Transformacja technologiczna w Zrzeszeniu SGB

Transformacja technologiczna w Zrzeszeniu SGB
Błażej Mika, fot. P. Zalewski,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W kuluarach Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2024 - z Błażejem Miką, wiceprezesem zarządu SGB-Banku SA rozmawialiśmy o transformacji cyfrowej w Zrzeszeniu SGB.

Błażej Mika jest przekonany, że większość zadań związanych z transformacją technologiczną powinno być wykonywanych w ramach Zrzeszenia, przez bank zrzeszający.

„Moim zdaniem powinniśmy dążyć do modelu, w którym bank zrzeszający w dużej mierze odpowiada za dostarczanie usług i rozwiązań technologicznych, a bank spółdzielczy, bardzo dobrze znający się na swoim biznesie, powinien koncentrować się na kliencie, na sprzedaży i budowaniu relacji” – stwierdził.

„Zachęcamy zrzeszone banki do korzystania z naszej  platformy i naszych rozwiązań, które przez ostatnie 2-3 lata budowaliśmy. To jest coś więcej niż tylko dostawca technologiczny, to cały ekosystem – aplikacja i wsparcie, szkolenia i procedury, analiza ryzyka i szereg różnych innych usług, które są potrzebne do prowadzenia biznesu” – dodał.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej | Spółdzielcy łączą tradycję z nowoczesnością

Technologia pomaga bankom SGB spełniać wymogi regulatorów

Prezes Błażej Mika przypomniał, że w ostatnich latach znacząco wzrosło zagrożenie cyberatakami. Wchodzą w życie nowe regulacje, jak np. DORA.

Te zmiany wymagają zatrudniania specjalistów o wysokich kompetencjach cyfrowych.

Z powodu wysokich kosztów i poziomu skomplikowania zagadnień, które trzeba poznać, wskazane jest korzystanie przez banki z pomocy banku zrzeszającego. Bank musi tu współpracować w wieloma dostawcami usług IT i dobrze rozumieć potrzeby poszczególnych banków spółdzielczych.

„Ostatnio przez kilka miesięcy pracowaliśmy nad nową ofertą dla młodych i dla dzieci. W całości to rozwiązanie zostało przygotowane przez bank zrzeszający i dzisiaj jest dostępne dla wszystkich banków spółdzielczych” – posłużył się przykładem wiceprezes SGB-Banku.

Dodatkowo nakładane na banki przez nadzór obowiązki związane z różnego rodzaju raportowaniem wymagają wprowadzenia skomplikowanych rozwiązań technologicznych, które w maksymalnym stopniu automatyzują tego typu raportowanie.

„Sprostanie takim obowiązkom wymaga inwestycji, ponoszenia określonych nakładów. Myślę, że lepiej to zrobić raz i rozpropagować w poszczególnych bankach niż próbować robić samodzielnie” – stwierdził Błażej Mika.  

Czytaj także: Prezes ZBP o tym, jak technologia zmienia banki lokalne

AI Act i bankowość spółdzielcza

W dalszej części wywiadu rozmawialiśmy o uchwalonym niedawno przez Parlament Europejski „AI Act” i o wykorzystywaniu przez banki spółdzielcze sztucznej inteligencji.

Nasz rozmówca przyznał, że w bankowości spółdzielczej jest jeszcze niewiele zastosowań AI.

Obszary, w których jego zdaniem w największym stopniu będzie wykorzystywana sztuczna inteligencja, to cyberbezpieczeństwo i relacje z klientami, a także analiza danych.

Pytany – czy w Zrzeszeniu SGB działa podobna struktura jak Cyfrowe Centrum Bezpieczeństwa Związku Banków Polskich, prezes Błażej Mika stwierdził, że w pewnym zakresie rolę tę spełnia usługa FDS, która integruje wszystkie działania klienta w jednym rozwiązaniu i umożliwia analizę aktywności w pełnym profilu transakcyjnym klienta: bankowość internetowa, mobilna oraz ostatnio karty płatnicze.

„Można to rozwiązanie nazwać centrum kompetencji. Myślę, że kolejnym etapem rozwoju tego centrum jest łączenie informacji o kliencie, monitoring jego zachowań pod kątem sektorowym.

Moim zdaniem ważne jest, by się nie rozpraszać na realizacji pojedynczych rozwiązań, ale budować jeden wspólny przekaz, bo to cały sektor bankowy (nie tylko spółdzielczy) musi dzisiaj sprostać nowym wyzwaniom” – podsumował Błażej Mika.

Czytaj także: FTBS 2024: laureaci Konkursu „Spółdzielcza Technologia Roku 2023”

Źródło: BANK.pl