Technologie szansą czy barierą w rozwoju bankowości spółdzielczej?

Technologie szansą czy barierą w rozwoju bankowości spółdzielczej?
Fot. SGB-Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed FORUM TECHNOLOGII BANKOWOŚCI SPÓŁDZIELCZEJ, które odbędzie się 22 i 23 maja w Warszawie rozmawiamy z Mirosławem Skibą, prezesem zarządu SGB-Banku SA

#MirosławSkiba: #Fintech może nas uwolnić od konieczności wykonywania wszystkiego własnymi siłami #ForumTechnologiiBS #SGB

Maciej Małek: Czy postęp technologiczny to szansa, czy też bariera rozwoju bankowości spółdzielczej? Co stanowi przeszkodę w jego efektywnym wykorzystaniu?

Mirosław Skiba: Dostęp i efektywne wykorzystanie nowych technologii to nie tylko szansa lub nadzieja sektora bankowości spółdzielczej, ale jeden z głównych warunków jego przetrwania i rozwoju. Tworzymy unikatowy model bankowości, łącząc znakomite relacje z klientami i dostosowując do nich sprawdzone rozwiązania technologiczne.

Wprowadziliśmy usługę logowania biometrycznego w Portfelu SGB, dostępnym dla wszystkich klientów banków spółdzielczych naszego zrzeszenia.

Kończymy prace nad wdrożeniem płatności z wykorzystaniem aplikacji BLIK, udostępniamy komunikację naszych usług w języku polskim, angielskim i ukraińskim, pojawi się nowa funkcja SGB Pay w aplikacji Portfel SGB, a wkrótce po niej płatności z wykorzystaniem Google Pay i Apple Pay.

W tym kontekście powinno paść pytanie o fintechy. To dla banków spółdzielczych sojusznik, partner czy konkurent?

Na rynku finansowym banki spółdzielcze wyróżnia współdziałanie i wspólnota. Jeśli oprzemy tę część naszej spółdzielczej misji na dobrych wynikach finansowych, nowych produktach i technologiach, a przede wszystkim dopasowanej precyzyjnie całościowej ofercie dla klientów z naszych tradycyjnych terenów działania, szybko znajdziemy się wśród banków pierwszego wyboru. To jest cel i prawdziwe wyzwanie jednocześnie.

Dostęp do nowych technologii oraz partnerstwo z firmami, które już nimi dysponują lub w krótkim czasie mogą dysponować niezbędnymi z naszej perspektywy narzędziami informatycznymi, wpisuje się w tę strategię.

Fintech może nas uwolnić od konieczności wykonywania wszystkiego własnymi siłami bez oglądania się na pojedynczych dostawców, więc pod tym względem możemy wręcz mówić o dużym potencjale takiego partnerstwa i dobrego biznesu dla obu stron.

 

Jak pogodzić dążenia do zachowania autonomii przez każdy bank z osobna z naturalną tendencją do konsolidowania struktur, by uzyskać efekt skali?

Największy potencjał banków spółdzielczych tkwi w różnorodności i lokalności. W banku spółdzielczym klient jest blisko, na wyciągnięcie ręki. Tego klienta wielu pracowników zna po sąsiedzku, kłaniają się sobie na ulicy, rozmawiają nie tylko w relacjach klient-bank.

Gdybyśmy zerwali z autonomią banków, zerwalibyśmy ze spółdzielczym etosem, z misją. Autonomiczność mamy wpisaną we własne DNA, podobnie jak działanie na rzecz dobra publicznego i małych, lokalnych społeczności.

Prezentowany tekst jest fragmentem wywiadu, który ukaże się w majowym Raporcie Specjalnym Miesięcznika Finansowego BANK.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK