Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
64dni
17godzin
32minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
85dni
17godzin
32minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

#TransformacjaEnei – założenia Strategii Rozwoju do 2035 roku

01.01.2025 09:00 Grupa Enea
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
#TransformacjaEnei – założenia Strategii Rozwoju do 2035 roku
Źródło: Enea
Utrzymanie silnej pozycji rynkowej oraz wzrost wartości przedsiębiorstwa to nadrzędne cele, które wyznaczyła sobie Grupa Enea, projektując Strategię Rozwoju do 2035 roku. Jako odpowiedzialny i aktywny uczestnik transformacji energetycznej, Enea stawia na zrównoważony rozwój w oparciu o pięć strategicznych kierunków. Ich realizacja pozwoli Grupie na transformację i zmianę Enei w zielony, niezawodny i nowoczesny koncern energetyczny w ciągu dziesięciu lat. Firma odpowiedzialnie zadba o społeczne aspekty zmiany, będąc gwarantem stabilności i bezpieczeństwa polskiego systemu elektroenergetycznego.

  • Grupa będzie konsekwentnie zwiększać udział energii z OZE i gazu w swoim miksie wytwórczym, zwiększając udział w całkowitej produkcji energii elektrycznej w Polsce w 2035 roku do 15%.
  • Na realizację strategii Grupa przeznaczy do 2035 roku blisko 107,5 mld zł. Najwięcej na rozwój OZE, magazynów energii i w obszarze dystrybucji.
  • W 2035 roku moc zainstalowana OZE wzrośnie dziesięciokrotnie do poziomu ponad 4,9 GW.
  • Enea stawia na poprawę efektywności Grupy, cyfryzację i automatyzację, rozwój nowoczesnych produktów i usług dla klientów.
  • Wdrożenie założeń strategii zmniejszy emisyjność Grupy o 64% w 2035 roku. Enea zamierza być przedsiębiorstwem w pełni neutralnym klimatycznie do 2050 roku.

– Dostępność zielonej i niezawodnej energii będzie mieć kluczowy wpływ na konkurencyjność polskiej gospodarki i całe nasze społeczeństwo, w tym na miliony klientów Grupy Enea.

Transformację postrzegamy jako szansę dla dalszego rozwoju, dlatego przygotowaliśmy strategię rozwoju w perspektywie do 2035 roku, która jest naszą odpowiedzią na globalne trendy i zmiany – podkreśla Grzegorz Kinelski, prezes Enei.

Pięć kluczowych kierunków rozwoju Grupy Enea

Nadrzędnym celem Grupy będzie utrzymanie silnej pozycji rynkowej oraz wzrost wartości firmy.

Zgodnie ze zdefiniowaną misją: Enea jest odpowiedzialnym i aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej dbającym o ochronę klimatu, bezpieczeństwo energetyczne Polski oraz konkurencyjność gospodarki.

W strategii zdefiniowano pięć kluczowych kierunków rozwoju:

  • transformacja aktywów węglowych;
  • rozwój mocy OZE oraz magazynowania energii;
  • rozwój i zapewnienie bezpieczeństwa sieci dystrybucyjnej;
  • nowy wymiar produktów i usług dla klientów;
  • doskonałość operacyjna.

Poszczególne kierunki będą wdrażane dzięki realizacji wyznaczonych celów. Grupa określiła 25 strategicznych celów, które zrealizuje poprzez wdrożenie ponad 70 inicjatyw we wszystkich obszarach swojej działalności.  

Począwszy od 2024 roku, w kolejnych latach, udział energii pochodzącej z odnawialnych źródeł oraz gazu będzie konsekwentnie rósł. Dodatkowo Grupa zwiększy swój udział w całkowitej produkcji energii elektrycznej w Polsce do 2035 roku do 15%.

– Do 2030 roku moc zainstalowana w odnawialnych źródłach energii wyniesie 2,1 GW, a w 2035 roku nawet 4,9 GW. Dominujący udział w produkcji energii z OZE będą miały instalacje fotowoltaiczne, farmy wiatrowe na lądzie i morzu.

Prace instalacji OZE będą wspierały rozwijane magazyny energii, które odegrają również istotną rolę w stabilizowaniu funkcjonowania naszych sieci dystrybucyjnych.

Chcemy, by były one w pełni gotowe na wykorzystanie potencjału dynamicznie rozwijających się OZE. Przewidywana moc magazynów, którymi Grupa Enea będzie dysponować w 2035 roku wyniesie ponad 1,3 GW – mówi Grzegorz Kinelski.

Prezes Enei prezentuje założenia Strategii Enei – zobacz wideo:

Strategia Enei wspierana przez działania ESG

Grupa podtrzymuje deklarację osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku. Realizacja założeń strategii, w tym: rozwój niskoemisyjnych źródeł wytwórczych i transformacja istniejących oraz dekarbonizacja systemu ciepłowniczego ograniczą wpływ emisji przedsiębiorstwa na środowisko o połowę do 2030 roku i aż o 64% do 2035 roku. Wskaźnik emisyjności wytwarzanej energii w Grupie w 2035 roku wyniesie 278 kg CO2/MWh.   

– Dbałość o środowisko dla przyszłych pokoleń jest naszym kluczowym celem. Przyjmujemy z pełną odpowiedzialnością rolę organizacji dbającej o klimat i środowisko oraz zachowanie bioróżnorodności. Naszą zmianę przeprowadzimy w ramach zrównoważonego rozwoju, który opiera się na trzech filarach: środowisku, społecznej odpowiedzialności i nowoczesnym ładzie korporacyjnym.

Jako odpowiedzialny koncern energetyczny zadbamy również o uczestników zielonej zmiany. Dlatego będziemy aktywnie wspierać proces sprawiedliwej transformacji regionów w Kozienicach, Połańcu i Bogdance, z poszanowaniem potrzeb społeczności lokalnej i przy współpracy z samorządami – podkreśla Dalida Gepfert, wiceprezeska Enei ds. korporacyjnych.

Enea będzie efektywnie wykorzystywać lokalne zasoby i infrastrukturę w procesie tworzenia nowych miejsc pracy w regionach związanych z aktywami węglowymi i wykorzystywać potencjał obecnych pracowników, proponując programy szkoleniowe i adaptacyjne, które pozwolą załodze rozwijać kompetencje potrzebne w procesie transformacji energetycznej Grupy.   

Inicjatywy środowiskowe będą realizowane kompleksowo, zarówno poprzez zmiany w samej Grupie i  działania angażujące społeczności lokalne. Grupa będzie wdrażać ekologiczne praktyki operacyjne, m.in: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, redukcję zużycia energii czy ograniczenie odpadów.

Wielokierunkowe podejście do obszaru ESG zapewni Grupie profesjonalne zarządzanie w obszarach ochrony środowiska, społecznego oddziaływania i nowoczesnego modelu zarządczego.       

Farma Fotowoltaiczna Genowefa (woj. wielkopolskie)
Farma Fotowoltaiczna Genowefa (woj. wielkopolskie). Źródło: Enea

Nowoczesna sprzedaż z ofertą zielonych produktów dla klientów

– Wraz ze zmianą miksu wytwarzania zmieni się portfel oferowanych produktów i usług. Obszar handlu, z dominującym udziałem zielonych produktów, rozwiniętą ofertą usług efektywności energetycznej, przy szerokim wykorzystaniu nowych technologii, odegra istotną rolę we wdrażaniu strategii naszej Grupy.

Chcemy, by udział zielonej energii w sprzedaży detalicznej w 2035 roku wyniósł 58% w odniesieniu do całkowitego wolumenu energii sprzedanej do klientów detalicznych – dodaje Bartosz Krysta, wiceprezes Enei ds. handlowych.

Enea planuje rozwój oferty sprzedaży zielonej energii i produktów opartych o nowe technologie (usługi elastyczności, wirtualnej elektrowni, oferty zarządzania rozproszonymi źródłami wytwórczymi). Będzie rozwijać współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, w szczególności w zakresie oświetlenia, efektywności energetycznej czy rozwiązań związanym z klastrami i spółdzielniami energetycznymi. 

Nowoczesny obszar handlu wesprze wysokiej jakości obsługa klienta, przystosowana do rosnących standardów i oczekiwań. Enea będzie upraszczać procesy i rozwijać narzędzia oraz kanały kontaktu zwiększające poziom samoobsługi, zapewniając sprawniejszą komunikację i szybszą obsługę. Systematycznie badany poziom satysfakcji ułatwi proces doskonalenia kanałów obsługi klientów.   

Farma Wiatrowa Bardy (woj. zachodniopomorskie)
Farma Wiatrowa Bardy (woj. zachodniopomorskie). Źródło: Enea

Ponad 107 mld zł na inwestycje do 2035 roku

Ambitny plan transformacji będzie realizowany z najwyższą dbałością o kondycję finansową całej Grupy Enea. Do 2035 roku Grupa przeznaczy na realizację strategii blisko 107,5 mld zł.

– Inwestycje będą finansowane w formule bilansowej, m.in. ze środków własnych i w oparciu o finansowanie pozyskane od banków i instytucji finansowych oraz w formule pozabilansowej.

Będziemy korzystać również ze środków dostępnych w ramach dotacji i dofinansowań, w szczególności z Krajowego Planu Odbudowy – tłumaczy Marek Lelątko, wiceprezes Enei ds. finansowych.

W perspektywie lat 2024-2035 największe nakłady zostaną poniesione w obszarze inwestycji w odnawialne źródła i magazyny energii – blisko 40 mld zł oraz w dystrybucji – ponad 40 mld zł.

Grupa zaplanowała ponad 15 mld zł na budowę bloków gazowo-parowych oraz ponad 10 mld zł na utrzymanie efektywności w energetyce konwencjonalnej. Spółka zakłada, że w wyniku realizacji strategii wskaźnik dług netto/EBITDA osiągnie wartość na poziomie 2,5 w 2030 roku oraz 0,9 w 2035 roku.

Jako świadomy i odpowiedzialny uczestnik transformacji energetycznej w Polsce, Grupa Enea wdroży ambitny plan inwestycji w OZE, zmiany miksu wytwarzania oraz portfela produktów.

W 2035 roku ponad 40% energii produkowanej w Grupie będzie pochodziło z odnawialnych źródeł, a moc zainstalowana OZE wyniesie blisko 5 GW. Enea będzie dysponować siecią dystrybucyjną rozwiniętą w kierunku generacji rozproszonej i portfelem magazynów energii.

Sprzedaż usług z zakresu efektywności energetycznej oraz zielonych produktów z wykorzystaniem nowych technologii zapewni Grupie silną pozycję rynkową. Enea będzie odgrywać aktywną rolę na rynku, wyprzedzając oczekiwania klientów. Przeprowadzenie Grupy przez proces zmiany odbędzie się z uwzględnieniem działań na rzecz ESG.  

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bartosz KrystaBioróżnorodnośćDalida GepfertDekarbonizacjaEneaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGrupa EneaGrzegorz KinelskiMagazyny energiiMarek LelątkoMix energetycznyOchrona środowiskaOdnawialne źródła energii / OZEPolicy mixSamorządyStrategiaTransformacja energetyczna
Autor Grupa Enea
Źródło
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Patryk Darowski | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

Najnowsze

Zarząd ESBANKU BS: Jacek Zacharewicz, Tomasz Kotlewski, Paweł Braszczyński, Edyta Półrola-Karska. Źródło: ESBANK BS
Bankowość spółdzielcza
Finał jubileuszu 100-lecia ESBANKU Banku Spółdzielczego
Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Z rynku finansowego
ZUS przypomina, co przekłada się na wyższe świadczenie emerytalne
laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r

Zobacz także

Patryk Darowski | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}