Płatności bezgotówkowe dostępne w co drugim urzędzie w Polsce
W pierwszym roku (kwiecień 2017 – marzec 2018) do Programu przystąpiło 1 414 urzędów – to ponad 50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1 165 urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Policjanci z drogówki zostali wyposażeni w terminale pod koniec stycznia tego roku i do kwietnia br. przyjęli od kierowców 72,2 tys. płatności na kwotę 9,3 mln zł.
Program zapewnia klientom urzędów dostęp do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet – do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.
Nowoczesna e-administracja
Elementem Programu był konkurs kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Wręczenie nagród zwycięskim urzędom odbyło się 28 maja br. z udziałem wiceministra Tadeusza Kościńskiego i Piotra Alickiego, prezesa Zarządu KIR. Zwycięzcy – najbardziej bezgotówkowe urzędy to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Gminy Miejskiej Kościan.
– Program jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji, której istotnym elementem jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego. Powszechność akceptacji płatności bezgotówkowych to wzrost satysfakcji klienta, ale również zwiększenie efektywności funkcjonowania gospodarki – mówi wiceminister Tadeusz Kościński.
Idea innowacyjnej Polski cyfrowej
Program przybliża urzeczywistnienie idei innowacyjnej Polski cyfrowej. – Jako firma technologiczna i infrastrukturalna, chcemy przyjąć współodpowiedzialność za zmiany w sferze cyfrowej – mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR. – Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z naszych podstawowych zadań – dodaje Dariusz Marcjasz.
Partnerem społecznym odpowiedzialnym za wsparcie edukacyjne Programu oraz pozyskiwanie środków na jego realizację jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Partnerami Programu obsługującymi urzędy w zakresie płatności bezgotówkowych w terminalach POS są First Data Polska S.A. oraz – w zakresie obsługi terminali POS w Policji – Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o.
Źródło: KIR