Siedem nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r.

Siedem nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r.
Źródło: IDEMIA
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, 2024 rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach. Eksperci Autopay wytypowali te, które lada moment wyjdą z cienia i mają szansę zmienić krajobraz e-zakupów w 2025 roku, czytamy w informacji prasowej Firmy.

Z raportu „Finanse w czasach niepewności” przygotowanego przez Autopay wiosną 2024 roku na podstawie ogólnopolskiego badania opinii wynika, że najpopularniejszą metodą płacenia za przedmioty i usługi zakupione przez Internet jest BLIK, z którego korzysta 60 proc. badanych. Dalej są szybkie płatności elektroniczne (45 proc.), płatność kartą (37 proc.) zwykły przelew (30 proc.) i płatność za pobraniem (27 proc.).

Z porównania z poprzednimi edycjami badania wynika, że z biegiem lat popularność wygodnych płatności online utrzymuje się na wysokim poziomie lub rośnie, a coraz mniej osób wybiera samodzielny przelew i pobranie. Pokazuje to, że zarówno branża, jak i sami konsumenci, chcą uczynić zakupy internetowe coraz prostszymi i wygodniejszymi

Choć rok 2024 nie zrobił w tym obszarze rewolucji, dały o sobie znać zjawiska, które w miarę nasilania się i współwystępowania mogą zmienić nasze doświadczenia zakupowe w Internecie.

Eksperci Autopay Paweł Grochowicz i Marcin Adamczyk podpowiadają, jakie wychodzące z niszy trendy warto mieć teraz na oku.

Czytaj także: Raport EBC o zwyczajach płatniczych w strefie euro

Płatności

1. Europejskie starcie APM-ów (Alternative Payment Methods).

Po wzięciu szturmem rodzimego rynku i staniu się obok paczkomatów symbolem polskiej e-commerce’owej innowacji – BLIK zaczyna ekspansję na inne europejskie kraje. Od niedawna korzystać z niego mogą użytkownicy w Słowacji, a jesienią ‘24 otrzymał zgodę Narodowego Banku Rumunii na działanie w tym kraju. Jednocześnie BLIK staje się dostępny na szerszą skalę jako wydawca w popularnej aplikacji fintechowej Revolut.

Jednocześnie w zachodniej Europie rozkręca się inicjatywa EPI (European Payments Initiative), czyli podobna do BLIK-a metoda płacenia z pominięciem tradycyjnej autoryzacji karty płatniczej czy konta bankowego. Po wchłonięciu holenderskiego iDeal i belgijskiego Payconiq platforma pojawiła się na rynku niemieckim i przymierza się do wejścia na francuski.

2. Embedded finance.

Ten trend na początku był trochę buzzwordem dla wielu firm do określenia się w ten sposób w 2024 roku, ale można śmiało stwierdzić, że zagościł on już na stałe w świecie płatności.

Polega na osadzaniu usług finansowych – np. płatności czy kredytu konsumenckiego – w aplikacjach i serwisach niezwiązanych wprost z płatnościami (np. sklepy internetowe). W efekcie zmniejsza to konieczność przekierowań kupującego i polepsza doświadczenie zakupowe.

3. Tokenizacja.

Chociaż mówiąc o cyfryzacji pieniądza, mamy cały czas głównie na myśli zanikanie gotówki i zastępowanie jej przede wszystkim przez używanie kart płatniczych, w 2024 roku coraz wyraźniej obserwowaliśmy kolejne stadium tego procesu, kiedy to miejsce kart powoli zajmują tokeny.

Są to czysto wirtualne byty, czyli ciągi unikalnych losowych znaków, których stosowanie zmniejsza ryzyko wycieku danych i oszustw. Jednocześnie ich zastosowanie ułatwia dokonywanie płatności cyklicznych czy tzw. płatności jednym kliknięciem. Juniper Research szacuje, że transakcje tokenizowane wzrosną w 2025 roku globalnie o 58 proc.

4. Biometria.

Wiele instytucji w czasie 2024 roku zdecydowało się na implementację weryfikacji biometrycznej jako metody zabezpieczenia przed oszustwami. Latem w Polsce pojawiła się testowo w kilku punktach nowatorska metoda PayEye, czyli „płacenia okiem”, a w Singapurze operator płatności Visa ogłosił rozpoczęcie stosowania weryfikacji płatności odciskiem dłoni.

Częściej jednak na styku biometrii i płatności wdrażane są m.in. systemy behawiorystyczne, polegające na mierzeniu czasu pisania lub wpisywania hasła czy inne mniej spektakularne sposoby biometrycznej weryfikacji.

– Sporo działo się w mijającym roku się też na gruncie regulacyjnym, jednak na tym etapie to zdarzenia interesujące głównie prawniczych i branżowych ekspertów, które za chwilę mogą stać się gorącym tematem.

Obserwujemy np. postępujące prace nad SEPA instant na gruncie unijnym. W połączeniu z powstałą już infrastrukturą open banking czy przyszłym open finance stanowi na pewno mocny fundament do stworzenia realnej metody płatności instant w oparciu o połączenie tych rozwiązań.

Z kolei w roku 2025 taką kluczową dla sektora regulacją będzie zapewne DORA (Digital Operational Resilience Act) i inne wyzwania compliance – zauważa Paweł Grochowicz, Head of PSP and Fintech w Autopay.

– Świat płatności globalnie zaczyna skręcać. Wchodzimy w erę płatności 3.0, czyli w rolę tzw. orkiestracji i pośredników. Mamy coraz większą globalizację, a z drugiej strony każdy rynek ma swoje wyzwania.

W związku z tym coraz więcej firm ma ambicje, by integrować lokalnych dostawców płatności i dostarczać wartość obsługi transakcji w ramach jednej integracji – podsumowuje ekspert.

Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa z nową strategią na lata 2025-2028

Handel elektroniczny – e-commerce

5. Nasycenie rynku.

Dynamika wzrostu sektora e-commerce w 2024 r. w Polsce zaczęła wykazywać oznaki stabilizacji.

Prognozy przedstawione w raporcie Strategy&PwC wskazują, że mimo spokojniejszego tempa wzrostu wartość rynku niebawem przebije 140 mld zł.

Według raportu Autopay „Finanse w czasach niepewności”, odsetek Polek i Polaków kupujących online od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 90 proc. (w 2024 – 93 proc.).

6. Więcej wymagań od kanału mobile.

Zakupy z użyciem smartfona stały się standardem. Według badania e-Izby, z urządzeń mobilnych w trakcie zakupów online korzysta 63 proc. osób. Jednak pewną nowością obserwowaną u coraz większej liczby klientów jest oczekiwanie, że zakupy online można zrobić wygodnie, także na urządzeniu mobilnym. 88 proc. osób oczekuje, by e-sklep miał wersję mobilną, a ostatni rok przyniósł zmianę o 15 punktów procentowych.

To dla e-sklepów oznacza większy nacisk na krótsze ścieżki zakupu, wzrost znaczenia wygodnych form płatności mobilnych jak Apple Pay, Google Pay czy BLIK oraz – co bardzo ważne – finalizacja zamówienia zoptymalizowana na małe ekrany.

7. Presja rynkowa na małe e-sklepy.

Nasila się presja cenowa dużych platform e-commerce, zbiegająca się w czasie ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności. Ostatnie miesiące uwidoczniły przewagę gigantów, zwłaszcza w obszarze marketingu online.

Duże platformy oferują też swoim klientom ekspresowe dostawy, różnorodność form płatności i finansowania zakupów, a także wspomniane wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych.

– Aby wygrać z platformami sprzedawcy powinni w najbliższych latach postawić na automatyzację procesów, a przede wszystkim automatyzację marketingu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która umożliwi dotarcie do właściwych odbiorców jednocześnie zapewniając taki poziom zakupów jak oferują duże sieci.

Z pomocą może przyjść coraz większa liczba dostępnych narzędzi online do prowadzenia e-biznesu, a także liczne integracje tych narzędzi z platformami i dostawcami płatności – zauważa Marcin Adamczyk, zarządzający Business Unitem SME, Autopay.

– Przełomem w budowaniu efektywności mniejszych biznesów może okazać się wprowadzenie agentywnej sztucznej inteligencji (agentic AI). To narzędzia, których obsługa łączy gotowe schematy działania, dane oraz język naturalny.

Przykładowo w ten sposób można znacznie usprawnić zarządzanie zapasami i logistykę zamówień, tworzenie i obsługę promocji czy zarządzanie mediami społecznościowymi. Najbliższy okres będzie sprawdzianem dla tego typu narzędzi w e-commerce – podkreśla ekspert.

Czytaj także: Płatności zbliżeniowe BLIK na urządzeniach z systemem iOS będą dostępne w przyszłym roku

***

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski).

Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie – płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMS-em, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier, a wkrótce także do Rumunii. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Źródło: Autopay