Światowy Dzień Oszczędzania: Europejczycy w dalszym ciągu nie odkładają pieniędzy
Światowy Dzień Oszczędzania, który obchodzimy 31 października, został ustanowiony
w 1924 r. przez World Society of Savings Banks, aby promować oszczędzanie wśród konsumentów i wspomóc ich w osiąganiu samodzielności gospodarczej.
Według danych pochodzących z raportu Intrum European Consumer Payment Report 2018 (Europejski Raport Płatności Konsumenckich) aż 41proc. Europejczyków nie oszczędza pieniędzy każdego miesiąca. W najtrudniejszej sytuacji znajdują się mieszkańcy Łotwy i Grecji, które to kraje przechodzą problemy gospodarcze.
58 proc. ankietowanych z Łotwy i 57 proc. respondentów z Grecji przyznaje się, że nie odkłada pieniędzy. Ale odsetek osób, które tego nie robią, jest również wysoki w Finlandii (50 proc.), we Włoszech (46 proc.), w Danii i na Litwie (po ok. 45 proc.). W tej kwestii inne państwa mogą brać przykład z Polski – ponad 6 na 10 osób w naszym kraju regularnie oszczędza.
„Nie możemy przewidzieć przyszłości i dlatego zawsze rozsądnym rozwiązaniem jest oszczędzać pieniądze, gdy tylko możemy sobie na to pozwolić. To daje poczucie bezpieczeństwa i pomaga stworzyć wyjście awaryjne w przypadku kryzysowej sytuacji finansowej” – mówi Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer Grupy Intrum.
Czytaj także: Światowy Dzień Oszczędzania: “jakoś to będzie”, czyli polskie podejście do emerytury >>>
Millenialsi i rodzicie oszczędzają najwięcej
Gdy przeanalizuje się różne grupy wiekowe, okazuje się, że Millenialsi (osoby pomiędzy 25, a 34 rokiem życia) oszczędzają najwięcej; prawie 7 na 10 osób (68 proc.) osób z tej grupy odkłada pieniądze każdego miesiąca, w przeciwieństwie do seniorów po 65. roku życia (55 proc.). Nie jest to zaskakujące, ponieważ dwudziestolatkowie czy osoby po 30. roku życia gromadzą gotówkę, by się ustatkować i zapewnić sobie bezpieczną przyszłość finansową, a u seniorów podobna potrzeba jest już mniejsza.
Czytaj także: Polacy oszczędzają nie tylko w miesiącu oszczędzania >>>
65 proc. rodziców przyznało, że oszczędza pieniądze każdego miesiąca, do czego skłonnych jest 57 proc. osób, które dzieci nie posiadają.
Oszczędzanie na “czarną godzinę”
Dla tych osób, które powiększają swoje oszczędności każdego miesiąca, największą motywacją jest odkładanie gotówki na nieprzewidziane wydatki – uważa w ten sposób 67 proc. respondentów z Europy, którzy przyznają się do oszczędzania. W Polsce ten odsetek wygląda podobnie – 62 proc.
Wśród innych powodów znalazła się chęć podróżowania (40 proc.), oszczędzanie na późniejsze lata życia (25 proc.), dla dzieci i wnuków (22 proc.), obawa przed utratą pracy lub innego źródła dochodów. Wiele krajów w Europie odzwierciedla te statystyki.
W szczególności konsumenci w Czechach, Holandii i Portugalii są przygotowani na nieoczekiwane sytuacje. Aż 76 proc. respondentów w każdym z tych trzech krajów oszczędza, by zabezpieczyć się na wypadek niespodziewanych wydatków.
Rachunek oszczędnościowy nadal chętnie używany przez Europejczyków
Europejski Raport Płatności Konsumenckich pokazuje również, że wśród tych osób, które są skłonne do oszczędzania, najpopularniejszym sposobem odkładania pieniędzy są konta oszczędnościowe. Odpowiedziało w ten sposób 58 proc. respondentów. Fundusze, akcje i udziały są również popularnym wyborem, ale 22 proc. oszczędza gotówkę.
Jeżeli masz problemy finansowe – szukaj wsparcia
Dla tych osób, które nie mogą liczyć na wyższe zarobki, oszczędzanie jest wyjątkowo trudne, co również oznacza, że mogą łatwo popaść w problemy finansowe, zaciągając pożyczki czy pożyczając pieniądze w inny sposób, by zdobyć środki na opłacenie rachunków. W takiej sytuacji warto poprosić o pomoc, by zyskać kontrolę nad własnymi finansami.
Czytaj także: Światowy Dzień Oszczędzania: więcej zarabiamy, ale czy więcej odkładamy na przyszłość?
“Celem działalności Intrum jest pomaganie zadłużonym konsumentom uwolnić się od długów, dlatego zachęcamy takie osoby, by skontaktowały się z nami najszybciej jak to możliwe, abyśmy mogli wspólnie ustalić plan, dzięki któremu rozwiążą swoje problemy” – zaznacza Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer Grupy Intrum. “Zdrowe finanse osobiste są podstawą dobrego i spokojnego życia. Pozwalają osiągać cele, które sobie stawiamy i spełniać marzenia.”
O badaniu
Europejski Raport Płatności Konsumenckich oparty jest na badaniu przeprowadzonym jednocześnie
w 24 krajach europejskich we wrześniu 2018 r. Wzięło w nim udział 24 098 respondentów. Celem raportu jest uzyskanie obrazu codziennego życia konsumentów, ich wydatków oraz zdolności zarządzania domowym budżetem w ujęciu miesięcznym.
Cały raport dostępny jest TUTAJ >>>