UOKiK: już blisko 70 proc. konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego

UOKiK: już blisko 70 proc. konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego
Fot. stock.adobe.com/sodawhiskey
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Blisko 70% konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego, wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jednocześnie 9% użytkowników miało problemy z tego typu programami i najczęściej dotyczyły one braku dostępu i obsługi klienta, dodano.

Rozwój aplikacji finansowych jest korzystny dla konsumentów, bowiem ułatwia dostęp do usług i pozwala zaoszczędzić cenny dla nas czas. Wymaga jednak zachowania ostrożności i zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa, aby nie paść ofiarą cyberprzestępców.

– powiedział prezes Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie. 

Jak wynika z badania, już 68% konsumentów używa aplikacji bankowych do obsługi swojego konta i dużo częściej sięgają po nie najmłodsze osoby (w grupie 15-29 lat to 77%), podano także. 

Czytaj także: PKO BP: liczba aktywnych IKO przekroczyła rekordowe na polskim rynku bankowym 5,5 mln; jakie nowości w aplikacji?

„Z innych tego typu programów Polacy korzystają rzadziej, np. z:

– aplikacji do operacji finansowych online (m.in. PayPal, Skrill) – 27%,

– aplikacji do transakcji w konkretnych sklepach (m.in. Lidl Pay, Orlen Pay) – 18%,

– wirtualnych portmonetek (m.in. Revolut, Curve, Google Pay, Apple Pay) – 14%,

– aplikacji do płatności w podróży (m.in. Uber, Bolt, SkyCash, Autopay) – 12%” – czytamy dalej. 

Wciąż prawie co czwarta osoba nie korzysta z żadnej aplikacji finansowej

UOKiK podał także, że wciąż prawie co czwarta osoba (23%) nie korzysta z żadnej aplikacji finansowej. W grupie 60+ jest to 37%.

Główną motywacją do korzystania z aplikacji finansowych jest łatwość obsługi i wygoda (68%). Blisko połowa badanych (49%) korzysta z nich, ponieważ są powiązane z innym produktem finansowym, np. kontem walutowym. Wystąpiła także sytuacja, w której badany twierdził, że bank wymusił na nim założenie takiej aplikacji.

„Cieszymy się, że konsumenci przekonują się do używania bezpiecznych aplikacji finansowych. Niedopuszczalne jest jednak, aby były one wymagane do korzystania z podstawowych funkcjonalności czy unikania opłat, jeżeli klient zawierając umowę z bankiem na to się nie godził” – dodał Chróstny.

Czytaj także: Millenialsi nie wyobrażają sobie życia bez mobilnych aplikacji bankowych; czy sektor podąża za trendami?

Z badania PBS wynika, że większość osób korzystających z aplikacji finansowych jest z nich zadowolona. Aż 88% ocenia, że są przydatne do dokonywania płatności lub innych operacji finansowych. Większość respondentów nie obawia się też o kwestie bezpieczeństwa, jednak nie jest to pełne zaufanie. Ze stwierdzeniem, że „aplikacje finansowe gwarantują bezpieczeństwo danych osobowych i bankowych” zdecydowanie się zgadza jedynie 18% badanych, a raczej się zgadza – 45%, podsumowano w materiale.

Jak bezpiecznie korzystać z aplikacji?

  • Używaj oryginalnych aplikacji swojego banku lub znanych firm pobranych bezpośrednio ze sklepu Google Play czy Apple Store.
  • Na bieżąco aktualizuj oprogramowanie – zarówno aplikacje, jak i system operacyjny czy antywirusowy Twojego urządzenia.
  • Zabezpiecz korzystanie z aplikacji unikatowym, niepowtarzanym hasłem, odciskiem palca lub systemem rozpoznawania twarzy (tj. biometrycznie, jeśli urządzenie i aplikacja posiadają taką funkcję).
  • Nie przekazuj nikomu, pod żadnym pozorem, danych dotyczących logowania się do aplikacji finansowej.
  • Ustaw dzienne limity przelewów, płatności internetowych itd. – pozwoli to zminimalizować potencjalne straty finansowe.
  • Podawaj swoje dane tylko zaufanym podmiotom.
  • Korzystaj z aplikacji finansowych w bezpiecznym otoczeniu.
  • Jeżeli ktoś skradł dane do logowania do twojej aplikacji lub nielegalnie wyrobił duplikat karty SIM i wykonywał nieautoryzowane transakcje, jak najszybciej zawiadom o tym swój bank i policję. Zmień także hasła do aplikacji.

Portal konsument.edu.pl

Jesteś ciekawy, jak łatwo paść ofiarą oszustwa finansowego w sieci? UOKiK we współpracy z Fundacją ProPublika stworzył nowoczesne narzędzie edukacyjne – symulator portalu społecznościowego, na którym użytkownik może doświadczyć 10 zagrożeń, w tym kradzieży danych do konta czy tożsamości.

Wygląd strony, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje, są identyczne z tymi spotykanymi w sieci. Użytkownik zachowuje się wobec tego naturalnie – np. ogląda film reklamowy, czyta posty na tablicy, wybiera towar, który chce kupić oraz sposób płatności. Dzięki temu realnie, ale bezpiecznie, pokazane są sposoby działania cyberoszustów. Po każdej „pułapce” znajduje się również krótki film wyjaśniający mechanizm działania oszusta, podsumowanie tematu oraz test wiedzy.

Badanie PBS dla UOKiK zostało przeprowadzone na panelu internetowym CAWI „poznaj.to” od 21 do 28 października 2020 r. na próbie 1 003 osób powyżej 15 roku życia.

Źródło: ISBnews, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów / UOKiK