ZBP na rzecz stosowania w praktyce zasady proporcjonalności w przepisach ostrożnościowych obowiązujących banki
Te prace są prowadzone od kilku już lat, m.in. w kontakcie z przedstawicielami regulatorów z Unii Europejskiej, jednak w połowie 2021 r. nabierają one większego tempa w związku z zapowiadanym przygotowaniem przez Komisję Europejską nowych zmian w pakiecie CRD/CRR stanowiących implementację w Unii Europejskiej zapisów finalnej wersji Bazylei III.
Zasada proporcjonalności stanowi jedną z fundamentalnych zasad Unii Europejskiej i polegać ma na dostosowaniu skali obowiązujących regulacji do skali działania podmiotów, które mają je stosować.
Regulacje powinny być dostosowane do skali i złożoności działalności prowadzonej przez poszczególne kategorie podmiotów regulowanych
Chodzi o to, żeby małe podmioty nie były obciążane obowiązkami regulacyjnymi w niewspółmiernie dużym stopniu w stosunku do rozmiarów ich działalności i tym samym nie znajdowały się one w pozycji znacznie mniej konkurencyjnej niż większe podmioty. Ograniczona skala i złożoność działania mniejszych podmiotów powinna uzasadniać mniejszą ilość regulacji nakładanych na te podmioty w stosunku do wymogów stawianych największym podmiotom.
Czytaj także: EBA o proporcjonalności w sprawozdawczości nadzorczej banków
Warto też podkreślić, że mniejsze podmioty generują mniejsze ryzyko systemowe z punktu widzenia stabilności całej gospodarki, zatem nie ma uzasadnienia dla stosowania całkowicie takich samych regulacji dla wszystkich podmiotów regulowanych.
Stąd regulacje powinny być dostosowane do skali i złożoności działalności prowadzonej przez poszczególne kategorie podmiotów regulowanych.
We wspólnym dokumencie przygotowanym przez wymienione asocjacje krajowe banków z UE wymieniono kilkanaście kluczowych propozycji zmian regulacyjnych, które powinny w bardziej adekwatny sposób dostosować regulacje bankowe do skali działania banków i uczynić stosowanie zasady proporcjonalności bardziej praktycznym.
Propozycje uproszczeń regulacji dla małych (niekiedy także średnich) banków dotyczą sześciu ‒ fundamentalnych dla banków ‒ kwestii, takich jak:
Definicja małej i nie złożonej instytucji kredytowej,
Wymogów sprawozdawczych,
Stosowanych metod oceny wartości zabezpieczeń hipotecznych,
Ujawnień,
Zasad polityki wynagrodzeń,
Zasad procesu przeglądu i oceny nadzorczej.
Czytaj także: EBA: 25 rekomendacji dotyczących kosztów raportowania, obniżenia kosztów nadzorczych
Po wypracowaniu wspólnego stanowiska asocjacje bankowe przedstawiają razem na spotkaniach z przedstawicielami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i attaché krajów członkowskich przy UE swoje postulaty i propozycje.
Ten proces uległ obecnie szczególnemu przyspieszeniu w związku ze zbliżającym się terminem wspomnianego opublikowania projektu kolejnych zmian w pakiecie CRD/CRR przez Komisję Europejską.
Mamy nadzieję, że dobre przygotowanie i skoordynowane działania wybranych krajowych związków bankowych pozwolą na osiągnięcie lepszych wyników w zakresie stosowania zasady proporcjonalności w obszarze regulacji bankowych.
Niech pewną jaskółką nadziei będzie opublikowany ostatnio raport Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA) dotyczący stosowania zasady proporcjonalności w zakresie sprawozdawczości bankowej, który wskazuje na potrzebę i kierunki szerszego stosowania tej zasady w najbliższych latach.