W czerwcu indeks Pengab osiągnął 22,0 pkt
![W czerwcu indeks Pengab osiągnął 22,0 pkt W czerwcu indeks Pengab osiągnął 22,0 pkt](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_399,h_268/https://bank.pl/wp-content/uploads/2016/10/analiza.gielda.01.400x268.jpg)
To typowe przed wakacjami zachowania klientów na rynku usług bankowych. Przy czym warto zwrócić uwagę, że wzrost zainteresowania klientów indywidualnych kredytami konsumpcyjnymi powinien, według wyników badania, utrzymać się jeszcze w lipcu. Na pozostałych badanych rynkach sytuacja jest podobna jak w maju lub notowane są nieznaczne spadki aktywności klientów na rynku usług bankowych. Jak stwierdził dr Marcin Idzik, bez względu na to, o jakich rynkach mówimy, obserwuje się długookresowy trend wzrostowy.
Mamy znacznie lepszą niż przed rokiem sytuację na rynku kredytów konsumpcyjnych i mieszkaniowych oraz znacząco lepszą sytuację wyrażająca się aktywnością przedsiębiorców na rynku kredytów obrotowych. Za niższy w tym miesiącu wynik indeksu Pengab w porównywalny sposób odpowiada obniżenie indeksu ocen i prognoz. Patrząc bardziej szczegółowo na wyniki badania, to w 53% badanych placówek bankowych, zanotowało wzrost zainteresowania kredytami konsumpcyjnymi (aż o 13 pkt m/m).
W przypadku kredytów mieszkaniowych, w czerwcu 1/3 placówek bankowych odnotowała wzrost zainteresowania, przy czym r/r indeks ocen w tym roku jest wyższy aż o 18 pkt. Również w przypadku kredytów podmiotów gospodarczych, jesteśmy również w długookresowym trendzie wzrostowym. Porównując rok do roku indeksy inwestycyjne i obrotowe, to są one obecnie wyższe odpowiednio o 5 i 10 pkt. Natomiast miesiąc do miesiąca notujemy spadki i wynikają one ze wzorca zmian sezonowych. Jak dodał dr Marcin Idzik, warto zwrócić uwagę na prognozy sześciomiesięczne, które niezależnie od badanego obszaru wskazują, że zgodnie z tą perspektywą środowisko bankowe oczekuje dalszego utrzymania długookresowych trendów wzrostowych. W tym miesiącu dodatkowo zapytano przedstawicieli banków o przystosowanie sektora bankowego do obsługi osób z niepełnosprawnościami. W ocenie 46% badanych, polski sektor bankowy jest przeciętnie przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Natomiast 60% ankietowanych uważa, że potrzebne są dodatkowe szkolenia dotyczące obsługi takich osób. Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP przypomniał, że w Związku funkcjonuje stały zespół zajmujący się problematyką obsługi osób z niepełnosprawnościami. Ma on zapobiegać wykluczeniu ich z systemu bankowego i podnosić ich bezpieczeństwo w kontakcie z bankami.
Bohdan Szafrański