Wydarzenia: Nienieodpowiedzialni o kłamstwie

Wydarzenia: Nienieodpowiedzialni o kłamstwie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dyskusja poświęcona odpowiedzialności w biznesie - a szczególnie w branży finansowej - odbyła się już po raz szósty. Tym razem uczestnicy cyklicznej konferencji Nienieodpowiedzialni, próbowali rozstrzygnąć dylemat, czy kłamstwo jest najskuteczniejszym narzędziem sprzedaży? Projekt zainicjowany przez ANG Spółdzielnię oraz Fundację "Będę Kim Zechcę" jest odpowiedzią na wyzwania branży finansowej z zakresu etyki, odpowiedzialnej sprzedaży i zrównoważonego rozwoju. Patronat honorowy nad inicjatywą sprawuje Związek Banków Polskich.

Pytanie przewodnie towarzyszyło uczestnikom wydarzenia przez cały czas. Zanim jeszcze rozpoczęły się prezentacje, przeprowadzono anonimową ankietę, z której wynikało, że całkiem spory odsetek osób zgadza się z tak postawioną tezą. Nie oznacza to oczywiście, że popierają one kłamstwo jako narzędzie sprzedaży, uznają jedynie, że jest po prostu najskuteczniejsze.

Kłamstwo przegrało

Dlatego też tegoroczną konferencję rozpoczęła debata warszawska w stylu oksfordzkim „Kłamstwo jest najskuteczniejszym narzędziem sprzedaży”. Przy ogromnym wsparciu uczestników konferencji o prawdach, nieprawdach, półprawdach i prawdach hybrydowych dyskutowali etycy, filozofowie, politolodzy, dziennikarze oraz przedstawiciele branży finansowej. Przerzucali się argumentami, punktowali przeciwników, używali wyszukanych argumentów i porównań. I choć odpowiedź z punktu widzenia etycznego zdaje się oczywista, to jednak wynik debaty tak jednoznaczny już nie był. Obie strony znalazły solidne wsparcie wśród słuchaczy, którzy również aktywnie włączyli się do dyskusji. Kolejna szybka ankieta – po panelu dyskusyjnym – miała pokazać, czy moc argumentów jest w stanie w krótkim czasie zmienić nasze przekonania. Wciąż jednak podobna grupa osób pozostała przy swoim zdaniu.

Całą debatę podsumowali członkowie tzw. Loży Mędrców, w której zasiedli Jerzy Bańka, wiceprezes Związku Banków Polskich; Sylwester Pedowicz, dyrektor Oddziału Ikano Bank AB w Polsce oraz Zofia Sanejko z Grupy IPG Mediabrands Polska. Tu także nie było jednomyślności, choć w ostatecznym rozrachunku kłamstwo przegrało.

Krótkiego podsumowania dyskusji dokonał Jerzy Bańka. W świecie finansów, gdzie dwa plus dwa równa się cztery, kłamstwo nie ma szans. Co innego w polityce – powiedział. – Ale tak naprawdę chodzi o intencje, bo małe kłamstewka często są skuteczne, ale generalnie z prawdą przegrywają zawsze.

Polak (nie)odpowiedzialny

Każdej konferencji z cyklu Nienieodpowiedzialni towarzyszą badania społeczne, przeprowadzane przez prof. Dominikę Maison z Uniwersytetu Warszawskiego. W tym roku badacze próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie, czy Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami?

Rezultaty badania pokazały, że większość z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI