Grupa ING Banku Śląskiego osiągnęła o 9% wyższy zysk netto r/r w I. kwartale 2024 roku
– Pierwszy kwartał był dla nas okresem kontynuacji strategii przyrostu liczby klientów oraz transakcyjności. Polska gospodarka nadal jednak pozostawała w okresie przedłużającego się uśpienia, co przełożyło się na poziom wzrostu podstawowych wielkości bilansowych Banku.
W pierwszym kwartale przyrost depozytów osiągnął 11% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. Natomiast w przypadku kredytów mimo zwiększającej się aktywności nowej sprzedaży jednocześnie notowaliśmy dużo nadpłat i przedpłat, co wpłynęło na relatywnie niski przyrost tych wolumenów. W efekcie w pierwszym kwartale w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. wzrost akcji kredytowej wyniósł 1%.
Sytuacja, z którą mamy do czynienia, oddaje w poważnym stopniu pewną formę zaburzeń makroekonomicznych. Te zaburzenia mają charakter dwoisty. Z jednej strony wynikają z tego, że aktywność gospodarcza nie przyrasta w tempie, którego byśmy sobie życzyli, z drugiej odczuwamy dość dużą interwencję państwa.
Pomimo tych odczytów nadal jesteśmy przekonani, że polski PKB odbije, a Bank będzie wspierać silny wzrost gospodarczy – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.
– W minionych miesiącach w Banku obserwowaliśmy dalszy wzrost transakcji w kanałach cyfrowych. W porównaniu z analogicznym okresem ub.r. w Moim ING systemie bankowości detalicznej zanotowaliśmy 11-proc. przyrost przelewów.
Z 4,2 mln klientów posiadających dostęp do bankowości internetowej (wzrost o 2% r/r), ponad 2 mln zaliczamy do grupy „mobile only” (wzrost o 8% r/r). Jednocześnie zanotowaliśmy dalszy wzrost transakcji kartami debetowymi o 9% r/r oraz transakcji BLIK-iem o 28% r/r.
Obserwujemy dalszy spadek (o 3%) liczby transakcji realizowanych w oddziałach Banku.
W bankowości korporacyjnej liczba przelewów wzrosła o 6%, z czego 21-proc. wzrost nastąpił w bankowości mobilnej.
W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 27% wzrosła liczba transakcji w oferowanych przez Bank terminalach płatniczych. O 29% do 9,3 tys. przyrosła liczba sklepów z aktywną bramką płatniczą.
W minionym kwartale wprowadzaliśmy rozwiązania wspierające bezpieczeństwo naszych klientów – osób fizycznych oraz firm. Jednym z nich było udostępnienie klientom procesu potwierdzania tożsamości w aplikacji mobilnej zamiast w przeglądarce. Nowe rozwiązanie jest odpowiedzią na rozwój krajowego systemu tożsamości elektronicznej – podkreślił Brunon Bartkiewicz.
Czytaj także: ING Bank Śląski informuje o planowej zmianie na stanowisku prezesa zarządu
Najważniejsze wyniki biznesowe Grupy ING Banku Śląskiego osiągnięte w I kwartale 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku:
dochody ogółem wzrosły o 12% do 2 760,5 mln zł;
koszty ogółem wzrosły o 9% do 1 098,3 mln zł;
wynik przed kosztami ryzyka wzrósł o 15% do 1 671,2 mln zł;
zysk brutto wzrósł o 7% do 1 287,6 mln zł;
zysk netto wzrósł o 9% do 993,3 mln zł;
wskaźnik koszty/przychody (z podatkiem bankowym) wyniósł 46,2% w porównaniu z 47,2% w ub.r.;
łączny współczynnik kapitałowy wyniósł 16,95% w porównaniu z 16,37% w ub.r.;
zwrot z kapitału (ROE) po korekcie o MCFH wyniósł 22% w porównaniu z 10,7% w ub.r.
Czytaj także: ING Bank Śląski udostępnił potwierdzanie tożsamości w aplikacji mobilnej
Najważniejsze wyniki biznesowe Grupy ING Banku Śląskiego osiągnięte w I kwartale 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku:
liczba klientów bankowości detalicznej 4 495 tys. (wzrost o 71 tys. r/r), w tym 2,2 mln klientów primary (wzrost o 92 tys. r/r);
liczba klientów bankowości korporacyjnej 565,4 tys. (wzrost o 22,4 tys. r/r), z czego 445,7 tys. to przedsiębiorcy (wzrost 7,4 tys. r/r), 116,3 tys. to średnie i duże firmy (wzrost o 15 tys. r/r), 3,4 tys. to klienci strategiczni (bez zmian);
wzrost wartości kredytów o 1% do 160,3 mld zł;
wzrost depozytów o 11% do 211,3 mld zł.