Urzędy coraz bardziej cyfrowe

Urzędy coraz bardziej cyfrowe
Fot. stock.adobe.com / fanjianhua
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Systematycznie z roku na rok przybywa miejsc, gdzie Polacy mogą korzystać z wygodnych i szybkich płatności cyfrowych. Najnowsze wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa, przygotowane przez Maison & Partners, pokazują, że w porównaniu z poprzednimi raportami z 2021 i 2022 r. zmniejszył się odsetek osób, które dostrzegają uciążliwości związane z brakiem wyboru metody płatności.

W tegorocznym badaniu szczególnie dużą różnicę widać w kontekście metod płatności w sektorze publicznym – obecnie tylko 20% osób odczuwa brak możliwości płacenia bezgotówkowego w urzędach w porównaniu z 25% w 2022 i 30% w 2021 roku.

Coraz bardziej przyjazne pod tym względem stają się również przychodnie – braki dostrzega zaledwie 23% badanych i jest to zmiana o 6 p.p w stosunku do roku 2021 oraz 2022.

Coraz częściej kartą czy aplikacją mobilną możemy zapłacić też za bilet w pociągu (obecnie brak takiej możliwości odczuwa 20% vs 27% w 2021 roku), czy za zakupy w sklepie osiedlowym (w 2023 r. brak takiej możliwości zauważa 16% respondentów w porównaniu z 23% w 2021 r.).

Czytaj także: Gdzie chcemy płacić bezgotówkowo?

2,8 tys. urzędów i instytucji publicznych ma terminale z FPB

– Stale zwiększająca się liczba punktów, które stawiają na wprowadzenie dodatkowych udogodnień w zakresie płatności to skok jakościowy, który jest bardzo dobrze oceniany szczególnie z perspektywy konsumentów.

W przypadku urzędów czy innych instytucji sektora publicznego zmiany w kwestii cyfryzacji zachodzą szybko i są tam najbardziej widoczne. Zainteresowanie płatnościami cyfrowymi systematycznie rośnie, więc większość interesantów oczekuje możliwości wnoszenia opłat tą drogą.

Terminale z Programu Polska Bezgotówkowa funkcjonują już w blisko 2,8 tys. urzędów i instytucji publicznych w całym kraju – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Polska Bezgotówkowa radzi: Przygotuj swoją firmę na zmiany w sprzedaży w najbliższej przyszłości!

Program Polska Bezgotówkowa

Fundacja Polska Bezgotówkowa wraz z partnerami realizuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury płatniczej w Polsce.

Z jej usług skorzystało do tej pory już 450 tys. podmiotów gospodarczych, głównie małych i średnich firm, u których zainstalowano ponad 600 tys. terminali płatniczych, w tym blisko 6 tys. terminali w telefonie.

Konsumenci dokonali na terminalach w ramach Programu 1,6 miliarda transakcji na łączną kwotę blisko 102 mld złotych.

Czytaj także: Edukacja i rozwiązania płatnicze – tak działa Polska Bezgotówkowa

***

Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1059 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-26 września 2023 roku. Wyniki tego badania zostały porównane do wyników uzyskanych w pomiarach: w lipcu 2021 r. oraz w sierpniu 2022 r. 

Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa / FPB