IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Wojna czy współistnienie i współpraca?
Michał Cichosz
Skarbiec Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych
Łukasz Buczko
Financial Services Industry Lead Google Cloud
Ze względu na swój globalny charakter, wszystkie bigtechy są w mniejszym czy większym stopniu obecne w Polsce – niezależnie od tego, jak tę grupę zdefiniujemy: GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft) czy może… GANDALF (Google, Amazon, Netflix, Dell, Apple, LinkedIn and Facebook).
Za dużo wyzwań
Co ułatwia ich rozwój w naszym kraju? – Banki nie tylko w Polsce, ale na całym świecie robią wszystko, żeby zachęcić swojego klienta do wypróbowania nowoczesnych kanałów poza instytucjami finansowymi, mają bowiem bardzo słaby poziom innowacji wewnątrz własnej architektury produktowej – wskazuje Michał Cichosz ze Skarbiec Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (TFI), zarządzający m.in. Skarbiec Nowej Generacji.
– Jeśli chodzi o narzędzia, które klienci mają do dyspozycji w bankach, to architektura jest w z reguły bardzo stara, nie jest budowana na nowo, stosowane są jedynie swego rodzaju nakładki, które mają poprawić głównie stronę wizualną. Jeśli chodzi o jakość architektury w bankach – jest z tym problem na całym świecie. W związku z tym klienci, sfrustrowani tym user experience, dosyć łatwo i chętnie próbują nowości z tego świata, który tworzą bigtechy czy fintechy. Ten proces postępuje, nie jest to specyfika Polski, obserwujemy to także w Europie i w USA – dodaje.
Jak zauważa Łukasz Buczko, Financial Services Industry Lead z Google Cloud, banki mają przed sobą coraz więcej wyzwań – oprócz tych związanych z sytuacją makroekonomiczną.
– Sektor bankowy w Polsce ma przed sobą obecnie wiele wyzwań wynikających z uwarunkowań makroekonomicznych, takich jak niskie stopy procentowe, wysoka inflacja, obciążenia fiskalne i regulacyjne, jak również z coraz bardziej aktywnej konkurencji ze strony neobanków – instytucji z licencją bankową, które z uwagi na strukturę kosztów i model prowadzenia biznesu mogą być niezwykle efektywne w zdobywaniu nowych klientów, zachowując atrakcyjne wskaźniki finansowe – podkreśla.
Michał Cichosz także wskazuje na przeregulowane, jak również przywiązanie do tradycyjnych sposobów zarządzania jako przyczyny słabej reakcji na nowe podmioty i wyzwania.
– Zbyt dużo pieczy nad kierunkiem ich działań jest w gestii działów, które nie są prorozwojowe, tylko są to raczej działy ryzyka czy compliance. To zdominowało ten segment. W efekcie instytucjom bankowym ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI