Edukacja ekonomiczna dla pożyczkobiorców
Edukacja finansowa nie jest najmocniejszą stroną Polaków, co wynika z wielu krajowych i międzynarodowych badań. Na szczęście coraz częściej pojawiają się inicjatywy, których celem jest poprawa tego stanu rzeczy. Kilka dni temu do "gry" włączyła się również firma pożyczkowa Wonga, uruchamiając dla swoich klientów program edukacji finansowej i cyfrowej "Kapitalni.org".
– Dostrzegamy problemy konsumentów na rynku pożyczek – przekredytowanie, stosowanie niewłaściwych produktów pożyczkowych czy nieznajomość zasad bezpieczeństwa online. Wynikają one ze złych decyzji, a te z niewiedzy – mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga w Polsce. – Naszym zdaniem regulacje ustawowe i nadzór nie wystarczą, aby zapewnić konsumentom poczucie bezpieczeństwa na pozabankowym rynku pożyczkowym. Efektywna edukacja, będąca częścią produktu finansowego, jest koniecznym uzupełnieniem rozwiązań proponowanych przez regulatora.
Program pod nazwą (i pod adresem) „Kapitalni.org” skierowany jest do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy w zakresie bezpiecznego pożyczania pieniędzy za pośrednictwem internetu. To niezwykle cenna inicjatywa biorąc pod uwagę, że według raportu Gemius z ubiegłego roku, popularność pożyczek internetowych rośnie w tempie około 30% rocznie i już co dziesiąty Polak wykazuje zainteresowanie pożyczką zaciągniętą w sieci. A ponieważ pożyczka przez internet to całkowicie zdalna forma pożyczania pieniędzy, praktycznie bez bezpośredniego kontaktu pomiędzy pożyczkobiorcą a pożyczkodawcą, obie strony powinny zachować jeszcze większą czujność i ostrożność.
Stworzony przez Wonga program obejmuje trzy obszary tematyczne: pożyczanie, oszczędzanie i bezpieczeństwo w sieci. Jednak prawdziwą korzyść z nowej inicjatywy będą mieli klienci firmy, bowiem dzięki multimedialnym kursom edukacyjnym oraz testom sprawdzającym zdobytą wiedzę będą zwiększać swoją wiarygodność kredytową, a następnie spłacając terminowo zobowiązanie, budować pozytywną historię kredytową w BIK. Poza tym, dzięki kolejnym, indywidualnie rekomendowanym kursom, klienci mogą awansować w ramach czterech segmentów stworzonych przez firmę, z których najwyższy oferuje najniższe ceny finansowania – nawet do 42% zniżek dla pożyczki na 60 dni.
– Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna polegać na prowadzeniu firmy tak, aby jednocześnie zarabiała i przynosiła pożytek, rozwiązując ważne dla społeczności jej klientów problemy. My poprzez wprowadzenie edukacji, jako części sprzedawanego produktu, chcemy minimalizować ryzyko kredytowe i zwiększać włączenie finansowe konsumentów. Edukowanie stało się częścią naszej strategii biznesowej – podsumowuje Marcin Borowiecki.
Partnerami merytorycznymi serwisu kapitalni.org są: niebezpiecznik.pl, Fundacja Bezpieczniej w Sieci, Krajowy Rejestr Długów oraz FairPay. Partnerem honorowym serwisu jest Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych.
Sławomir Dolecki