Znowelizowane zasady komunikacji między podatnikiem a organami podatkowymi
W dniu 5 października 2021 roku, na skutek wejścia w życie nowelizacji art. 126 Ordynacji podatkowej, sprawy podatkowe mogą być załatwiane również z wykorzystaniem pism generowanych automatycznie i opatrzonych kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu podatkowego.
W przypadku pism generowanych automatycznie, przepisów o konieczności opatrzenia pisma podpisem pracownika urzędu obsługującego ten organ nie stosuje się (art. 126 § 2 Ordynacji podatkowej).
Czytaj także: Polski Ład: Sejm uchwalił nowelizację ustaw podatkowych
Decyzje podatkowe wygenerowane automatycznie
Wprowadzone zmiany nie różnicują katalogu spraw podatkowych, które będą mogły być załatwione w sposób zautomatyzowany – tym samym dotyczą one wszystkich rodzajów spraw podatkowych.
Ponadto – literalna wykładnia art. 126 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa wskazuje na to, że każdy rodzaj pisma w postępowaniu podatkowym będzie mógł zostać wygenerowany automatycznie, w tym np. decyzje podatkowe.
Czytaj także: Twój e-PIT: liczba rocznych zeznań za 2020 rok złożonych w systemie sięgnęła 10,1 mln
E-dokumenty ‒ tak jak papierowe
Przedmiotowa nowelizacja zrównuje również formę pisemną z elektroniczną.
Co skutkować będzie brakiem obowiązku po stronie organu podatkowego uzyskiwania zgody podatników na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego.
Pełny tekst newslettera dostępny jest pod linkiem: tutaj