Wydarzenia i Opinie. Pocztowe Usługi Finansowe: Sto lat minęło…
Na polskim rynku pocztowe usługi finansowe zadebiutowały dokładnie 100 lat temu, a to za sprawą ówczesnego naczelnika państwa, Józefa Piłsudskiego, który w niespełna trzy miesiące po odzyskaniu niepodległości przez Rzeczpospolitą wydał dekret o powołaniu do życia Pocztowej Kasy Oszczędności. Sukcesorem tej instytucji jest dziś m.in. Bank Pocztowy, z którego usług korzysta przeszło milion obywateli polskich i blisko 12 tys. obcokrajowców. Co sprawia, że w dzisiejszym, cyfrowym świecie usługi bankowe realizowane za pośrednictwem infrastruktury pocztowej cieszą się wciąż niesłabnącą popularnością? W jakim stopniu łączenie oferty logistycznej i finansowej odpowiada na potrzeby współczesnych przedsiębiorców? Pytania te wybrzmiały podczas jubileuszowej konferencji, zorganizowanej 3 grudnia br. dla uczczenia stuletniej obecności tej formy bankowości na polskim rynku.
Banki pocztowe przeciwko cyfrowemu wykluczeniu
– 75% operatorów pocztowych w skali globalnej świadczy różnego rodzaju usługi finansowe – przypomniał Tomasz Dąbrowski, członek zarządu Banku Pocztowego. W zależności od specyfiki poszczególnych krajów i regionów geograficznych, owa działalność przybiera różne formy. Na rynku japońskim bankowość pocztowa zajmuje pozycję wicelidera. Analogiczna instytucja w sąsiednich Chinach znalazła się wprawdzie w końcu pierwszej dziesiątki w rankingu banków, jednak w ostatnim czasie segment ten dynamicznie się rozwija. – Chiński bank pocztowy przeprowadza największą publiczną ofertę akcji w tym kraju na przestrzeni ostatnich lat – zauważył Tomasz Dąbrowski. Z kolei w Stanach Zjednoczonych podejmowane są wysiłki na rzecz wskrzeszenia tej części branży finansowej, która kiedyś odgrywała istotną rolę w amerykańskiej gospodarce. – Zabiega o to m.in. prezydent Donald Trump, który dostrzega, że amerykańska poczta sukcesywnie traci pozycję na rzecz takich gigantów jak Amazon – wskazał przedstawiciel Banku Pocztowego.
Również w niektórych państwach europejskich bankowość pocztowa przeżywa okres prosperity. Przykładem może być powołany do życia w 2016 r., francuski La Banque Postale, który obecnie może się poszczycić 21-milionową rzeszą klientów. – Utworzenie banku miało na celu przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu i cyfrowemu. Instytucja świadczy usługi dla tych klientów, którzy nie mają dostępu do komercyjnej bankowości – podkreślił Tony Blanco, członek zarządu La Banque Postale. Opinię tę potwierdzają statystyki: około 1,5 mln posiadaczy kont stanowią osoby, które dotychczas nie mogły liczyć na obsługę w innych bankach. O przewadze konkurencyjnej tej instytucji decyduje rzecz jasna sieć 8,5 tys. pocztowych placówek stacjonarnych, w których można nabyć nie tylko produkty stricte bankowe, ale również i ubezpieczeniowe. Klienci mogą skorzystać z fachowego wsparcia zarówno samych bankowców, jak również 50 tys. odpowiednio przeszkolonych urzędników pocztowych. Wszystkie te udogodnienia ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI