UOKiK: zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów dla Banku Handlowego i Banku Pocztowego
„W efekcie naszych działań większość banków prawidłowo rozlicza się z konsumentami, którzy przed terminem spłacili pożyczkę lub kredyt konsumencki. Są jednak niechlubne wyjątki. Bank Handlowy i Bank Pocztowy wciąż negatywnie rozpatrują reklamacje dotyczące okresu sprzed wyroku TSUE. Przepisy obowiązują od grudnia 2011 roku, stanowisko prezesa UOKiK w tej sprawie znane jest od lat, zaś TSUE rozwiał wyłącznie wątpliwości podnoszone przez banki wokół interpretacji prawnych. Banki miały rok na zmianę praktyk tak, aby respektować w pełni prawa konsumentów i zwrócić należne im pieniądze. Bank Handlowy i Bank Pocztowy tego nie zrobiły dlatego postawiłem tym dwóm bankom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Obniżenie kosztów pozaodsetkowych
UOKiK przypomniał, że jeśli konsument spłacił pożyczkę przed terminem, bank lub inna instytucja finansowa musi odpowiednio obniżyć jej koszty. Dotyczy to zarówno odsetek przypadających na okres, o który została skrócona umowa, jak i innych kosztów, których poniesienie było niezbędne, aby uzyskać kredyt konsumencki na danych warunkach np. prowizji, opłaty przygotowawczej. Obniżenie kosztów pozaodsetkowych powinno przy tym nastąpić proporcjonalnie do okresu skrócenia umowy w oparciu o metodę liniową.
Czego dotyczą zarzuty UOKiK?
W przypadku Banku Handlowego i Banku Pocztowego – jak podał Urząd – zarzuty dotyczą niezwracania konsumentom proporcjonalnej części pobranych opłat w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu, jeśli taka spłata nastąpiła przed wyrokiem TSUE, czyli 11 września 2019 r.
„Oba banki negatywnie rozpatrują wnioski konsumentów o zwrot części kosztów w takiej sytuacji. Bankom tym grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu i nakaz usunięcia trwających skutków naruszenia. Warto przypomnieć, że wobec Banku Pocztowego Prezes UOKiK już w grudniu 2019 r. wydał decyzję (jest prawomocna), która dotyczyła produktu „Pożyczka na Poczcie”. Dzięki tej decyzji konsumenci mogli odzyskać nadpłaconą prowizję dotyczącą takich kredytów udzielonych między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r.” – napisano.
Stanowisko Banku Pocztowego
Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy Banku Pocztowego w nawiązaniu do informacji zamieszczonej na naszym portalu oświadczył:
– W związku z komunikatem Prezesa UOKiK informujemy, że Bank zapoznał się z zarzutami Prezesa UOKiK, a zagwarantowanie ochrony praw konsumentów stanowi priorytetową kwestię dla Banku Pocztowego. Dlatego Bank ściśle współpracuje z UOKiK w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości i wypracowania pozytywnego rozwiązania, które będzie zgodne z oczekiwaniami Prezesa UOKiK.
Prezes UOKiK prowadzi jeszcze działania wobec kilku banków, od których oczekuje na dodatkowe wyjaśnienia. Są to: Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Plus Bank, Nest Bank, Pekao i BOŚ.