80 proc. Polek zarządza finansami korzystając z najnowszych technologii

80 proc. Polek zarządza finansami korzystając z najnowszych technologii
Źródło: Mastercard
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
8 na 10 Polek przyznaje, że technologia odgrywa ważną rolę w zarządzaniu finansami. 70% ankietowanych uważa, że kobiety byłyby bardziej niezależne finansowo, gdyby miały dostęp do narzędzi technologicznych. 15% respondentek zauważyło, że starsze pokolenia w ich rodzinie zaczęły korzystać z płatności internetowych i zakupów online, poinformowała firma Mastercard.

Z badania Womenomics, zrealizowanego na zlecenie Mastercard wynika, że spośród wszystkich 12 ankietowanych krajów europejskich, to Polki i Rumunki między 25. a 39. rokiem życia najbardziej doceniają znaczenie rozwiązań technologicznych w zarządzaniu finansami.

Zdaniem 47% respondentek z Polski, w codziennych sprawach finansowych technologia odgrywa kluczową rolę, a dla kolejnych 33% jest ważna. Tylko 20% kobiet stwierdziło, że w kwestiach finansowych nie polega na technologii.  

Rozwiązania cyfrowe wzmacniają poczucie niezależności

Blisko 70% Polek uważa również, że kobiety byłyby bardziej niezależne finansowo, gdyby miały dostęp do narzędzi technologicznych. Takiego zdania jest średnio co druga Europejka (50%).

– Polki doceniają potencjał rozwiązań cyfrowych i nie tylko nie mają obaw, aby swobodnie z nich korzystać, ale pod wieloma względami wiodą prym w tym obszarze. Technologia jest postrzegana przez kobiety jako narzędzie, które pozwala na więcej niezależności oraz sprawia, że życie jest łatwiejsze i wygodniejsze – mówi Daria Auguścik, dyrektorka ds. rozwoju biznesu e-commerce w Mastercard.

Czytaj także: Superaplikacje jako nowy trend w obsłudze klienta

Bankowość w Internecie

Polki przekonały się także do bankowości online, z której korzysta ponad 90% ankietowanych – to najwięcej wśród wszystkich badanych krajów. Popularnością wśród kobiet cieszą się aplikacje – zwłaszcza bankowe (47%) oraz pomagające kontrolować wydatki i oszczędzać (40%).

Jak wynika z badania Mastercard, z bankowości internetowej kobiety korzystają średnio od 5-10 lat (37%). Co trzecia respondentka z Polski przyznała, że posługuje się nią ponad dekadę (33%).

Co przede wszystkim doceniają Polki w cyfrowym bankowaniu? W pierwszej kolejności wygodę (67%), a także szybkość (42%), łatwość dostępu (34%) oraz prostotę obsługi (30%).

Czytaj także: Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Cyfrowe płatności jutra

Generacja silvers coraz bardziej online

36% respondentek potwierdziło, że ich matki i babcie obsługują płatności online, a co czwarta z nich korzysta także z aplikacji do zarządzania swoimi finansami (25%). Mimo to, zdaniem 42% ankietowanych, kobiety z poprzednich generacji w ich rodzinie nadal preferują bankowość tradycyjną. Więcej niż połowa woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych (53%), a  co dziesiąta nigdy nie skorzystała z żadnych usług bankowych (10%).

– Skłonność konsumentów do korzystania z technologii – nie tylko w obszarze zarządzania finansami, ale również w innych obszarach życia codziennego – rośnie wraz ze wzrostem poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. 15% Polek, które wzięły udział w badaniu Mastercard Womenomics twierdzi, że starsze pokolenia w ich rodzinie zaczęły obsługiwać płatności internetowe i zakupy online, co pokazuje, że coraz więcej przedstawicieli tzw. silver generation staje się aktywnymi członkami gospodarki cyfrowej.

Aplikacje i narzędzia cyfrowe powinny być zatem łatwe w obsłudze i tworzone pod kątem wielu różnych grup odbiorców, oferując każdemu użytkownikowi, bez względu na wiek, wyjątkową wartość dodaną – dodaje Daria Auguścik z Mastercard.

Czytaj także: 80 procent Polek niezależnych finansowo?

***

O Womenomics Study 2022:

Globalne badanie konsumenckie Womenomics Study przeprowadzone za pomocą wywiadów online wśród 12000 kobiet między 25-75 r.ż z 12 krajów europejskich obejmujących Polskę, Hiszpanię, Portugalię, Francję, Włochy, Niemcy, Szwajcarię, Austrię, Rumunię, Chorwację, Serbię, Bułgarię.

Badanie przeprowadzono przez Burson i Alpha Research dla Mastercard w dniach 26 lipca – 30 sierpnia 2022 r. Dane zostały zebrane za pomocą metod online poprzez panel internautów. Badanie rozpoczęło się 26 lipca, a zakończyło 30 sierpnia 2022 roku.

Źródło: Mastercard