Temat Numeru | Bancassurance w Bankach Spółdzielczych | Bez technologii jak bez ręki
Cyfryzacja biznesu – to nie trend, to konieczność. Jeszcze kilka lat temu, Europ Assistance Polska otrzymywała setki tysięcy telefonów rocznie, rozpoczynających się od słów „potrzebuję pomocy za granicą„, „czy mogę prosić o zorganizowanie wizyty lekarza w domu” lub podobnych. Wtedy telefon do Centrum Operacyjnego był jedyną formą kontaktu w celu realizacji usługi assistance. Ostatnie lata można jednak nazwać mianem „rewolucji cyfrowej” w branży finansowej. W tym czasie firma wdrożyła wiele rozwiązań informatycznych, które jeszcze bardziej usprawniły obsługę, czas realizacji pomocy i organizacji świadczeń, przysługujących klientom w ramach ubezpieczeń assistance i innych.
– Innowacja to bardzo ważny element rozwoju każdej firmy, trzeba jednak pamiętać, że wdrażane rozwiązania muszą być użyteczne również dla klienta i poprawiać jego doświadczenia. Dzisiaj digitalizacja to już nie tylko trend, to działanie, które wkrótce może stać się podstawową formą kontaktu klienta z firmą i świadczenia usług. Głównym założeniem rozwoju usług pomocowych jest nie tylko szybka i skuteczna pomoc, ale też jak najmniejsze angażowanie klienta w procesie organizacji tej pomocy. W tym celu wykorzystujemy najnowsze technologie, aplikacje mobilne, geolokalizację i wiele innych rozwiązań, dzięki którym świadczymy pomoc nawet w najbardziej skomplikowanych sytuacjach – mówi Ryszard Grzelak, prezes zarządu Europ Assistance Polska.
Jak wynika z raportu firmy IDC, wydatki na technologie w sektorze ubezpieczeniowym wzrosną w skali globalnej o ponad 5%, osiągając do 2022 r. wysokość 126 mld USD. Technologie napędzające ten wzrost związane są z wdrażaniem rozwiązań zorientowanych na klienta. Spośród wspomnianych wydatków największe budżety przeznaczone zostaną na technologie związane z poprawą doświadczenia klienta (CX) – aż 22%, przy wzroście CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu, ang. Compound Annual Growth Rate ) o prawie 8%.
Ponad połowa (60%) badanych przez IDC ubezpieczycieli twierdzi, że przyciąganie i utrzymanie klientów stanowi ich najważniejszy priorytet. Aby zbudować długoterminowe relacje i lojalność swoich klientów, konieczne jest zapewnienie ich spersonalizowanej obsługi. Badania IDC pokazują, że 55% firm ubezpieczeniowych prowadzi lub planuje wdrożyć spersonalizowaną komunikację z klientami, co wiąże się z włączeniem sztucznej inteligencji do wszystkich procesów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych oraz ze zrozumieniem nowych potrzeb klientów związanych z digitalizacją życia.
Pod rękę z bankowcami
Banki coraz częściej, za pośrednictwem aplikacji mobilnych, oferują nie tylko typowe produkty bankowe, ale również inne rozwiązania, dzięki którym klienci zyskują łatwy dostęp do szerokiej gamy propozycji w jednym miejscu i wygodnej formie, w bezpiecznym domowym zaciszu.
Ubezpieczenia dostępne w bankowości mobilnej to często produkty majątkowe, tj. ubezpieczenia auta, podróżne czy nieruchomości. Rynek zaczyna jednak wzbogacać coraz częściej tę ofertę o produkty życiowe. Bankowość mobilna naturalnie otwiera możliwości wykorzystania innowacyjnych rozwiązań i zaoferowania ich klientom w bardzo przyjaznej formule.
Korzystając z telefonu, możemy np. w Banku Millennium kupić ubezpieczenie komunikacyjne. Dosłownie w ciągu kilku chwil, bez konieczności wpisywania danych o pojeździe możemy uzyskać ofertę. Pomocą służy technologia i skanowanie kodu QR z dowodu rejestracyjnego auta – w kodzie Aztec, wprowadzonym wraz z nowym wzorem dowodu rejestracyjnego w 2004 r., zakodowane są wszystkie dane z tego dokumentu. Po pierwsze – oszczędzamy czas, po drugie – w dużym stopniu eliminujemy ryzyko pomyłki. To istotne, bo przy wprowadzaniu danych ręcznie łatwo popełnić literówkę, czy zamienić cyfry np. w numerze VIN samochodu.
– Aplikacje mobilne banków przychodzą również z pomocą przy usprawnianiu procesu likwidacji szkód. Przykładem innowacyjnego rozwiązania może być widget – przycisk szybkiego kontaktu z ubezpieczycielem, dostępny w ubezpieczeniu turystycznym w bankowości mobilnej Banku Millennium. Przycisk dostępny jest w aplikacji, zawsze pod ręką klienta (wyświetla się na ekranie przy zalogowaniu przez cały czas trwania ubezpieczenia). W sytuacji losowej, gdy potrzebna jest pomoc ubezpieczyciela, umożliwia on wysłanie sms z prośbą o oddzwonienie, wraz z danymi aktualnej lokalizacji. Umożliwia również bezpośrednie połączenie z ubezpieczycielem, bez konieczności wprowadzania numeru ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI