6 mln Polaków zapłaci smartfonem w Black Friday?
65% Polek i Polaków zamawia towary lub usługi na smartfonie, a 71% płaci za nie przy jego użyciu. Podobne zachowania w kontekście płatności deklarują Chorwaci (72%), Słowacy (72%) czy Bułgarzy (74%), a przy pomocy smartfonów najczęściej płacą online mieszkańcy Rumunii (81%).
Polacy lubią robić zakupy przez Internet przy pomocy smartfona głównie ze względu na szybkość (51%) i wygodę (55%). Dostrzegając to, jak Polacy są pozytywnie nastawieni do płacenia smartfonami, Visa wprowadziła, wspólnie z partnerami, Visa Mobile – nowe rozwiązanie służące do płacenia w sieci, które jest właśnie szybkie i wygodne.
Smartfony, tablety i inne urządzenia z dostępem do Internetu umożliwiają także robienie zakupów i płacenie w jeszcze inny sposób, czyli w aplikacjach. Polacy chętnie zapisują w nich swoje karty płatnicze, na przykład w tych związanych z transportem (29%), podróżowaniem (23%), zamawianiem jedzenia (25%) oraz na platformach streamingowych (26%).
Badanie wykazało również, że już 67% Polek i Polaków w wieku od 18 do 24 lat dodało kartę płatniczą do przynajmniej jednej aplikacji mobilnej. Najczęściej wśród badanych krajów decydują się na to młodzi Rumuni (82%), Słowacy (80%) i Węgrzy (76%).
Płacenie smartfonem w sklepie przestało być jedynie nowinką dla wtajemniczonych
Podobnie jak w przypadku zakupów przez Internet, Polki i Polacy polubili płacenie zbliżeniowo smartfonami głównie ze względu na szybkość (61%) i wygodę (64%). Co ciekawe, wśród tych osób, które zdecydowały się wypróbować wirtualny portfel, wiele korzysta z tradycyjnej plastikowej karty płatniczej jedynie raz w miesiącu lub rzadziej (23%).
Choć jeszcze kilkanaście lat temu płacenie przy pomocy telefonu komórkowego mogło wydawać się futurystycznym marzeniem, obecnie wielu konsumentów wie, że taka metoda płatności jest dostępna – 76% osób ankietowanych z Polski potrafi wskazać przynajmniej jedno tego typu rozwiązanie.
Portfele mobilne stają się popularne, dlatego niezbędny jest rozwój technologii, na bazie których te rozwiązania funkcjonują. Przykładem może być tokenizacja – gdy użytkownik zapisuje dane swojej karty w portfelu mobilnym, Visa zastępuje je unikalnym ciągiem cyfr, niedostępnym dla nieuprawnionych osób.
– Jeszcze do niedawna ludzie nie wyobrażali sobie wyjścia z domu bez portfela czy karty. Dziś jest to całkiem normalne, nie tylko dla pokolenia Z czy entuzjastów technologii. Już 7 na 10 osób ankietowanych z Polski w wieku od 45 do 54 lat ma świadomość, że w sklepie może zapłacić smartfonem, a 18% faktycznie korzysta z tej możliwości – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.
– W Visa jesteśmy przekonani, że różnorodność metod płatności pozwoli zrobić krok do przodu w wielu obszarach. Dlatego wciąż zapewniamy konsumentom i sprzedawcom wybór metody płacenia i przyjmowania płatności. Oprócz tradycyjnych kart, płatności Visa mogą być realizowane przy wykorzystaniu urządzeń cyfrowych, takich jak smartfony czy smartwatche. Wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, opracowując nowe, przyszłościowe metody płatności, takie jak szybkie, wygodne i bezpieczne rozwiązania mobilne ‒ dodaje Adrian Kurowski.
Zbliża się najgorętszy okres zakupowy, a według badań Visa 17% Polaków planuje korzystać z płatności mobilnych, robiąc zakupy w Black Friday, podczas gdy 14% zamierza skorzystać z tej metody płatności w Cyber Monday.
Czytaj także: IT@BANK 2022: cyberbezpieczeństwo i klient w centrum uwagi
Mobilne portfele w każdej kieszeni – co nas powstrzymuje?
Polscy konsumenci płacący smartfonami wskazują na bezpieczeństwo, jako jedną z zalet tego rodzaju płatności (40% użytkowników podkreśla ten aspekt w przypadku płatności w sklepie, a 27% w przypadku zakupów w sieci). Jednocześnie ci uczestnicy badania z naszego kraju, którzy z dystansem podchodzą do płatności mobilnych, wskazują właśnie na bezpieczeństwo, jako jeden z czynników ich zniechęcających (48% w przypadku płatności w sklepie i 32% w przypadku zakupów w sieci).
Ponadto, 21% polskich konsumentów, którzy nie korzystają z płatności mobilnych, ale są świadomi ich istnienia, uważa, że ich skonfigurowanie może sprawiać trudności.
– Płatności mobilne, czy to w sklepie, czy w sieci, to jedna z najbezpieczniejszych metod. Wszystkie transakcje Visa przy wykorzystaniu smartfona, smartwatcha lub tabletu są chronione tak samo, jak każda inna płatność kartą Visa. Co ważne, gdy użytkownik zapisuje dane swojej karty w portfelu mobilnym, Visa zastępuje je unikalnym ciągiem cyfr. Metoda ta, czyli tokenizacja, jest dodatkową warstwą ochrony.
Z punktu widzenia konsumenta ważne jest, aby tego typu płatności były bezpieczne, szybkie i łatwe do opanowania, nawet dla osób, które obsługują urządzenia mobilne jedynie w podstawowy sposób. Obecnie płacenie smartfonem jest proste, a zapisanie karty Visa na urządzeniu mobilnym umożliwiającym płacenie zajmuje tylko kilka chwil – podkreśla Adrian Kurowski.
Nie tylko konsumenci mogą dziś używać smartfona do płatności. Dzięki Tap to Phone drobni przedsiębiorcy i sprzedawcy zyskali nowy sposób przyjmowania zapłaty od klientów. Sprzedawca powinien pobrać aplikację na swój smartfon i może zacząć przyjmować płatności zbliżeniowe w sposób bezpieczny i wygodny dla klienta. Więcej o Tap to Phone na blogu Visa.
Z badania wynika, że już 46% Polaków byłoby skłonnych zapłacić poprzez zbliżenie smartfona do pełniącego rolę terminala płatniczego smartfona sprzedawcy.
Czytaj także: NBP: wzrost liczby i wartości kartami płatniczymi w II kw. 2022 r.
Jak zapłacić smartfonem?
1. Zapisz kartę Visa na urządzeniu umożliwiającym płacenie (smartfonie lub smartwatchu) w kilku prostych krokach.
2. Będąc w sklepie, zbliż urządzenie do terminala, potwierdzając wcześniej płatność odciskiem palca lub pozwalając telefonowi zeskanować twoją twarz (rozwiązanie dostępne w niektórych aplikacjach).
3. Wszystkie terminale płatnicze w Polsce umożliwiają przyjmowanie płatności zbliżeniowych, więc nie ma obaw, że ta opcja nie będzie dostępna.
Można także płacić urządzeniem mobilnym w aplikacjach i w sklepach internetowych. W tym przypadku autoryzacja transakcji może wymagać zeskanowania twarzy lub odcisku palca, ale cały proces potrwa tylko kilka chwil.
Warto pamiętać, że posługiwanie się kartą Visa, w tym również przy wykorzystaniu smartfona do płacenia w sieci, objęte jest dodatkową ochroną, czyli tzw. chargeback. Można skorzystać z tego mechanizmu w przypadku problemów z zakupem (np. gdy towar nie dotarł, jest niezgodny z opisem, jest wadliwy, uszkodzony lub po prostu nabywca nie jest zadowolony z wyniku rozpatrzenia reklamacji). Pierwszym krokiem jest próba rozwiązania problemu poprzez kontakt ze sprzedawcą. Jeśli nie da się go rozwiązać polubownie, bank, który wydał kartę Visa, może podjąć próbę odzyskania środków od banku sprzedawcy.
Czytaj także: Polacy liderami płatności elektronicznych
O badaniu:
Badanie CEE Visa Payments Study 2022 objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar, metodą CAWI, w październiku 2022 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.