzykuje nie tylko utratę pojedynczej transakcji, lecz często także stałego klienta.
Konsumenci są dziś bowiem mobilni, świadomi swoich praw i bez wahania przenoszą swoje zakupy tam, gdzie mogą zapłacić kartą, telefonem czy zegarkiem, czyli w preferowany przez siebie sposób – mówi Joanna Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Brak nowoczesnych metod płatności hamuje biznes
Rosnąca popularność płatności kartą, telefonem czy innymi formami bezgotówkowymi sprawia, że przedsiębiorcy – zarówno w handlu detalicznym, jak i w usługach – powinni traktować ich wdrożenie nie tylko jako inwestycję w konkurencyjność i lojalność klientów, ale również jako nieodzowny element prowadzenia nowoczesnego biznesu, zgodnego z wymogami prawa i standardów rynkowych.
Dane z badania jednoznacznie pokazują, że brak nowoczesnych metod płatności może realnie ograniczać obroty i hamować rozwój biznesu. Dlatego zapewnienie klientom możliwości płatności bezgotówkowych jest standardem oraz prawem konsumenta – warto, aby każdy przedsiębiorca w Polsce miał to na uwadze.
***
Badanie zrealizowane przez Maison & Partners na reprezentatywnej próbie N=1090 dorosłych Polaków w dniach 7-10 listopada 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview).