SafeBank 2024 o wyzwaniach bezpieczeństwa gospodarki cyfrowej
– Bezpieczeństwo to jeden z tych obszarów, gdzie konkurujące ze sobą na co dzień instytucje finansowe mówią jednym głosem i wypracowują wspólne rozwiązania, pozwalające wymieniać się informacjami o zagrożeniach czy chronić klientów przed coraz bardziej zaawansowanymi socjotechnikami, stosowanymi przez zorganizowane grupy przestępcze – podkreślał Paweł Minkina, wiceprezes zarządu Centrum Procesów Bankowych i Informacji, podczas inauguracji wydarzenia SafeBank 2024.
Przypomniał, iż rozwiązania, oferowane na polskim rynku przez banki umożliwiają zdalne korzystanie zarówno z produktów finansowych, jak i innych, przydatnych w codziennym życiu usług, jak zakup biletów komunikacji miejskiej, opłaty za autostrady i parkingi, ubezpieczenia i produkty inwestycyjne, a od kilku lat również dostęp do kanałów urzędowych.
– Tak dynamiczny rozwój technologii przyjaznych dla użytkownika i ułatwiających codzienne funkcjonowanie milionom Polaków i rodzimych przedsiębiorstw nie byłby możliwy, gdyby nie polska bankowość, dysponująca wieloletnim doświadczeniem w zakresie przeciwdziałania różnym formom przestępczości i ochrony zasobów, zarówno własnych, jak i przede wszystkim naszych klientów – podkreślił wiceprezes CPBiI Paweł Minkina.
Działania te nabierają szczególnego wymiaru we współczesnym świecie, w którym procedery o charakterze terrorystycznym inicjowane są lub wspieranie w dużej mierze przez władze państw niedemokratycznych.
– Zjawisko to w większym niż dotychczas stopniu skłania wszystkich uczestników rynku finansowego do skutecznego monitorowania przepływów pieniężnych, tak by eliminować dopływ środków do organizacji ekstremistycznych czy państw i ich funkcjonariuszy objętych międzynarodowymi sankcjami – zaznaczył Paweł Minkina, odnosząc się do problematyki pierwszej sesji wydarzenia, w całości poświęconej tematyce AML/CFT.
Kolejne części SafeBank 2024 zaplanowano na dyskusje m.in. o dostosowywaniu się sektora bankowego do postanowień rozporządzenia DORA, stanowiącego kluczowy dokument regulujący operacyjną odporność cyfrową w branży finansowej, czy kwestii odpowiedzialności dostawcy usług płatniczych za transakcje nieautoryzowane.
Czytaj także: AML/CFT: nowe regulacje i wyzwania na SafeBank 2024
Bezpieczeństwo gospodarki cyfrowej – Sektorowe Centrum Usług AML
– Rzeczywistość, w której obecnie funkcjonuje sektor finansowy, przynosi rozliczne wyzwania, których podjęcie i realizacja istotnie wpływa na budowę bezpiecznej i odpornej gospodarki cyfrowej – stwierdził w swym wystąpieniu dr Tadeusz Białek, prezes zarządu Związku Banków Polskich.
Przypomniał, iż bezpieczeństwo gospodarki cyfrowej stanowi jeden z absolutnych priorytetów współczesnej branży finansowej.
– Banki, posiadające status instytucji zaufania publicznego szczególnie angażują się w ten obszar, nie tylko wypełniając ewoluujące z roku na rok wymogi prawne, ale także z własnej inicjatywy realizując wiele sektorowych inicjatyw, czego przykładem jest Sektorowe Centrum Usług AML – wskazał prezes ZBP.
Prezentacja tego unikalnego przedsięwzięcia przeprowadzona została podczas pierwszej sesji SafeBank, poprzedzając dyskusję na temat wyzwań z obszaru AML.
Prezes ZBP podkreślił, iż relacje pomiędzy sektorem bankowym a Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej układają się w sposób modelowy.
– Możemy zawsze liczyć na dialog, na konsultacje czy wsparcie. Takiego wsparcia udzielono nam przy budowie i konstrukcji wspomnianego już systemu Sektorowego Centrum Usług AML – dodał dr Tadeusz Białek.
Odniósł się on również do tematyki pozostałych sesji konferencji Safebank 2024, między innymi tej poświęconej nieautoryzowanym operacjom płatniczym i ich konsekwencjom finansowym w myśl obowiązującego prawa i przygotowywanego właśnie pakietu PSD3/PSR.
– Kwestia ta słusznie wywołuje duże kontrowersje w sektorze bankowym, nie tylko w Polsce – zauważył prezes ZBP, dodając iż polski sektor bankowy funkcjonuje w podobnie niekorzystnych realiach od lat, a to z uwagi na wadliwą implementację dyrektywy PSD2. Kolejny istotny wątek to potrzeba przygotowania się na wdrożenie rozporządzenia DORA.