Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
6godzin
55minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
6godzin
55minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
6godzin
55minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Technologie i innowacje | ESG

5. Forum Akademicko-Gospodarcze: Ekonomia umiaru

05.03.2023 14:30 Bohdan Szafrański | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
5. Forum Akademicko-Gospodarcze: Ekonomia umiaru
Krzysztof Pietraszkiewicz, otwierając drugi dzień 5. Forum Akademicko-Gospodarczego przypomniał najważniejsze zagadnienia poruszane w pierwszym dniu obrad. Zwrócił uwagę na często podnoszony przez prelegentów wątek dotyczący energetyki odnawialnej i jądrowej. Wspomniał o znaczeniu doktoratów wdrożeniowych. Następnie rozpoczęła się Sesja III: Ekonomia umiaru, a globalna nierównowaga.

Uczestnicy zastanawiali się czy produktywność jest najwyższą wartością dla naszej cywilizacji. Jak zmniejszyć skalę rabunkowego eksploatowania zasobów Ziemi? Poruszono też tematykę programów nauczania i promowania prac badawczych związanych z konsekwencjami rozwoju cywilizacyjnego.

Rozwój gospodarczy i ograniczenia środowiska

Debatę moderował prof. dr hab. Marian Gorynia, prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i wiceprzewodniczący Rady Doskonałości Naukowej. Uczestnikami byli: prof. dr hab. Piotr Błędowski, dziekan Kolegium Ekonomiczno-Społecznego w SGH, prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka w SGGW, Michał Mierzejewski, wiceprezydent w firmie Philip Morris International w Europie, Joanna Czynsz-Piechowiak, prezes Zarządu Grupy Saint-Gobain w Polsce i Ukrainie, dr hab. Barbara Piontek, prof. AWSB z Katedry Zarządzania Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz Katarzyna Zajdel-Kurowska, dyrektor wykonawczy w Banku Światowym w latach 2018-2022.

Prof. Marian Gorynia wprowadzając do debaty podkreślił, że problematyka ekonomii umiaru jest skutkiem naszego postępu technologicznego. Mamy też określone ramy przestrzenne i jest nimi nasza planeta Ziemia. Postępujący rozwój gospodarczy napotyka oczywiste ograniczenia środowiska, a umiar staje się synonimem racjonalności globalnej. Bez samoograniczenia się ludzkość może siebie doprowadzić do katastrofy.

Czytaj także: 5. Forum Akademicko-Gospodarcze: Polska outsiderem innowacyjności, czas to zmienić>>>

Jak stwierdził prof. Piotr Błędowski, usiłujemy formułować pewne wnioski oraz prognozy dotyczące przyszłości, która zmienia się bardzo szybko i jakościowo inaczej niż dotychczas, ale używamy do tego celu starych narzędzi. Tym bardziej, jeśli chodzi o wskaźniki społeczne, bo opierają się na rozmaitych subiektywnych ocenach.

Zwrócił uwagę na problem z mierzeniem dobrobytu. Wygląda to podobnie, jak z wolnością. Wolność jednostki kończy się tam, gdzie zaczyna ona naruszać wolność innej jednostki. Podobnie jest z dobrobytem. Powinien zostać ograniczony w tym miejscu, w którym zaczyna zagrażać lub narażać na szwank dobrobyt innych osób.

Dzisiaj w ekonomii umiaru patrzymy nie tylko na inne osoby, które tu i teraz znajdują się razem z nami, ale myślimy bardziej o kolejnych pokoleniach.

Nasz dobrobyt nie powinien natomiast stanowić dla nich ryzyka naruszenia ich dobrobytu. Umiar przez wiele osób jest traktowany jako nawoływanie do rezygnacji z elementów konsumpcji, z kolejnych zakupów.

Jednak, jak stwierdził, przede wszystkim chodzi o to, żeby zrezygnować z nadmiernego korzystania z dostępnych nam dóbr, czyli z nadmiernej konsumpcji.

Czytaj także: Forum Akademicko-Gospodarcze ’23: klimat dla biznesu? Biznes dla klimatu>>>

Konieczne zmiany postaw konsumentów

Na pytanie, jak ekonomia umiaru przekłada się na praktykę biznesową i czy biznes widzi miejsce na taki paradygmat, Michał Mierzejewski przedstawił w jaki sposób jego firma podeszła do transformacji swojego biznesu, podjęła duże ryzyko i zaatakowała własny produkt – papierosy. Tak powstały podgrzewacze do tytoniu. Philip Morris kupił też kilka firm farmaceutycznych i biotechnologicznych, żeby dać ludziom możliwość pobierania leków poprzez inhalacje.

Jak stwierdził, ekonomia umiaru nie zawsze musi się wiązać z tym, że mamy zrezygnować z dobrobytu. Dobrobyt często jest powiązany z umiarem, użycie czegoś w umiarze też daje dobrobyt. Jak stwierdził, nie wszyscy potrafią zrozumieć, że firma tytoniowa może sponsorować naukę. Każdy konsument powinien być poinformowany i świadomy co do tego, co konsumuje.

Za kilka lat palaczy będzie więcej, niż jest ich dzisiaj. Jest to epidemia, której nie można opanować. W związku z czym, jeżeli mamy konsumentów, którzy w ten czy w inny sposób chcą konsumować wyroby tytoniowe, to powinni się przerzucić na potencjalnie mniej szkodliwe, bo jest to lepsze dla ich zdrowia i dla ekonomii jako takiej, bo związane jest z to kosztami ich późniejszej opieki zdrowotnej.

Prof. Krystyna Gutkowska zgodziła się z tezą, że ekonomia umiaru bez konsumenta i koniecznych zmian w jego zachowaniach jest niemożliwa, a w tym zakresie niestety jeszcze mamy bardzo dużo do zrobienia.

Marnotrawstwo żywności na poziomie gospodarstw domowych, czyli konsumenta jest szczególnie znaczące.

W Polsce 60% produkowanej żywności jest marnotrawione właśnie na poziomie gospodarstw domowych. W większości przypadków dotyczy to pieczywa i owoców

Chodzi również o niezrozumienie terminów, które wiążą się z bezpieczeństwem żywności, w tym sensie, że jest ona jak najbardziej jakościowo zdatna do konsumpcji, choć już może być po terminie określonym jako „spożyć do” lub „należy spożyć do”. Często konsumenci nie sprawdzają też faktycznej jakości produktu żywnościowego, który jest już po terminie przydatności do spożycia. Jak stwierdziła, sporo się w ostatnim czasie zmienia, do czego przyczyniła się pandemia i inflacja.

Miejmy nadzieję, że to będą tendencje, które się utrzymają niezależnie od tego, jaka będzie nasza sytuacja finansowa. Brak zdrowego stylu życia, zdrowych i brak prozdrowotnych zachowań żywieniowych odpowiada za 43% chorób dieto-zależnych i za znaczącą część zgonów. Prof. Krystyna Gutkowska wspomniała też o programie edukacyjnym, dotyczącym prawidłowego odżywiania się, skierowanym do uczniów klas 1-6 szkół podstawowych.

Możemy zmienić nasze zachowania, nie tylko mówiąc o tym, jak należy się prawidłowo odżywiać, ale również o tym, jak należy zachowywać się w odniesieniu do żywności.

Czytaj także: 5. Forum Akademicko-Gospodarcze: nauka i biznes na rzecz bezpieczeństwa>>>

Bez silnej ręki regulatora nie zmienimy świata

Prof. Barbara Piontek podkreśliła, że dziś żyjemy w ideologii wzrostu i mamy poczucie komfortu, jak na przykład wtedy, kiedy rośnie PKB kraju. Musimy mieć tego świadomość, bo to rodzi pewne implikacje i jest istotne, jeżeli wybieramy określoną drogę.

Zwróciła uwagę na nierówności na świecie takie jak pozbywanie się śmieci przez kraje rozwinięte poprzez wysyłanie ich do biedniejszych, czy też spalanie gazu ziemnego wydobywanego przy okazji pozyskiwania ropy naftowej w Nigerii, bo nie opłaca się go wykorzystywać.

Podała też przykłady globalnego marnotrawstwa w logistyce. Marnuje się ponad jeden miliard ton żywności, co stanowi 1/3 wyprodukowanej na świecie i można byłoby wykarmić nią 3 mld osób. Ponadto 1 kg wyrzuconego chleba odpowiada za 1 600 l wody, jedne wyrzucone dżinsy to 19 000 l wody pitnej, potrzebnych do ich wyprodukowania. Bardzo dużo nowej odzieży wyrzuca branża modowa.

Szacuje się, że gdybyśmy dzisiaj wstrzymali produkcję, to cały świat chodziłby ubrany przez 50 lat

Joanna Czynsz-Piechowiak wspomniała o strategii Grupy nawiązującej do hasła „Making the World a Better Home”. Każdy z biznesów Grupy, w każdym kraju ma harmonogram redukcji dwutlenku węgla. Grupa wie, gdzie jest, mierzy i wie, jakie ma cele. Cała organizacja jest w to zaangażowana.

Wspomniała o edukacji pracowników w celu zmniejszania śladu węglowego i podpisywaniu kontraktów na dostawę zielonej energii. W 2022 roku podpisano duży kontrakt na dostawy 40% energii potrzebnej dla wszystkich zakładów w Polsce. Będzie to w całości zielona energia. Podejmowane są też działania dotyczące odprowadzania wody i utylizacji odpadów.

Dzięki użyciu tłuczki szklanej i energii odnawialnej wyprodukowano przez tydzień dekarbonizowane szkło.

Poinformowała, że od 17 lat grupa organizuje konkurs dla młodych architektów z całego świata. W 2022 r. finały odbyły się w Warszawie, a studenci z Politechniki Śląskiej zdobyli trzecie miejsce. Udział wzięły reprezentację z 35 krajów, a występowały 52 zespoły.

Odpowiadając na pytanie o to, w jaki sposób krajowe, a w szczególności międzynarodowe instytucje finansowe powinny działać na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i oszczędnego wykorzystywania zasobów naturalnych, Katarzyna Zajdel-Kurowska zwróciła uwagę, że Bank Światowy zajmuje się szeregiem kwestii związanych ze zmianami klimatycznymi, energii odnawialnej i alternatywnej, a także tym w jaki sposób adresować rosnący popyt, który wpływa na rabunkową gospodarkę i degradację naszej planety.

Te wszystkie zjawiska są transgraniczne, dlatego bez współdziałania na forach międzynarodowych osiągnięcie celów będzie niemożliwe. Wspomniała o wprowadzeniu mechanizmu psucia produktów i produkowania nowych. Nowych lepszych, których nie da się naprawić i trzeba było je wyrzucić, ponieważ koszt naprawy lub recyklingu przekraczał cenę zakupu nowego.

Tym doprowadziliśmy do sytuacji, w której recykling lub naprawa czegokolwiek stała się niemodna. Nie dlatego, że nie chcemy naprawiać, tylko jesteśmy poddawani przekazowi, że nowe jest lepsze, trwalsze i bezpieczniejsze, co nie zawsze jest prawdą.

Dlatego powinniśmy zastanowić się, w jaki sposób tworzyć zrównoważony rozwój, ale przy wykorzystaniu zasobów, które posiadamy, ponieważ są one ograniczone. W jaki sposób globalne instytucje takie jak Bank Światowy lub Europejski Bank Inwestycyjny mogą wpływać na te wymienione trendy?

Podjęły strategie inwestycyjne, które wskazują, że nie finansują np. nowych inwestycji, które miałyby w jakiś sposób finansować energetykę tradycyjną lub jakikolwiek łańcuch przemysłu związany ze źródłami kopalnymi. Polityki te mają zniechęcać państwa do prowadzenia energochłonnych gospodarek.

Pamiętajmy jednak o tym, że na świecie wciąż są miliony ludzi nie mających w ogóle dostępu do energii elektrycznej i jest to wykluczenie społeczne i cywilizacyjne. Te nierówności się pogłębiają.

Wspomniała, że bardzo istotną kwestią i trendem coraz bardziej znaczącym jest recykling, czyli odzyskiwanie na przykład pierwiastków ziem rzadkich, które będą istotne do wykorzystania w nowych technologiach. Zwróciła też uwagę na sprawę magazynowania energii, co nadal nie jest jeszcze rozwiązane.

W trakcie dyskusji podejmowano również takie wątki, jak odejście od globalizacji, w tym przewartościowanie pewnych schematów, także biznesowych oraz roli zachowań konsumentów, którzy w dużej mierze odpowiadają za marnotrawstwo różnych zasobów, nie tylko żywności.

Tylko połączone siły rządów, świata nauki i firm oraz edukacja rzeczywiście przybliżą nas do ekonomii umiaru. Stwierdzono też, że musi zadziałać silna ręka regulatora, bo bez niej sami nie zmienimy świata.

Czytaj także: 5 Forum Akademicko-Gospodarcze: Wyższe uczelnie i instytuty naukowo-badawcze a biznes>>>

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Barbara PiontekBohdan SzafrańskiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJoanna Czynsz-PiechowiakKatarzyna Zajdel-KurowskaKrystyna GutkowskaKrzysztof PietraszkiewiczMarian GoryniaMichał MierzejewskiPiotr BłędowskiPolskie Forum Akademicko-Gospodarcze / PFAG
Autor Bohdan Szafrański
Źródło BANK.pl
Partner działu
logo Systemy Wymiany Informacji

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
wirtualny ekran z napisem AI, obraz wirtualnego mózgu,
Technologie i innowacje
64 proc. CFO planuje w 2026 roku rozwijać kompetencje techniczne i częściej korzystać z AI
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}