Cyfrowa rewolucja doprowadzi do czterodniowego tygodnia pracy?
Badanie przeprowadzono na zlecenie Ricoh w 2019 r. na grupie 4580 respondentów z Austrii, Belgii, Luksemburga, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Węgier, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Rosji, Słowacji, RPA, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Irlandii. W puli badawczej znaleźli się przedstawiciele pokoleń: Baby Boomers: 1946 – 1964, X: 1965 – 1980, Y: 1981 – 1995, Z: 1996 – dziś.
Czytaj także: Czterodniowy tydzień pracy w Polsce? Ponad 1/3 ankietowanych jest za >>>
Co daje takie rozwiązanie?
4-dniowy tydzień pracy jest wprowadzany coraz chętniej i przez coraz większą liczbę firm. Co przemawia za tym rozwiązaniem?
– Daje ono szansę na lepsze pogodzenie życia prywatnego i zawodowego. Szacuje się również, że w długofalowej perspektywie pozytywnie wpływa na efektywność w pracy. Liczba godzin spędzonych w pracy nie przekłada się bezpośrednio na jej wydajność, a kluczem do osiągnięcia coraz lepszych wskaźników będzie umiejętne wykorzystanie nowych technologii. Pracownicy chcą pracować wydajniej (72%) i nie boją się zmian. Potrzebują jednak dostępu do odpowiednich narzędzi i wsparcia pracodawcy. Chcą rozwijać swoją wiedzę i zdobywać nowe kwalifikacje. W związku z tym nie dziwi fakt, że inwestycje w szkolenia i nowoczesne technologie w dużym stopniu budują pozytywny wizerunek firmy. Aż 69% badanych wysoko ceni takie przedsiębiorstwa. Pracownicy chcą wykonywać swoje obowiązki na najwyższym poziomie i są największym sprzymierzeńcem firmy na drodze do zwiększenia efektywności. 63% badanych uważa, że technologia powinna odegrać kluczową rolę w tym procesie. Za ważne instrumenty, które pozytywnie wpłyną na poziom i wydajność pracy, uznawane są automatyzacja (44%) i sztuczna inteligencja (39%).
Nie zauważono znacznych różnic pokoleniowych
Nie zauważono znacznych różnic pokoleniowych w podejściu do roli, jaką odgrywa i będzie odgrywać technologia w naszej pracy.
David Mills, CEO w Ricoh Europe powiedział: “Wyniki naszych badań są bardzo optymistyczne dla zarządzających firmami. Pracownicy deklarują bardzo duży entuzjazm i chęć rozwoju. Drogą do zwiększenia wydajności jest mądre wykorzystane możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie, a nie zwiększanie liczby przepracowanych godzin. Ogromne znaczenie w tym procesie ma zwiększanie kompetencji technologicznych pracowników. Tylko od pracodawcy będzie zależało, czy wywiąże się ze swojej roli i będzie w stanie w pełni zagospodarować ten zapal do zdobywania nowej wiedzy.”