Barometr AI: finanse i technologie z najwyższym wynikiem, HoReCa i zdrowie z największym spadkiem nastrojów

Barometr AI: finanse i technologie z najwyższym wynikiem, HoReCa i zdrowie z największym spadkiem nastrojów
Paweł Bojko. Źródło: EFL
Z branżowego Barometru AI przygotowanego przez EFL na drugie półrocze 2025 roku wynika, że firmy finansowe i technologiczne najbardziej optymistycznie podchodzą do wdrażania i rozwoju sztucznej inteligencji. Subindeks dla finansów wyniósł aż 78 pkt., a dla IT 74,5 pkt. To również te branże prognozują najwyższe wzrosty inwestycji i sprzedaży. Aż 71% firm technologicznych i 60% finansowych planuje zwiększyć inwestycje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Z kolei w sektorze HoReCa wskaźnik spadł z 68,2 pkt. do 45,3 pkt., co oznacza największy spadek wśród ośmiu analizowanych branż. Największe zapotrzebowanie na specjalistów posiadających kwalifikacje do pracy z rozwiązaniami AI zgłaszają branże finansowa i kreatywna (odpowiednio 38% i 36% firm), czytamy w informacji prasowej EFL.

Główny odczyt Barometru AI na drugie półrocze 2025 roku wynosi 67,8 pkt., o 1 pkt. więcej w ujęciu półrocznym, co oznacza, że MŚP widzą bardzo dobre perspektywy rozwoju projektów wykorzystujących sztuczną inteligencję w ich strukturach.

Barometr AI, przygotowany przez EFL, przyjmuje wartości od 0 do 100 pkt., gdzie poziomem neutralnym jest 50 pkt. Wynik powyżej tej wartości oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju AI w MŚP, natomiast wynik niższy wskazuje na niekorzystne warunki.

– Sztuczna inteligencja umacnia się w polskich firmach, szczególnie w branżach, które już wcześniej miały z nią styczność, takich jak finanse, ubezpieczenia i technologie informacyjne. Z kolei sektory takie jak HoReCa czy transport dopiero uczą się, jak wykorzystać AI w praktyce, co widać w ostrożniejszych nastrojach. Co ważne, mimo różnic branżowych, większość przedsiębiorców dostrzega potencjał sztucznej inteligencji i planuje rozwijać inwestycje w tym obszarze.

Widać też coraz większe zaangażowanie firm w formalne strategie AI, co pokazuje, że polskie MŚP zaczynają myśleć  o sztucznej inteligencji długofalowo – mówi Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.

Finanse i technologie inwestują najwięcej w AI

Branżowa analiza po raz kolejny pokazuje, że wartość wskaźnika Barometru AI jest zróżnicowana w zależności od branży.

Najwyższy wynik branżowy w Barometrze AI na II półrocze 2025 osiągnął sektor finansów i ubezpieczeń – 78 pkt. To o 9,7 pkt. wyższy rezultat niż pół roku temu. To jednocześnie branża, w której największy odsetek firm (82%) spodziewa się w drugiej części roku wzrostu sprzedaży w wyniku wdrożenia rozwiązań AI.

Czytaj także: Dwa razy więcej MŚP prognozuje wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniu AI, pokazuje Barometr AI EFL

Wzrost inwestycji planuje tu większość badanych firm, bo 60% przedsiębiorców, a ponad jedna trzecia przedsiębiorstw deklaruje zwiększenie zatrudnienia specjalistów do rozwoju sztucznej inteligencji (38%).

Na drugim miejscu znalazła się branża ICT z wynikiem 74,5 pkt. 71% firm prognozuje zwiększenie nakładów na rozwiązania AI i jest to najwyższy wynik wśród badanych branż, 67% firm technologicznych liczy natomiast na wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniom.

Firmy z tego sektora należą też do najlepiej przygotowanych do wykorzystania nowych technologii, gdyż niemal 40% ocenia swój poziom przygotowania jako wysoki.

Barometr AI: HoReCa i zdrowie z wyraźnym spadkiem nastrojów

W branży HoReCa wskaźnik Barometru AI wyniósł zaledwie 45,3 pkt., wobec 68,2 pkt. pół roku wcześniej. To największy spadek w całym badaniu (o 22,9 pkt).

Co czwarty przedsiębiorca z tego sektora (27%) przewiduje, że poziom inwestycji w AI spadnie, a jedynie 5% liczy na ich wzrost. Aż 86% firm nie planuje w najbliższym czasie uwzględniania kwestii sztucznej inteligencji w swoich strategiach rozwoju. To pokazuje, że sektor ten dopiero szuka dla siebie miejsca w cyfrowej transformacji.

Również mniej optymistycznie na rozwiązania AI patrzą przedstawiciele sektora zdrowia i opieki społecznej, gdzie wartość subindeksu wyniosła 60,5 pkt. (pół roku temu było to 71,8 pkt).

Na taki wynik wpływ miały bardziej pesymistyczne prognozy dotyczące inwestycji. Zaledwie 27% firm oferujących produkty lub usługi zdrowotne planuje więcej inwestować w II półroczu 2025 roku w sztuczną inteligencję (w I półroczu było to aż 74% wskazań, najwięcej wśród 8 badanych branż).

Ponadto, 32% firm prognozuje wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniom AI, co jest jednym z trzech najniższych wyników branżowych.

Więcej specjalistów AI w marketingu i finansach

Największe zapotrzebowanie na specjalistów posiadających kwalifikacje do pracy z rozwiązaniami AI zgłaszają branże finansowa i kreatywna. Odpowiednio 38% i 36% firm planuje w IIH 2025 roku więcej rekrutacji specjalistów, którzy pomogą we wdrożeniu i rozwoju rozwiązań AI w firmie.

Handel, HoReCa i transport niemal w ogóle nie myślą o zwiększaniu zatrudnienia na potrzeby wdrożeń opartych na sztucznej inteligencji.

Branża kreatywna stawia siebie również na pozycji lidera, jeśli chodzi o przygotowania do wdrożeń AI. 47% firm ocenia swoje zdolności i wiedzę w obszarze AI na poziomie wysokim, co stanowi najwyższy wynik wśród ośmiu badanych branż.

Dla porównania, na drugim krańcu są handel, transport i zdrowie, w których mniej niż 10% firm ocenia stan przygotowania do AI jako wysoki.

Subindeksy Barometru AI na II półrocze 2025 roku dla poszczególnych branż wyglądają następująco:

  • Finanse i ubezpieczenia: 78 pkt. (68,3 pkt. w IH2025)
  • Handel: 61,7 pkt. (68,6 pkt. w IH2025)
  • HoReCa: 45,3 pkt. (68,2 pkt. w IH2025)
  • Przemysł: 67,2 pkt. (67,8 pkt. w IH2025)
  • Sektor kreatywny i marketing: 70,4 pkt. (67 pkt. w IH2025)
  • ICT: 74,5 pkt. (63,2 pkt. w IH2025)
  • Transport i logistyka: 60,5 pkt. (71,8 pkt. w IH2025)
  • Zdrowie: 60,5 pkt. (71,8 pkt. w IH2025).

***

Barometr AI to narzędzie analityczne przygotowane przez EFL. Jego głównym celem jest cykliczne (raz na pół roku) monitorowanie kondycji przedsiębiorstw z sektora MŚP pod kątem wdrażania przez nie rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją. EFL analizuje przede wszystkim informacje dotyczące czterech obszarów takich: jak poziom inwestycji w rozwiązania AI, poziom zatrudnienia na potrzeby realizacji inwestycji AI, poziom zatrudnienia w wyniku podjętych inwestycji AI oraz poziom sprzedaży w związku z inwestycjami AI.

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy / EFL