Wakacje kredytowe: konsumenci i firmy złożyli ponad 964 tys. wniosków o odroczenie spłat rat
„Na dzień 19 maja mieliśmy przyjętych ponad 855 tys. z tego 86% pozytywnie rozpatrzonych. Mieliśmy także 109 tys. wniosków przedsiębiorców, z tego też ponad 86% pozytywnie rozpatrzonych. Część wniosków jest w trakcie rozpatrywana” – powiedział prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz podczas wideokonferencji.
„Dokonywaliśmy szacunków i jeśli chodzi o firmy, sądzę, że łączna kwota odroczonych rat to ok. 18,2 mld zł” – dodał.
Czytaj także: Koniec wakacji kredytowych i co dalej?
Prezes zwrócił też uwagę na „pewne wielokierunkowe ruchy” na skutek wejścia w życie tarcz antykryzysowych.
„Część klientów indywidualnych i przedsiębiorców podejmuje decyzje kolidujące, którzy wycofują swoje wnioski o przesunięcia harmonogramu spłat kredytów dlatego, że spodziewali się gorszej sytuacji i ona się nie ziściła, miejsca pracy i wynagrodzenia zostały utrzymane. Część klientów składała kilka wniosków i postanowiła uporządkować tę sprawę i część z nich wycofała część swoich wniosków i ta liczba jest korygowana w dół. W niektórych przypadkach wyraźnie widać, że klienci – szczególnie przedsiębiorcy – uzyskali już lub są w trakcie z ZUS lub systemu podatkowego i negocjują umowy z partnerami dokonują zmian w składanych wnioskach do banków” – powiedział Pietraszkiewicz.
16 marca br. ZBP poinformował, że banki podejmują działania, które służą wprowadzeniu możliwie uproszczonych i odformalizowanych działań pomocowych dla osób oraz przedsiębiorstw będących kredytobiorcami i znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w związku z pandemią koronawirusa i COVID-19. Jak wówczas podano, banki proponują odroczenie (zawieszenie) spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych przez okres do 3 miesięcy i automatyczne wydłużenie o ten sam okres łącznego okresu spłaty kredytu pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o pandemii koronawirusa >>>
Ułatwienia dotyczą kredytów mieszkaniowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla przedsiębiorców i polegają m.in. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia (zawieszenia) spłaty kredytu ich sytuacją finansową spowodowaną pandemią koronawirusa.