Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
91dni
7godzin
58minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Zrównoważony rozwój: Polacy oczekują, że start-upy będą dostarczać rozwiązania wspierające

17.11.2024 09:01 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zrównoważony rozwój: Polacy oczekują, że start-upy będą dostarczać rozwiązania wspierające
Fot. stock.adobe.com / Summit Art Creations
Wbrew stereotypom świadomość zmiany klimatu i dbałość o środowisko, o zrównoważony rozwój nie są domenami młodych, ale rosną wraz z wiekiem, a zachowania proekologiczne są równie popularne w dużych miastach, jak i w małych miejscowościach. Start-upy mogą pomóc w zwiększaniu dostępności przyjaznych dla środowiska produktów i usług, ale same też potrzebują wsparcia, bo dla inwestorów i konsumentów rachunek ekonomiczny jest ważniejszy niż misja – to wnioski z badań Ipsos oraz Startup Academy, przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego.

Wyniki badania przeprowadzonego wśród dorosłych mieszkańców Polski przez Ipsos na zlecenie ING Banku Śląskiego wskazują, że zdecydowana większość ankietowanych (84 proc.) dostrzega ocieplanie się klimatu. Wbrew stereotypom, świadomość zmian rośnie wraz z wiekiem – najniższa jest w grupie 18-34 (80 proc.), a najwyższa w grupie 45-65 (87 proc.).

Wraz z wiekiem rośnie również popularność zachowań służących oszczędzaniu zasobów, czy recyklingowi.

Uczestnicy badania byli pytani między innymi o proekologiczne zmiany, jakie wprowadzili w swoim życiu. Wśród trzech najpopularniejszych znalazły się ograniczanie zbędnych zakupów (57 proc.), naprawianie zepsutych rzeczy (53 proc.) oraz dbanie i naprawianie odzieży, by starczała na dłużej (46 proc.).

Jak się okazało, jeśli chodzi o deklarowane zachowania, nie było istotnych różnic między ludźmi w trudnej oraz dobrej sytuacji materialnej, ani między mieszkańcami miejscowości różnej wielkości.

Czytaj także: Zrównoważony rozwój to nie wybór, tylko konieczność

ESG: w czym ludzie potrzebują wsparcia?

Badacze Ipsos zapytali również Polaków o obszary, w których przydałoby im się wsparcie, żeby podejmowali kolejne działania proekologiczne. Najwięcej odpowiedzi wskazało na obszary, wymagające specjalistycznej wiedzy lub doświadczenia, jak alternatywne źródła energii (31 proc.), naprawa zepsutych rzeczy oraz energooszczędny sprzęt AGD (po 29 proc.).

Dla porównania, na potrzebę wsparcia w zastąpieniu produktów mięsnych lub nabiałowych roślinnymi alternatywami wskazało już tylko 14 proc. badanych. Zdaniem respondentów najpowszechniejszą barierą, utrudniającą ludziom życie w bardziej zrównoważony sposób był brak pieniędzy (53 proc.), a dopiero później badani wskazywali brak wiedzy oraz chęci (po około 45 proc. odpowiedzi).

– Polacy wierzą w swoją sprawczość. Prawie trzy czwarte badanych uważa, że gdybyśmy wszyscy wprowadzili niewielkie zmiany, mogłoby to mieć duży wpływ na przeciwdziałanie zmianie klimatu. Potrzebują jednak wsparcia ze strony instytucji państwa i biznesu, bo wciąż poważnymi barierami są koszty oraz brak wiedzy i motywacji – mówi Anna Maria Stawiska, Senior Project Manager w Ipsos.

Zrównoważony rozwój – znaczenie innowacyjnych start-upów

Zestawienie odpowiedzi na pytania o to, kto powinien pracować nad rozwiązaniami na rzecz klimatu oraz komu zaufaliby Polacy pokazuje rozdźwięk w oczekiwaniach.

Z jednej strony bowiem ponad połowa Polaków uważa, że to instytucje państwowe powinny pracować nad rozwiązaniami, ale tylko co trzecia osoba zaufałaby rozwiązaniom tych instytucji na tyle, by się z nimi przynajmniej zapoznać. Tylko nieco wyższym zaufaniem cieszyły się znane globalne firmy.

Znacznie lepiej wypadają natomiast znane polskie firmy i start-upy, w przypadku których poziom zaufania jest bardzo zbliżony do przekonania, że to te podmioty powinny tworzyć rozwiązania na rzecz ochrony środowiska.

Za mocne strony start-upów najwięcej badanych wskazało innowacyjność, nieszablonowe myślenie i motywację na sukces.

Czytaj także: Prawie 75 proc. inwestorów ocenia potencjalne transakcje z perspektywy ESG

Także start-upom przyda się wsparcie

Równolegle z opisanym wyżej badaniem postaw Polaków przeprowadzono także badanie start-upów z obszaru zrównoważonego rozwoju. Zrealizowała je organizacja Startup Academy, prowadząc wywiady z przedstawicielami 39 firm z tej kategorii.

Założycieli tych start-upów łączy bardzo często przekonanie, że ich działalność przyczynia się do pozytywnej zmiany społecznej lub środowiskowej. Różniły ich jednak odpowiedzi na pytanie na ile działalność wspierająca cele zrównoważonego rozwoju wpływa na możliwość pozyskania finansowania na dalszy rozwój ich firm.

Aż 58 proc. badanych powiedziało, że wpływ ten jest albo neutralny, albo wręcz negatywny. Okazuje się bowiem, że nawet dla funduszy wspierających takie biznesy, analiza ekonomiczna i szybkość wzrostu wartości start-upu są ważniejsze niż wskaźniki pozytywnego wpływu. Tymczasem dla takich start-upów konkurencja rynkowa bywa często utrudniona ze względu na wyższe koszty działalności.

A jak pokazuje badanie Ipsos, polscy konsumenci nie są skłonni płacić więcej niż kilka-kilkanaście procent za produkty przyjazne środowisku.

– Aby zaspokoić potrzeby finansowe start-upów zrównoważonego rozwoju, konieczne może być zwiększenie znaczenia wskaźników impaktowych przy przydzielaniu wsparcia finansowego oraz uproszczenie procedur grantowych, szczególnie dla projektów o stosunkowo niewielkich kosztach początkowych – wskazuje Michał Misztal, CEO Startup Academy.

Badanie Startup Academy pokazało również, że największe potrzeby start-upów w obszarze zrównoważonego rozwoju obejmują finansowanie, zasoby ludzkie, partnerstwa strategiczne, wsparcie w zakresie sprzedaży i marketingu oraz doradztwo prawne.

Start-upy te, operujące na wysokim poziomie ryzyka i w dynamicznym otoczeniu, potrzebują zarówno stabilnego kapitału, jak i dostępu do specjalistycznej wiedzy i kontaktów. Zaspokojenie tych potrzeb mogłoby znacząco przyspieszyć ich rozwój, zwiększyć zdolność do skalowania działalności oraz poprawić ich konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym.

– Polacy oczekują, że biznes będzie dostarczał rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. Obok znanych firm polskich i tych globalnych, wysoko oceniają także start-upy, u których cenią innowacyjność, ale obawiają się ich niestabilności.

Współpraca dużych firm ze start-upami może zatem przynieść korzyści wszystkim stronom. Start-upy mogą skorzystać na wiarygodności dojrzałego partnera, z kolei firmy – na innowacyjności i zwinności start-upu, a konsumenci na większej dostępności produktów i usług – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, Chief ESG Innovation Officer w ING Banku Śląskim.

Czytaj także: Ścieżki dekarbonizacji, finansowanie zrównoważonego rozwoju – mBank opublikował raport ESG za rok 2023

***

Badanie Ipsos

Badanie przeprowadzone na panelu Ipsos.Digital na ogólnopolskiej próbie liczącej N = 1000 osób. Reprezentatywna próba Polaków w wieku 18-65 lat, reprezentatywność ze względu na płeć, wiek, region. Termin realizacji: 25–29 października 2024 r. Metoda: CAWI.

Badanie Startup Academy

Badanie zostało przeprowadzone z zastosowaniem jakościowej i częściowo ilościowej metodologii badawczej, opartej na pogłębionych wywiadach z przedstawicielami start-upów działających w obszarze zrównoważonego rozwoju w Polsce. Do badania wybrano 39 start-upów z różnych branż związanych ze zrównoważonym rozwojem. W tej grupie uwzględniono projekty, które oprócz celów biznesowych, uwzględniają również cele zrównoważonego rozwoju, wpisując się w tworzenie sprawiedliwego społeczeństwa, wzmacniające zdrowie człowieka, czy dbające o naszą planetę.

Społeczeństwo przechodzi na gospodarkę niskoemisyjną. Robią to klienci, robi to również ING. Finansuje wiele zrównoważonych działań, ale wciąż więcej tych, które takie nie są.

Sprawdź – wejdź na esg.ing.pl

Źródło: ING Bank Śląski S.A. / ING
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Anna Maria StawiskaEkologiaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInnowacje / InnowacyjnośćIpsosKongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju / KBZRMałgorzata Jarczyk-ZuberMichał MisztalStart-upyStartup AcademyZmiany klimatyczneZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
fragmenty flag UE i Chin
Gospodarka
Czy import z Chin zagraża gospodarce Unii Europejskiej?
fragment globusa, Polska, wirtualne linie, globalna gospodarka
Z rynku finansowego
ChatGPT nie polubił CPK / Portu Polska
siedziba Fed
Z rynku finansowego
Nowy szef Fed prawdopodobnie będzie miał na imię Kevin

Najnowsze

infografika, mSzafir KIR
Cyberbezpieczeństwo
Jednorazowa wersja e-podpisu mSzafir w aplikacji mObywatel
Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Bezgotówkowo
Prawie połowa Polaków rezygnuje z zakupów, ponieważ nie może zapłacić tak jak lubi
Nowy prezes zarządu Link4 od 1 stycznia 2026 roku, Robert Tomaszewski
Kadry
Nowy prezes zarządu Link4 od 1 stycznia 2026 roku
kalkulator z napisem Inflacja leżący na banknotach i monetach
Gospodarka
Inflacja w listopadzie ’25 w celu NBP
WIBOR napis na klockach, banknoty
Z rynku finansowego
KSF: proces wyznaczania zamiennika WIBOR odpowiada standardom i przepisom BMR
mapa Europy na tle ekranu giełdowego
Gospodarka
Prognozy gospodarcze na 2026 rok według Mastercard Economics Institute
laptop, wirtualne dokumenty
Cyberbezpieczeństwo
Autenti i WEBCON wyznaczają nowy standard cyfryzacji i bezpieczeństwa
koperta z banknotami
ESG
Raport BIG InfoMonitor o polskich „grzechach finansowych”

Zobacz także

koperta z banknotami
ESG
Raport BIG InfoMonitor o polskich „grzechach finansowych”
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Raport „Ryzyko klimatyczne i adaptacja do zmian klimatu – perspektywa sektora bankowego” . Źródło: ZBP
ESG
Premiera raportu „Ryzyko klimatyczne i adaptacja do zmian klimatu – perspektywa sektora bankowego” podczas II. Kongresu Bankowości Zrównoważonego Rozwoju
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}