Wydarzenia. IT@BANK 2019: W cyfrowym świecie i tak najważniejsi są ludzie
W tegorocznym wydarzeniu poruszono kilka zagadnień, wśród nich: zmiany kulturowe zachodzące w organizacjach, rozwiązania chmurowe, technologie jako nośniki rozwoju, big data i centra innowacji.
Konferencję IT@BANK2019 otworzył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes, Związek Banków Polskich. – Cyberbezpieczeństwo w najbliższych latach będzie jednym z najważniejszych haseł. Dziś musimy zmierzyć się nie tylko z nim, ale i z wyzwaniami technologii 5G i big data – podkreślił. Przybliżył zgromadzonym koncepcję Bankowego Centrum Bezpieczeństwa ZBP. Zapowiedział jego rozwój i szersze możliwości wykrywania cybernadużyć, wspomniał też o planowanych ćwiczeniach z bezpieczeństwa dla polskiej bankowości.
Wystąpienie wprowadzające wygłosił Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego, nagrodzony tytułem Wizjoner Rynku IT@BANK 2019. – Zasady funkcjonowania każdej organizacji muszą być przejrzyste, a zarządzając nią, należy wiedzieć, dokąd się zmierza. Trzeba rozumieć, dlaczego coś się robi i do jakiego celu się podąża. Dodatkowo warto zająć się interakcjami z klientem, tak aby wyczuć jego potrzeby – zaznaczył.
Zmiany kulturowe
Pierwsza część spotkania IT@BANK2019 przebiegała pod hasłem „zmiany kulturowe w organizacjach„. Jej opiekunami merytorycznymi byli Paweł Jakubik, przewodniczący Forum Technologii Bankowych, i Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Współczesne instytucje finansowe działają w dynamicznym otoczeniu – zmiany sposobu konkurowania, wymagania ze strony klientów oraz zmiany demograficzne i oczekiwania pracowników wymuszają częste dostosowywanie strategii i modelu operacyjnego do wymagań rynku. Źródłem przewagi konkurencyjnej coraz częściej będą wykorzystanie nowych technologii, elastyczne zespoły i struktury organizacyjne gwarantujące szybszy czas reakcji firmy i pełniejsze zaspokojenie potrzeb klientów.
Automatyzacja, cyfryzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji nie tylko dają nowe, sprawniejsze narzędzia pracy, lecz zmieniają to, co nazywamy personelem (siłą roboczą), sposób zarządzania nim i to, jak wykonywana jest praca. Firmy prześcigają się we wdrażaniu nowych usług i produktów, zdobywaniu serc i umysłów klientów, lecz walka o poprawę wyników toczy się wewnątrz – przez stosowanie nowych modeli operacyjnych i narzędzi.
Część problemów pozostaje taka sama od wielu lat: jak znaleźć i przyciągnąć właściwych ludzi? Jak ich rozwijać i utrzymać w organizacji? Pojawiają się jednak nowe: jak zdefiniować personel? Jak poruszać się w nowym ekosystemie? Czy sektor finansowy jest gotowy na radykalną zmianę sposobu zarządzania – nie według sztywnych procesów, lecz według potrzeb, czyli oczekiwań rynku i własnych pracowników? Jak przekuć zmienność otoczenia i warunków działania z ryzyka w przewagę? Odpowiedzi na te i inne pytania pojawiały się w trakcie trwania IT@BANK 2019.
Wystąpienie wprowadzające Partnera Strategicznego konferencji wygłosił Karol Mazurek, który w prezentacji „Gąsienice, motyle, jednorożce – czy cyfrowa transformacja w bankowości ma znaczenie?” wskazał główne zmiany zachodzące w instytucjach finansowych. – Bankowość się zmienia. Pojawili się gracze spoza rynku bankowego, regulacje typu PSD2, wchodzą gracze technologiczni – Apple czy Google. W skali świata banki wydały około 1 mld dolarów na transformacje systemów IT, co pokazuje, że chcą one z pełzających gąsienic, czyli instytucji żyjących w starym modelu, przekształcić się w motyle, by móc z sukcesem rywalizować ze startupowymi jednorożcami. Dojrzałość cyfrowa daje wyższe wyceny rynkowe i lepsze wyniki finansowe – stwierdził.
Cyfrowa dojrzałość
Część IT@BANK 2109 poświęconą zmianom kulturowym w organizacjach zakończył panel dyskusyjny moderowany przez Karola Mazurka. Uczestniczyli w nim: Brunon Bartkiewicz; Daria Gostkowska, dyrektor zarządzający HR w BNP Paribas Banku Polska; Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich; Łukasz Nienartowicz, Head of Business Intelligence w Britenet oraz Magda Staniszewska, HR Business Partner w ESKOM (HPE Platinum Partner).
– W jaki sposób podtrzymać dokonaną zmianę? Co zrobić, żeby nie zaprzepaścić wysiłków? – spytał Karol Mazurek.
– Zmiana jest ciągła i jest koniecznością – wyjaśnił Brunon Bartkiewicz. – Kulturę organizacyjną tworzą ludzie. Wartości firmy należy dopasować do pokoleniowości pracowników, a także znaleźć wspólny cel. To zapewni przewagę konkurencyjną – dodała Magda Staniszewska.
Czego banki mogłyby nauczyć się od takich organizacji, jak Microsoft. Czy te doświadczenia można przenieść do bankowości?
– Kultura organizacyjna i „zwinność” firmy nie zależy od branży. Należy zrozumieć, że świat nie stoi w miejscu. Należy być otwartym na zmiany – stwierdziła Daria Gostkowska, wcześniej związana z branżą technologiczną.
Zdaniem Łukasza Nienartowicza, ludzi nie powinno dzielić się na pracowników i klientów. I jeden i drugi chce czuć, że instytucja dba o niego, oczekuje indywidulanego podejścia. Dlatego do wprowadzanych zmian należy podchodzić całościowo.
– Instytucje finansowe stają się instytucjami zaufania publicznego w coraz szerszym kontekście. Zmiany technologiczne przychodzą z czasem i stale. Najważniejsza jest centralizacja na ludziach i ich potrzebach – potwierdził Włodzimierz Kiciński. Wszyscy uczestnicy rynku walczą o jedno – o klienta i jego zainteresowanie. – Pracownikom należy nie przeszkadzać, ale pozwolić im działać i realizować swoje pasje. Tylko zadowoleni i zmotywowani pracownicy wesprą transformację organizacji – podsumowała Daria Gostkowska.
Laureaci rankingu IT@BANK 2019
Po I sesji uroczyście wręczono nagrody rankingu firm informatycznych pracujących na potrzeby sektora finansowego. Poza nagrodą w kategorii głównej, przyznano też wyróżnienia w kategoriach dodatkowych: efektywność, potencjał rozwojowy oraz pozycja firm w sektorze finansowym i banków spółdzielczych. W tym roku nagrodzono również najbardziej innowacyjną instytucję finansowej według firm IT.
Nagrodę główną IT@BANK 2019 „Miesięcznika Finansowego BANK” przyznano firmie Comarch SA, jednej z największych polskich firm informatycznych. Jury uznało ją za najbardziej wszechstronną spółkę wśród biorących udział w rankingu. Nagrodę w jej imieniu odebrał Przemysław Drzymała, Executive Vice President of Global Sales EMEA, Financial Services Sector.
Najbardziej efektywną firmą IT została Sii Polska Sp. z o.o. – statuetkę odebrał Marek Hewelka, dyrektor oddziału firmy w Warszawie. Z kolei za firmę o największym potencjale rozwojowym uznano, podobnie jak rok wcześniej, Comarch SA. Tytuł lidera rozwiązań IT dla instytucji finansowych przyznano Blue Media SA – nagrodę w jej imieniu odebrał Tomasz Jakubowski, Management Board Advisor. Liderami rozwiązań IT dla banków spółdzielczych zostały ex aequo Zakład Usług Informatycznych NOVUM oraz SoftNet. W imieniu NOVUM statuetkę odebrał Adam Borkowski, prokurent i dyrektor Pionu Współpracy z Bankami, zaś w imieniu SoftNet Andrzej Data, prezes zarządu firmy.
Firmy IT uczestniczące w tegorocznym rankingu za lidera innowacyjności uznały PKO Bank Polski. Nagrodę odebrał Piotr Krawczyk, dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji.
Tytuł Produktu Roku kapituła IT@BANK 2019 przyznała aplikacji BS API – rozwiązaniu zrzeszeń BPS i SGB dla banków spółdzielczych. Statuetkę odebrali Paweł Gula, wiceprezes zarządu Banku BPS i Mirosław Skiba, prezes zarządu SGB-Banku.
Nagrody wręczał Andrzej Wolski, wiceprezes Centrum Prawa Bankowego i Informacji, wydawcy „Miesięcznika Finansowego BANK”.