V Kongres Forum Technologii Bankowych online: technologia ma służyć człowiekowi
15 września 2020 r. część online Kongresu otworzył Włodzimierz Kiciński, wiceprezes ZBP, który przypomniał, że minęło już 16 lat od powstania Forum Technologii Bankowych.
FTB jest ewenementem wśród innych izb gospodarczych, a powstało z inicjatywy prof. Remigiusza Kaszubskiego. To był jeden z czynników, który zadecydował o stworzeniu w Polsce sprawnego systemu płatniczego i możliwości wprowadzenia wielu nowoczesnych rozwiązań do bankowości.
Sprzyja to również integracji środowisk zajmujących się technologią i przedstawicieli banków. Włodzimierz Kiciński zwrócił również uwagę, że w bankowości jest coraz więcej regulacji, z którymi muszą sobie radzić korzystając z nowych technologii.
Bez edukacji technologia nie zadziała
Wprowadzeniem w tym roku do tematyki Forum było wystąpienie Przemysława Gdańskiego, prezesa zarządu BNP Paribas Bank Polska, który to bank jest jednym z liderów zmiany transformacyjnej, odbywającej się w polskich bankach.
Jak stwierdził Przemysław Gdański, ważna jest nie tylko technologia, ale i człowiek. Technologia ma służyć człowiekowi i tworzy się ją po to, żeby żyć w sposób bardziej godny, wygodny, nowoczesny i efektywny.
Technologia nie powinna być tworzona dla wąskiej grupy ludzi, ale dla całego społeczeństwa i beneficjentami zmian powinniśmy być my wszyscy.
Czytaj także: Etyka, banki i sztuczna inteligencja
Zalety technologii widać było na początku pandemii, gdy banki wprowadziły choćby wiele zmian digitalizacyjnych w swoich procesach, po to, żeby klienci byli „zaopiekowani” i kontakt z bankiem był możliwy w każdym z dostępnych kanałów. Banki wdrożyły też sprawnie technologie niezbędne do dystrybucji środków pomocowych z PFR.
Prezes BNP Paribas zwrócił także uwagę, że w wyniku postępu technologicznego świat będzie się coraz bardziej polaryzował i będą takie miejsca na świecie, do których technologia będzie docierała marginalnie, albo wcale i tam pojawią się coraz większe problemy ekonomiczne i społeczne.
Trzeba z wyprzedzeniem na te zagrożenia reagować i powinni to robić liderzy biznesowi, ale też przedstawiciele państw.
Technologia może być wykorzystywana też przeciw człowiekowi. Dlatego, jak stwierdził, powinno być podpisane międzynarodowe porozumienie, na mocy którego takie wykorzystanie technologii będzie prawnie zakazane.
Dał przykład drona, który może dostarczać przesyłki, ale może być też nosicielem broni biologicznej lub chemicznej.
Przemysław Gdański wskazał na zjawisko znikania wykonywanych dziś zawodów. Pojawia się zagrożenie, że zawody prostsze, bardziej manualne, niewymagające szczególnych kwalifikacji będą zastępowane przez automaty i roboty lub sztuczną inteligencję. Dlatego ważne jest pytanie, co stanie się z ludźmi, którzy dziś je wykonują.
Powinniśmy czuć odpowiedzialność za przygotowanie świata do szybkiego postępu technologicznego, a do tego potrzebny jest nowy system edukacyjny. Powinien on rozwijać kreatywność, umiejętności społeczne, twórcze myślenie, umiejętności komunikacyjne, empatię i poczucie odpowiedzialności.
Również w bankach powinno się myśleć o tym, co stanie się z ludźmi, których praca zostanie zastąpiona przez technologię.
Czytaj także: Czy uczenie maszynowe sprawdza się w badaniu zdolności kredytowej w czasie pandemii?
Strategie przyszłości – nowe modele bankowości
W tej części Forum, dr Przemysław Barbrich ze ZBP rozmawiał z Józefem Wancerem, przewodniczącym Rady Nadzorczej w BNP Paribas Bank Polska.
Gość Forum mówiąc o swoich osobistych doświadczeniach, wspomniał o potrzebie oszczędzania. Dziś również, przy niskich stopach procentowych, są inne alternatywy na oszczędzanie ‒ zawsze jest jakiś wybór.
Oszczędzanie to pewna filozofia życia, niezależna od warunków ekonomicznych i tego też trzeba uczyć dzieci. Nie można godzić się na obecną roszczeniowość, że coś komuś się należy.
Przytoczył przykład prezydenta Ronalda Reagana, który powiedział, że każda rodzina amerykańska powinna mieć dom albo mieszkanie. To spowodowało, że gdy były trudniejsze sytuacje, starano się dać kredyt każdej osobie, która się zgłaszała.
Jak stwierdził, obecne problemy banków są poruszane publicznie, ale chodzi o to, żeby nawiązać dialog z regulatorami.
Jego zdaniem potrafimy w Polsce mówić, ale nie potrafimy rozmawiać.
Czytaj także: 72 proc. klientów banków zainteresowanych otwartą bankowością, jakie usługi mają szansę na rynkowy sukces?