Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
62dni
15godzin
36minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
83dni
15godzin
36minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Firma | ESG | Gospodarka | Raporty

REGENERACJA w miejsce ODPORNOŚCI – nowa era biznesu

28.10.2023 11:43 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
REGENERACJA w miejsce ODPORNOŚCI – nowa era biznesu
Fot. stock.adobe.com / gopixa
Raport Kearney: w okresie 2019-2023 wygrywały biznesy, które wykazały się odpornością. W kolejnych 5 latach kluczem będzie zdolność do szybkiej regeneracji. Większość liderów globalnych korporacji przeczuwa, że trwające obecnie programy transformacji strategicznej nie przynoszą oczekiwanych efektów, ponieważ nie adresują najważniejszych obecnie wyzwań.

Globalna firma doradztwa strategicznego Kearney przeprowadziła analizę, z której wynika, że 56 proc. liderów globalnych korporacji przyznaje, że obecne procesy transformacji biznesowej nie przynoszą oczekiwanych efektów.

Światowa gospodarka zaadoptowała się już do świata po pandemii COVID-19 i otoczenia podwyższonego ryzyka geopolitycznego na niemal wszystkich kontynentach, które rzutuje na niemal wszystkie parametry makroekonomiczne (inflacja, stopy procentowe, stabilność kursów walutowych, dostępność towarów, zapotrzebowanie na kapitał pracujący). Ostatnie kilka lat było areną dla firm skupionych na ODPORNOŚCI, którym udało się zminimalizować negatywne skutki tych wydarzeń.

Dzisiaj przedsiębiorstwa modyfikują swoje cele transformacyjne w kierunku REGENERACJI, widząc, że dotychczasowa defensywna strategia może ograniczać wykorzystanie potencjału wzrostu w nadchodzących latach, jak również utrudniać firmie wejście na ścieżkę zrównoważonego rozwoju, tak ważną w kontekście transformacji globalnej ekonomii w stronę ESG.

Tylko 2 proc. CEO twierdzi, że filozofia REGENERACJI nie jest adekwatna dla strategii ich firmy.

Jednocześnie tylko 43 proc. działa w sposób zgodny z filozofią REGENERACJI, a 40 proc. wdrożyło skutecznie kulturę REGENERACYJNĄ, co stanowi istotną lukę kompetencyjną i transformacyjną na rynku.

Nadchodzi nowa era biznesu, która stawia na REGENERACJĘ

Co to oznacza? Zrównoważone łańcuchy dostaw, zrównoważone modele zarządzania personelem, zrównoważone zarządzanie ścieżką klienta to jedne z kilku krytycznych założeń prowadzących do wspólnego rozwoju biznesu i otaczającego środowiska.

Korporacje, które chcą spełnić te założenia, muszą przyjąć długoterminowe podejście do swojego modelu działania i stać się prawdziwie REGENERACYJNYMI. To oznacza spojrzenie na czynniki zewnętrzne wykraczające poza samą ODPORNOŚĆ, która może hamować rozwój w symbiozie z otaczającym światem i zwrócenie uwagi na współtworzenie wartości dodanej dla klientów, pracowników, otoczenia i środowiska.

Zamiast dążyć do maksymalnej efektywności wykorzystania zasobów, nowe plany transformacji skupiają się na działaniu na zasadzie REGENERACJI – wykorzystanie zewnętrznych danych, analiz, nowych modeli cyfrowych i zaawansowanej sztucznej inteligencji, aby na podstawie wydarzeń i warunków, poza własnymi murami przedsiębiorstw szybko i precyzyjnie podejmować taktyczne i strategiczne decyzje wspierające kreację wartości dodanej dla bardzo szeroko rozumianych interesariuszy.

Poprzez REGENERACJĘ całego systemu biznesowego – od początku łańcucha dostaw po doświadczenie klienta i kulturę organizacyjną – zarówno biznes, jak i sektor publiczny, mogą zagwarantować, że pojedyncze zespoły, firmy, klienci, społeczeństwo i środowisko osiągną i utrzymają swój pełny potencjał kreowania wartości dodanej.

Czytaj także: Spada lokata Warszawy w Global Financial Centers Index

REGENERACJA: przyszłość, która działa dla wszystkich

Nowy raport badawczy firmy Kearney pt. Regenerate: For a future that works for everyone (Regeneracja: przyszłość, która działa dla wszystkich) opiera się na wynikach ankiety przeprowadzonej wśród 800 CXO (członków kadry zarządzającej) z całego świata.

Wyniki tej ankiety wyraźnie pokazują, że aż 99 proc. globalnych liderów biznesowych uważa, że stanie się REGENERACYJNYM przedsiębiorstwem jest istotne. Jednocześnie tylko 43 proc. twierdzi, że ich firmy już skutecznie działają w ten sposób. Podobnie, tylko 40 proc. liderów uważa, że skutecznie wdrożyły kulturę REGENERACJI, a 45 proc. stwierdziło, że już teraz operuje REGENERACYJNYM łańcuchem dostaw. To istotna luka do zapełnienia, wskazująca na dużą potrzebę wsparcia kompetencyjnego i transformacyjnego.

Idea REGENERACYJNEGO biznesu wśród CEO wskazuje, że ponad połowa firm może obecnie potrzebować pomocy z wdrożeniem lub wsparciem w dążeniu do osiągnięcia nowego modelu.

O ile tylko 2 proc. CEO odrzuca model REGENERACYJNY jako nieistotny dla ich korporacji, o tyle jedynie 47 proc. tej samej grupy twierdzi, że już w tym momencie odpowiednio stosują ten model w business-as-usual.

Różnice zauważalne są również pomiędzy stanowiskami w kadrze kierowniczej. Prawie połowa (48 proc.) CEO na całym świecie twierdzi, że ich firma jest bardzo efektywna w operowaniu w duchu REGENERACJI. COO (dyrektorzy operacyjni) potwierdzają działanie w takim modelu, jednak 58 proc. uważa, że wciąż można osiągnąć większy postęp.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Gospodarka | W poszukiwaniu równowagi

Które branże nadają ton w implementacji modelu regeneracyjnego?

Mimo że aż 92 proc. liderów wierzy w odpowiedzialność biznesu za stworzenie „przyszłości, która działa dla wszystkich”, badania firmy Kearney pokazują, że sektor detaliczny wyprzedza konkurencję w realizacji tego celu. Ponad połowa firm detalicznych (53 proc.) działa w duchu REGENERACJI, a ponad jedna trzecia (35 proc.) robi to bardzo efektywnie, częściowo wykorzystując technologię w celu efektywnego wykorzystywania energii i materiałów.

Przykładowo, sektor energetyczny również podąża śladem REGENERACJI i podejmuje REGENERACYJNE podejście do zrównoważonego rozwoju. Aż 46 proc. liderów zespołów zarządzających w tym sektorze zgłasza, że już teraz działa REGENERACYJNIE.

Oprócz zmian w łańcuchu dostaw, liderzy sektora energetycznego uważają, że największą szansą na REGENERACJĘ są systematyczne zmiany w ich modelu biznesowym, w tym wykorzystanie odpowiedzialnego i pogłębionego spojrzenia na zaawansowaną analitykę.

Nieoczekiwane staje się normalnością

Alex Liu, dyrektor zarządzający Kearney komentuje:

Wyniki naszego badania jednoznacznie wskazują, że firmy pragną przejść od strategii opartej wyłącznie na odporności do pełnowartościowej strategii regeneracyjnej.

To dla nich o wiele głębsza transformacja bez względu na to, czy oznacza prawdziwą digitalizację przestarzałych globalnych łańcuchów dostaw, wdrożenie analizy danych w całym modelu działania czy też podniesienie jakości rozwoju i inspiracji różnorodnymi i zrównoważonymi miejscami pracy. To co nieoczekiwane staje się normalnością, a ciągła zmiana staje się obowiązującym stanem dla tych, którzy chcą pozostać liderami. Ciągle potrzebujemy więc czegoś więcej, ale jednocześnie coraz więcej jest możliwe.

Model biznesu oparty na regeneracji pozwala zmierzyć się z nowymi wyzwaniami rzeczywistości i prowadzi firmy o krok dalej, umożliwiając fundamentalne, transformacyjne zmiany. Firmy muszą cofnąć się o krok i przeanalizować swoje modele biznesowe, ocenić swoje produkty lub usługi i skoncentrować się na tworzeniu maksymalnej wartości dodanej dla wszystkich interesariuszy oraz szerszego ekosystemu, w którym działają.

Co oznacza sukces w ujęciu długoterminowym?

Abby Klanecky, partner i dyrektor ds. marketingu i obsługi klienta w Kearney dodaje:

Nasze badania potwierdzają, że firmy coraz bardziej zbliżają się do działania w modelu regeneracyjnym. Powinny jednak pamiętać, by na tej drodze nie stracić z pola widzenia końcowego celu, któremu ma to służyć.

Regeneracja to nie tylko restrukturyzacja i usuwanie bolączek. Ważne jest, aby każdy plan określał, co oznacza sukces w ujęciu długoterminowym, przełamywał wewnętrzne bariery w dzieleniu się wiedzą i wnosił realną wartość dodaną do świata, w którym działamy.

Firmy muszą wykorzystywać swoje mocne strony i identyfikować nowe możliwości rozwoju i wpływu w przyszłości. Odporność była hasłem przewodnim ostatnich kilku lat, teraz będzie nim „regeneracja”.

Czytaj także: Edukacja w obszarze ESG fundamentem zielonej transformacji światowej gospodarki

Źródło: Kearney
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Abby KlaneckyAlex LiuESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGlobalna gospodarkaKearneyKongres Regeneracja Miast PrzemysłowychOdpornośćZarządzanieZrównoważone finansowanieZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło BANK.pl

Polecamy

Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
Bogdan Benczak, prezes PZU
Kadry
Bogdan Benczak uzyskał zgodę KNF na pełnienie funkcji prezesa zarządu PZU
Jan Dziekoński, Head of Market Insights, RynekPierwotny.pl,
Nieruchomości
Będzie przecena mieszkań na rynku pierwotnym w przyszłym roku?
Marcin Zarzecki, RPP
Kadry
Prezydent RP powołał nowego członka Rady Polityki Pieniężnej

Najnowsze

Od lewej: Erika Vovere, Marek Radzikowski, Jakob Hansson. Źródło: PKO BP
Z rynku finansowego
PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
puzzle, logo UE, element z polską flagą
Gospodarka
Ministerstwo Finansów o przystąpieniu Polski do strefy euro
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Prezesi PZU i Pekao: kontynuujemy prace na reorganizacją grupy, kluczowa jest legislacja
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i wiceminister cyfryzacji.
Technologie i innowacje
UE przyspiesza rozwój sztucznej inteligencji i infrastruktury cyfrowej – powstanie 19 fabryk AI, w tym dwie w Polsce
kobieta z torebkami z zakupami
Gospodarka
Sprzedaż detaliczna w listopadzie ’25 wzrosła o 3,1% r/r, ale spadła m/m
Z rynku finansowego
Bankierzy skazani w Niemczech za aferę Cum-Ex
NBP
Z rynku finansowego
Trzej członkowie zarządu NBP ponownie z nadzorami nad departamentami banku centralnego
biurowce
Nieruchomości
Konwersje na polskim rynku nieruchomości komercyjnych – inwestorzy wolą mieszkania zamiast biur

Zobacz także

mężczyzna przed ekranem laptopa, wirtualny ekran wskaźników
Gospodarka
Idea Rozwoju Twojego Biznesu 2024 – PARP organizuje bezpłatne wideokonferencje dla przedsiębiorców
Plik pieniędzy z napisem ZUS
Gospodarka
Mikroprzedsiębiorcy złożyli ponad 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe
Sklep,
Firma
Mikroprzedsiębiorcy coraz mniej pożyczają od banków
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}