Wydarzenia i opinie | Forum Usług Płatniczych 2025 | Równowaga między bezpieczeństwem a wygodą użytkownika

Wydarzenia i opinie | Forum Usług Płatniczych 2025 | Równowaga między bezpieczeństwem a wygodą użytkownika
Fot. Ilya/stock.adobe.com
Dostęp niebankowych instytucji finansowych do systemów płatniczych, wpływ otoczenia regulacyjnego na rynek płatności i rozwój tegoż pod wpływem innowacji technologicznych to tylko część wątków, omawianych w ramach tegorocznej edycji Forum Usług Płatniczych. Uczestnicy dyskutowali m.in. o tym, czy regulacje płatnicze są bodźcem, czy może jednak barierą dla rozwoju płatności.

Obserwujemy stopniowe odchodzenie od gotówki – podkreślała podczas inauguracji Forum Agnieszka Wachnicka, wiceprezeska ZBP. W niektórych krajach odsetek transakcji bezgotówkowych przekracza już 90%, jednak tradycyjna forma płatności jest wciąż niezastąpiona, choćby w sytuacjach kryzysowych. Odpowiedzią na zagrożenia ze strony cyberprzestępców są zaawansowane technologie, ale i nowe regulacje, jak DORA, eIDAS czy SCA 2.0. Kluczowym wyzwaniem dla branży płatniczej pozostaje znalezienie równowagi między bezpieczeństwem a wygodą użytkownika.

Agnieszka Wachnicka wspomniała też o dominującym w UE trendzie nadmiernej ochrony konsumenta i przerzucaniu odpowiedzialności za jego nieprzemyślane zachowania na instytucje finansowe. Paweł Minkina, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” oraz wiceprezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji podkreślił, że globalny rynek e-płatności przechodzi dynamiczne zmiany, a jego wolumen rośnie na świecie o 10% rokrocznie. Polacy są w ścisłej czołówce wśród społeczeństw, korzystających z nowoczesnych metod płatniczych.

Bezpieczeństwo płatności

Paweł Szulik, radca prawny Zespołu Bezpieczeństwa Banków w ZBP, omówił rozporządzenie o cyfrowej odporności operacyjnej (DORA) w kontekście wymogów dla branży płatniczej. Mogą one stanowić szansę do rozwinięcia przewag konkurencyjnych banków. ZBP oraz Komitet Cyberbezpieczeństwa Banków uruchomiły projekt „Wspólne audyty dostawców usług ICT”.

eIDAS – jak wpłynie na bezpieczeństwo płatności? Na tak postawione pytanie odpowiedział Krzysztof Sodowski, Product Owner w ING Banku Śląskim. W jego ocenie znaczenie dla płatności w eIDAS II ma dodanie transgraniczności do akceptacji tożsamości elektronicznej. Wspomniał o aplikacjach, które mogą służyć takiej weryfikacji, jeśli tylko przeszły przez proces certyfikacji. To oznacza, że mObywatel będzie musiał konkurować na rynku z innymi aplikacjami i przekonać do siebie użytkowników. ZBP bierze aktywny udział w procesie wdrożenia eIDAS w Polsce – przy Związku powołano Grupę ds. eIDAS.

Historia (nie) jednego oszustwa – tak zatytułowali swoje wystąpienie Małgorzata Domagała, Vice President oraz dyrektorka ds. produktów i rozwiązań w Mastercard na Polskę, Czechy i Słowację oraz Łukasz Krzykwa, Director, Products & Solutions, C&I w polskim oddziale Mastercard Europe. Przedstawili oni przykład możliwego oszustwa, w którym przestępcy, organizując sfingowany konkurs na zdjęcie psa, wyłudzają dane związane z logowaniem do portalu społecznościowego, numer PESEL, dowodu osobistego czy karty kredytowej. Wspomnieli też o wykorzystaniu biometrii behawioralnej w celu identyfikacji użytkownika online.

Proaktywny monitoring i observability jako fundament odporności operacyjnej w systemach płatniczych był tematem wystąpienia Jacka Dobrowolskiego, FinOps & Monitoring Business Unit Manager w Cloudware Polska. Wskazał on m.in. na problem długiego ładowania się aplikacji do zakupu biletów, co utrudniało klientom korzystanie z niej. Dlatego tak ważny jest monitoring takich narzędzi, rzecz w tym, że klasyczne systemy do monitorowania podają tylko, że coś działa lub nie. Prelegent zaprezentował też nowoczesne rozwiązanie monitorujące, jakim jest IBM Instant Observability.

Debatę w której uczestniczyli: Marta Agatowska, dyrektorka Departamentu Prawnego Biura Informacji Kredytowej; Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim; Michał Nowakowski, prezes zarządu PONIP oraz Krzysztof Sodowski, Product Owner w ING Banku Śląskim, moderowała Agnieszka Wachnicka. W jej trakcie zwrócono uwagę na wpływ regulacji dotyczących bezpieczeństwa na konkurencyjność rynku płatności, ale i przerzucanie całej odpowiedzialności za bezpieczeństwo na dostawców usług płatniczych. Bank nie ma praktycznych możliwości zabezpieczyć ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK