Technologia powinna być sprzymierzeńcem bankowca i klienta – IT@BANK 2025
Podczas uroczystego otwarcia XVII edycji IT@BANK, prezes ZBP przypomniał, iż to wyjątkowe wydarzenie od roku 2009 łączy przedstawicieli sektorów bankowego i IT, stanowiąc inspirację do wymiany doświadczeń i współdziałania obu środowisk na rzecz budowy cyfrowej gospodarki i świata finansów.
– Jak co roku spotykamy się, by skoncentrować naszą uwagę na kluczowych wyzwaniach, ale i możliwościach, jakie stwarzają innowacyjne technologie, by czynić bankowość bardziej efektywną, bezpieczniejszą i w większym stopniu odpowiadającą indywidualnym oczekiwaniom poszczególnych klientów – podkreślił dr Tadeusz Białek.
Zaznaczył, że taki właśnie charakter ma współczesny polski sektor bankowy, powszechnie wykorzystujący najnowsze rozwiązania technologiczne. Dzięki temu usługi finansowe mogą być przyjazne dla klientów i w pełni intuicyjne, a kanały bankowe zapewniają dostęp nie tylko do płatności czy kredytów, ale i produktów, dostarczanych przez inne branże czy usług, świadczonych przez administrację publiczną.

AI zmienia bankowość nie do poznania
– W ostatnich latach coraz większą rolę w jej transformacji odgrywa sztuczna inteligencja, zmieniając sektor nie do poznania zarówno od środka, jak i w relacjach z rynkiem – zaznaczył dr Tadeusz Białek, dodając iż wyróżnikiem bankowości, niezależnie od technologii wykorzystywanych w komunikacji z klientem, pozostaje zaufanie, będące jedynym punktem odniesienia w obliczu tak dynamicznych przemian.
– W sektorze bankowym podstawą zaufania jest bezpieczeństwo, pozytywne doświadczenie klienta i przewidywalność. Te trzy elementy to efekt wspólnych starań naszych środowisk: bankowców, programistów, ale również regulatorów, naukowców i partnerów z innych branż, współpracujących z szeroko rozumianym rynkiem finansowym – podkreślił prezes ZBP.

Nieprzypadkowo pierwsza sesja tegorocznej edycji IT@BANK została dedykowana problematyce bezpieczeństwa, ściśle determinującej poziom zaufania, jakim Polacy darzą instytucje finansowe. Ekspansja nowoczesnych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji, generuje tu rozliczne wyzwania, zapewniając jednak nowe, nieznane dotąd rozwiązania, pozwalające chronić same banki i ich klientów przed cyberatakami czy skuteczniej niż dotychczas identyfikować zachowania podejrzane.
To nie jedyny obszar, w którym AI gruntownie zmienia funkcjonowanie rynku finansowego; zarówno komunikacja z klientem, jak i szereg procesów backoffice’owych przechodzą gruntowną metamorfozę pod wpływem futurystycznych technologii.
– Poświęcając tak wiele czasu sztucznej inteligencji, należy pamiętać, iż jej fundamenty to cloud computing, automatyzacja i big data – podkreślił dr Tadeusz Białek, odnosząc się do problematyki jednej z sesji.
– IT@BANK to ten moment, gdy na scenie i w kuluarach padają konkretne pytania i równie konkretne odpowiedzi. Zachęcam do dzielenia się doświadczeniami, także tymi trudnymi. To one najszybciej zamieniają się w przewagę konkurencyjną całego sektora – podsumował prezes ZBP.
Liczy się otwartość i odwaga podejmowania decyzji

– Jesteśmy u progu lub w trakcie kolejnej rewolucji – zauważył w swym wystąpieniu Paweł Minkina, wiceprezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji oraz redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”. Zwrócił uwagę, iż technologia od wielu już lat stanowi istotne wsparcie dla rozwoju bankowości, niosąc zarazem nowe, nieznane dotąd ryzyka.
– Sektor bankowy stoi stale przed wyzwaniem, jakim jest znalezienie równowagi między tempem dokonującej się transformacji a bezpieczeństwem – dodał Paweł Minkina.
Podkreślił, że w obszarze frontoffice trwa poszukiwanie technologii, która pozwoli uczynić usługi bankowe jeszcze bardziej intuicyjnymi i bezpiecznymi, prowadząc do analogicznej zmiany, jaka przed laty dokonała się za sprawą bankowości internetowej czy mobilnej.
– W świecie, w którym przewagę buduje się na danych, automatyzacji i zdolności adaptacji, kluczowa staje się otwartość na zmianę i odwagę podejmowania decyzji. To, co dziś wydaje się eksperymentem, już jutro może być standardem – zauważył wiceprezes CPBiI.
Przykładem next big thing we współczesnym świecie jest sztuczna inteligencja, która w ostatnich kilku latach urosła do rangi symbolu i siły napędowej digitalizacji.
– Z jednej strony pokazuje ona wspaniałe możliwości, z drugiej rodzi pytania o granicę, o etykę, o transparentne decyzje algorytmów, o odpowiedzialność instytucji i big techów wokół społeczeństwa – akcentował Paweł Minkina, dodając, iż stawienie czoła tak poważnemu wyzwaniu wymaga nie tylko wiedzy stricte technologicznej, ale także mądrości wykraczającej poza obszar IT.

Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich przypomniał, iż polski sektor bankowy niezmiennie pozostaje otwarty na inspiracje, płynące zarówno ze świata IT, jak i ze sfery publicznej czy środowisk naukowych.
Podkreślił, że ten feedback pozwala na przygotowanie założeń programowych wydarzenia tak, by stanowiło ono inspirację dla wszystkich wspomnianych środowisk, skłaniając zarazem do refleksji nad przyszłością polskiej bankowości i całego rynku finansowego.
Zobacz też pozostałe relacje z IT@BANK 2025 »