Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka | Raporty

Banki w nowej rzeczywistości: trendy, które przyspieszyły i mają kluczowe znaczenie dla sukcesu

13.09.2020 08:00 mb | aleBank.pl
Banki w nowej rzeczywistości: trendy, które przyspieszyły i mają kluczowe znaczenie dla sukcesu
Źródło: @KPMGPoland
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Żeby dobrze prosperować w nowej rzeczywistości, banki będą potrzebowały większych niż dotychczas połączeń funkcji front, middle i back office. W obecnych czasach zorientowanie na klienta będzie wymagało ponownego zdefiniowania modeli dystrybucji i działania, wykorzystujących coraz bardziej cyfrową gospodarkę i nowe sposoby pracy. Zarządzając przy tym kosztami i nowymi rodzajami ryzyka oraz uwzględniając wszystkie aspekty związane z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym ESG w swojej podstawowej strategii. W raporcie KPMG International pt. "Banking in the new reality. Six trends shaping the industry" zidentyfikowano sześć trendów, które przyspieszyły z powodu pandemii i mają obecnie kluczowe znaczenie dla przyszłego sukcesu banków.

#AndrzejGałkowski: Kluczowe dla banków będzie utrzymanie roli głównego dostawcy usług finansowych dla klientów oraz przełożenie nowych możliwości oferowanych przez #TechnologieCyfrowe na wyższe #WynikiFinansowe #COVID19 #Kryzys @KPMGPoland

Pandemia radykalnie zmieniła świat, z burzliwymi skutkami gospodarczymi i finansowymi, które towarzyszą sytuacji zagrożenia zdrowia publicznego.

W szczytowym momencie wybuchu epidemii banki na całym świecie odegrały zasadniczą rolę we wspieraniu przedsiębiorstw i rodzin, wdrażając przekazane pakiety pomocowe ze strony rządów i zapewniając dodatkową płynność finansową.

Pod wieloma względami zaufanie do banków jest stale wysokie, a klienci i przedsiębiorstwa postrzegają je w pozytywnym świetle.

– Pojawiające się wyzwania, takie jak pandemia COVID-19 czy powszechna cyfryzacja modelu świadczenia usług finansowych, stanowią impulsy do rozwoju i transformacji sektora bankowego. Nowe technologie dostarczają bankom coraz więcej możliwości radzenia sobie z wyzwaniami, jak również same w sobie dostarczają okazji do redefiniowania i rozszerzania zakresu usług oferowanych przez banki.

W ostatnim czasie, dostępne obecnie rozwiązania technologiczne umożliwiły sektorowi bankowemu transformację modelu pracy na zdalny – głównie w celu zachowania ciągłości prowadzenia biznesu w czasie pandemii.

Ponadto wysoki poziom zaawansowania stosowanych przez banki rozwiązań cyfrowych przyczynił się do zachowania przez sektor stabilności w obliczu pandemii oraz utrzymania wysokiego poziomu zaufania do sektora ze strony klientów – mówi Stacy Ligas, Senior Partner, CEO, Szef Działu Usług dla Sektora Finansowego w KPMG w Polsce.

Czytaj także: AI w pigułce

Inne artykuły tego autora:

  • TFI będą mogły prowadzić ewidencję uczestników niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych
  • Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
  • EACHA Payments Forum 2025 – konferencja Stowarzyszenia Europejskich Izb Rozliczeniowych

Nowe kanały dystrybucyjne i gospodarka cyfrowa

W sytuacji, kiedy społeczeństwo staje się coraz bardziej bezgotówkowe, a cyfryzacja przyspiesza, banki mogą być zmuszone do oceny swoich sieci oddziałów i zadawania sobie fundamentalnych pytań o to, do czego tak naprawdę służą ich stacjonarne placówki.

W znacznie większej liczbie modeli cyfrowych produkty i usługi mogą wymagać przeformułowania, co pozwoli na większy stopień samoobsługi, lepszą funkcjonalność i realizację produktów oraz nowe podejście do sprzedaży i reklamy w celu przyciągnięcia klientów.

Patrząc na rozwój globalnej gospodarki cyfrowej, banki muszą płynnie działać zarówno w świecie wirtualnym, jak i fizycznym.

‒ W dobie dynamicznej cyfryzacji usług finansowych, banki powinny umiejętnie wykorzystać biznesowy potencjał nowych technologii w kontekście płatności elektronicznych, walut cyfrowych i płatności zbliżeniowych.

Należy mieć jednak na uwadze, że cyfryzacja sektora usług finansowych stawia sektor bankowy w obliczu strategicznych wyzwań, takich jak wejście na rynek coraz szerszego grona dostawców usług finansowych opartych na nowych technologiach, czy konieczność redefinicji podejścia do stosowania tradycyjnych kanałów kontaktu z klientem.

Kluczowe dla banków będzie utrzymanie roli głównego dostawcy usług finansowych dla klientów oraz przełożenie nowych możliwości oferowanych przez technologie cyfrowe na wyższe wyniki finansowe – mówi Andrzej Gałkowski, Partner w Dziale Usług Doradczych dla Sektora Finansowego, Lider doradców dla sektora bankowego w KPMG w Polsce.

Czytaj także: Zbigniew Jagiełło: dla PKO BP kryzys jest szansą

Inne artykuły od KPMG:

  • Dyrektorzy finansowi (CFO) w Polsce o najważniejszych trendach na 2025 rok
  • KPMG: niska jakość raportowania ESG dużym ryzykiem biznesowym dla firm działających w Polsce
  • Greenwashing jednym z kluczowych ryzyk reputacyjnych dla firm

Priorytety kosztowe oraz pojawiające się nowe modele operacyjne

W środowisku o wyjątkowo niskim poziomie stóp procentowych koszty operacyjne staną się coraz większym obszarem zainteresowania. Banki będą musiały znaleźć sposób na obniżenie kosztów przy jednoczesnym budowaniu zdolności do wspierania wzrostu – smart cutting.

Nacisk zostanie położony na wykorzystanie technologii w celu osiągnięcia obu tych celów poprzez większe wykorzystanie automatyki i sztucznej inteligencji (AI). Jednocześnie banki mogą bardziej agresywnie oceniać swoją działalność, przechodząc na szersze wykorzystanie usług wspólnych będących własnością konsorcjów lub osób trzecich, a także usług zarządzanych i outsourcingu.

Wybiegające w przyszłość banki powinny określić optymalną kombinację dla modelu operacyjnego i zapewnić, że dysponują wystarczającą infrastrukturą umożliwiającą długoterminową i elastyczną pracę. To z kolei oznacza, że trzeba będzie dokonać ponownej oceny przeznaczenia i wykorzystania nieruchomości korporacyjnych.

Nowe modele zarządzania ryzykiem, cele i wartości

Ze względu na pandemię COVID-19 banki muszą dokonać gruntownej ponownej oceny swojej odporności w całym spektrum ryzyka – operacyjnego, kredytowego oraz ryzyka płynności i rynkowego – w celu stworzenia modelu dla kolejnego nieprzewidzianego zdarzenia.

Wchodząc w prawdopodobny okres recesji, wymagania regulacyjne mogą wzrosnąć. Należy opracować nowe modele i strategie ryzyka, jak również procesy i protokoły im towarzyszące.

W miarę jak instytucje rządowe i obywatele zaczynają funkcjonować w nowej rzeczywistości z COVID-19, w centrum uwagi znajdują się kwestie związane z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym (ESG z ang. Environmental, Social, Governance).

‒ Pandemia COVID-19 wyeksponowała współzależności pomiędzy działalnością biznesową instytucji finansowych a społecznościami, w otoczeniu których działają, jak również wskazała na istotną rolę, jaką kwestie ESG pełnią w budowaniu odporności sektora finansowego na wstrząsy i kryzysy gospodarcze.

Obserwujemy obecnie, że instytucje finansowe spotykają się z większą niż kiedykolwiek presją ze strony partnerów biznesowych i regulatorów, aby wiarygodnie uwzględniać czynniki ESG w zarządzaniu ryzykiem oraz w decyzjach biznesowych.

Oczekuje się, że „nowa rzeczywistość” wyłaniająca się z kryzysu COVID-19 zapoczątkuje erę oceniania działalności biznesowej instytucji finansowych przez pryzmat czynników ESG – mówi Iwona Galbierz-Sztrauch, Partner w Dziale Usług Doradczych dla Sektora Finansowego w KPMG w Polsce.

Raport dostępny jest na stronie internetowej kpmg.pl.

Źródło: KPMG
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Andrzej GałkowskiBankiCyfryzacja / DigitalizacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceIwona Galbierz-SztrauchKoronawirus Covid-19KPMGKryzysNowe technologieRaportyRecesjaSektor bankowyStacy LigasSztuczna inteligencja / AI
Autor mb | aleBank.pl

Zobacz także

Dwa zderzające się kontenery z flagami USA i Chin
Jest nadzieja na uniknięcie globalnej recesji, porozumienie USA – Chiny
Prezydent Andrzej Duda.
Prezydenckie weto do ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców
Jan Cipiur
Setki miliardów dolarów za świetlisty krąg wokół głowy Elona Muska?
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII

Mocny popyt konsumpcyjny, odblokowanie inwestycji unijnych i stopniowe odbicie eksportu towarów z Polski powinny przełożyć się na ok. 13-proc. wzrost finansowania aktywów – do ponad 125 mld zł – przez firmy leasingowe w całym 2025 roku, zgodnie z ostatnią prognozą ZPL

Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i Związku Polskiego Leasingu
Marcin Nieplowicz
Główny Ekonomista
EFL, ZPL,
ZOBACZ WSZYSTKIE

Czy amerykańskiej gospodarce grozi recesja?

logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}