Zdecydowana większość Polaków nie planuje w najbliższym roku kupić nowej nieruchomości
Polacy przewidują, że najbliższe miesiące przyniosą znaczny wzrost cen zakupu lub wynajmu nieruchomości, ale osoby w wieku średnim – 45-54 lata i mężczyźni uważają, że ceny te pozostaną na obecnym poziomie.
Osoby młodsze i w wieku średnim, decydując się na zakup domu lub mieszkania, musiały zaciągnąć kredyt hipoteczny
Ceny za zakup lub wynajem nieruchomości oceniane są jako zawyżone – uważa tak 70% badanych. Częściej są to kobiety i pracujący na etacie.
41,9% osób obciążonych opłatami za ratę kredytu lub wynajem martwi się o spłatę czynszu/rat w ciągu najbliższych 6 miesięcy.
Połowa Polaków ma nieruchomości bez obciążenia kredytem hipotecznym
Niemal połowa Polaków (49,3%) zamieszkuje w nieruchomościach własnych lub wspólnych, które nie są obciążone kredytem hipotecznym. Częściej są to osoby starsze i będące w związkach małżeńskich.
Osoby młodsze i w wieku średnim, decydując się na zakup domu lub mieszkania, musiały zaciągnąć kredyt hipoteczny.
Jednak niemal co trzeci Polak, który posiada nieruchomość obciążoną hipoteką, ocenia comiesięczną spłatę raty jako łatwą, niemniej jednak, podobny odsetek ma problem z regulacją tych należności. Nie ma tu znaczących różnic między grupami demograficznymi.
Zdecydowana większość Polaków (73,6%) nie planuje w najbliższym roku kupić nowej nieruchomości.
Młodzi wolą wynajmować
Osoby, które zamierzają kupić nieruchomość w ciągu najbliższego roku zrobią to wspólnie z partnerem lub inną osobą. Połowa z nich będzie musiała na ten cel wziąć kredyt hipoteczny. Zakupiona nieruchomość będzie ich pierwszym własnym domem lub mieszkaniem.
Osoby młode (18-24 lata) nie są chętne aby kupić nieruchomość, wolą wynajem.
Wśród Polaków panuje pesymizm – 59% uważa, że w ciągu najbliższych 3 lat młodym będzie trudniej stać się właścicielami domów, choć posiadanie nieruchomości traktowane jest jako inwestycja i lepsza alternatywa niż oszczędzanie pieniędzy.
Badanie TFI (Think Forward Initiative) to wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Uczestniczą w niej eksperci z branży finansowej, technologicznej, regulatorzy i naukowcy. Celem projektu jest wykorzystanie zdobytej wiedzy, jako podstawy w planowaniu działań oraz wspieraniu konsumentów w podejmowaniu wyborów finansowych. Badanie prowadzone było w ośmiu krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Austria, Turcja i Belgia).
Próba reprezentatywna dla Polski N=1004
Wykonawca badania: IPSOS
Czas realizacji: maj 2021
Metoda badawcza: wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI)