Temat numeru: Mobilna przyszłość płatności
Artur Król
Z raportu „Europejskie- trendy konsumenckie 2017” firmy Mintel wynika, że 30% konsumentów w Wielkiej Brytanii już teraz wyraża gotowość do całkowitej rezygnacji z obrotu gotówkowego. Kolejne 29% deklaruje, że jest im wygodniej płacić smartfonem niż innymi metodami. Apple i Google intensywnie wdrażają płatności w systemach operacyjnych urządzeń mobilnych. W drugim roku działania usługa Apple Pay (płatności jednym kliknięciem za pomocą dowolnego urządzenia z przeglądarką Safari) zyskuje coraz większą popularność. Ale nie w Polsce. Nad Wisłą Apple nie śpieszy się z wprowadzeniem takiej usługi. Jakaś jej forma jest dostępna, ale żeby płacić iPhonem, trzeba mieć kartę amerykańskiego banku. Co istotne, Apple mógłby wprowadzić w naszym kraju dosyć szybko obsługę Apple Pay. Wystarczy, że podpisze umowę z odpowiednimi bankami i zacznie akceptować ich karty. Na razie jednak trzeba będzie na to poczekać. Wpływ na opóźnienia w tym zakresie ma dość wąska grupa posiadaczy urządzeń Apple w Polsce. Natomiast rośnie popularność i funkcjonalność usługi Android Pay, bo 40% smartfonów jest dziś wyposażonych w chip NFC, a ich liczba stale się zwiększa. Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim w Europie, po Wielkiej Brytanii, gdzie usługa Google została wprowadzona na rynek.
Nie tylko smartfony są dedykowane do płatności. Również wearables (tzw. urządzenia ubieralne) coraz częściej zyskują taką funkcjonalność. W 2016 r. spółka Fitbit przejęła startup Coin, zajmujący się mobilnymi technologiami płatniczymi, i oświadczyła, że „to przejęcie zwiększa możliwości firmy Fitbit, jeśli chodzi o opracowanie aktywnego rozwiązania płatniczego wykorzystującego technologię NFC, które może być wbudowane w urządzenia marki Fitbit, poszerzając ich inteligentne możliwości”. Przewiduje się, że premiera takiego urządzenia nastąpi jeszcze w 2017 r.
Coraz istotniejsze będzie też podniesienie progu wydatków. Sieci detaliczne będą nadal wdrażać własne aplikacje umożliwiające dokonywanie płatności smartfonami, takie jak Alibaba Alipay czy udostępniany przez Tesco program PayQwiq, który pozwala klientom na przechowywanie danych karty lojalnościowej Clubcard i danych karty płatniczej oraz pła cenie za zakupy. W Polsce klienci Tesco mogą korzystać z aplikacji do obsługi karty lojalnościowej.
Handel będzie mobilnością
Firmy działające w sektorze handlu detalicznego tworzą własne programy płatnicze, dzięki czemu będą teoretycznie w stanie przekazywać zaoszczędzone opłaty za transakcje kartami debetowymi i kredytowymi swoim klientom w postaci zniżek lojalnościowych. Dzięki placówkom handlowym stosującym obrót bezgotówkowy zakupy staną się wygodniejsze, a łatwość dokonania płatności może prowadzić do zwiększenia liczby zakupów dokonywanych pod wpływem impulsu. Płynność i elastyczność nowych, bezgotówkowych form płatności otworzy też nowe możliwości dla mniejszych handlowców, zapewniając im większą efektywność i większe bezpieczeństwo, bo wyeliminuje konieczność gromadzenia gotówki. Zmiany w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI