80 proc. Polek zarządza finansami korzystając z najnowszych technologii
Z badania Womenomics, zrealizowanego na zlecenie Mastercard wynika, że spośród wszystkich 12 ankietowanych krajów europejskich, to Polki i Rumunki między 25. a 39. rokiem życia najbardziej doceniają znaczenie rozwiązań technologicznych w zarządzaniu finansami.
Zdaniem 47% respondentek z Polski, w codziennych sprawach finansowych technologia odgrywa kluczową rolę, a dla kolejnych 33% jest ważna. Tylko 20% kobiet stwierdziło, że w kwestiach finansowych nie polega na technologii.
Rozwiązania cyfrowe wzmacniają poczucie niezależności
Blisko 70% Polek uważa również, że kobiety byłyby bardziej niezależne finansowo, gdyby miały dostęp do narzędzi technologicznych. Takiego zdania jest średnio co druga Europejka (50%).
– Polki doceniają potencjał rozwiązań cyfrowych i nie tylko nie mają obaw, aby swobodnie z nich korzystać, ale pod wieloma względami wiodą prym w tym obszarze. Technologia jest postrzegana przez kobiety jako narzędzie, które pozwala na więcej niezależności oraz sprawia, że życie jest łatwiejsze i wygodniejsze – mówi Daria Auguścik, dyrektorka ds. rozwoju biznesu e-commerce w Mastercard.
Czytaj także: Superaplikacje jako nowy trend w obsłudze klienta
Bankowość w Internecie
Polki przekonały się także do bankowości online, z której korzysta ponad 90% ankietowanych – to najwięcej wśród wszystkich badanych krajów. Popularnością wśród kobiet cieszą się aplikacje – zwłaszcza bankowe (47%) oraz pomagające kontrolować wydatki i oszczędzać (40%).
Jak wynika z badania Mastercard, z bankowości internetowej kobiety korzystają średnio od 5-10 lat (37%). Co trzecia respondentka z Polski przyznała, że posługuje się nią ponad dekadę (33%).
Co przede wszystkim doceniają Polki w cyfrowym bankowaniu? W pierwszej kolejności wygodę (67%), a także szybkość (42%), łatwość dostępu (34%) oraz prostotę obsługi (30%).
Czytaj także: Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Cyfrowe płatności jutra
Generacja silvers coraz bardziej online
36% respondentek potwierdziło, że ich matki i babcie obsługują płatności online, a co czwarta z nich korzysta także z aplikacji do zarządzania swoimi finansami (25%). Mimo to, zdaniem 42% ankietowanych, kobiety z poprzednich generacji w ich rodzinie nadal preferują bankowość tradycyjną. Więcej niż połowa woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych (53%), a co dziesiąta nigdy nie skorzystała z żadnych usług bankowych (10%).
– Skłonność konsumentów do korzystania z technologii – nie tylko w obszarze zarządzania finansami, ale również w innych obszarach życia codziennego – rośnie wraz ze wzrostem poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. 15% Polek, które wzięły udział w badaniu Mastercard Womenomics twierdzi, że starsze pokolenia w ich rodzinie zaczęły obsługiwać płatności internetowe i zakupy online, co pokazuje, że coraz więcej przedstawicieli tzw. silver generation staje się aktywnymi członkami gospodarki cyfrowej.
Aplikacje i narzędzia cyfrowe powinny być zatem łatwe w obsłudze i tworzone pod kątem wielu różnych grup odbiorców, oferując każdemu użytkownikowi, bez względu na wiek, wyjątkową wartość dodaną – dodaje Daria Auguścik z Mastercard.
Czytaj także: 80 procent Polek niezależnych finansowo?
***
O Womenomics Study 2022:
Globalne badanie konsumenckie Womenomics Study przeprowadzone za pomocą wywiadów online wśród 12000 kobiet między 25-75 r.ż z 12 krajów europejskich obejmujących Polskę, Hiszpanię, Portugalię, Francję, Włochy, Niemcy, Szwajcarię, Austrię, Rumunię, Chorwację, Serbię, Bułgarię.
Badanie przeprowadzono przez Burson i Alpha Research dla Mastercard w dniach 26 lipca – 30 sierpnia 2022 r. Dane zostały zebrane za pomocą metod online poprzez panel internautów. Badanie rozpoczęło się 26 lipca, a zakończyło 30 sierpnia 2022 roku.