Szerokie i zróżnicowane wsparcie banków spółdzielczych Zrzeszenia BPS dla branży turystycznej
Banki spółdzielcze i Bank BPS od wybuchu pandemii pomagały przedsiębiorcom z sektora turystyki w utrzymaniu i rozwoju ich biznesów. Wnikliwie analizowały i oceniały wnioski klientów dotyczące przesunięcia terminu spłaty kredytów, by podjąć decyzję, satysfakcjonującą obie strony.
Nie można zatem mówić o masowych problemach naszych klientów z regulowaniem zobowiązań kredytowych. To m.in. efekt korzystania na szeroką skalę z programów pomocowych, tj. Tarczy Finansowej PFR 1.0 i 2.0.
Subwencje dla przedsiębiorców-klientów Zrzeszenia BPS
W ramach Zrzeszenia BPS:
– w Tarczy PFR 1.0 wnioski o subwencję złożyło 2226 podmiotów z branży turystycznej na łączną kwotę 306 448 513 zł;
– w Tarczy PFR 2.0 wnioski o subwencję złożyło 1651 podmiotów z branży turystycznej na łączną kwotę 295 412 194 zł.
Wsparcie dla klientów z sektora MMŚP
Dla klientów prowadzących firmy turystyczne, hotele, dostawców usług turystyczno-sportowych i zakładów gastronomicznych Bank BPS wprowadził:
a) możliwość zastosowania odroczenia spłaty rat kredytu lub odnowienia okresu kredytowania na uproszczonych zasadach obowiązującą w okresie marzec 2020 r.-marzec 2021 r.,
b) korzyści w podziale na grupy podmiotów.
Mikro i mały przedsiębiorca, podmioty prowadzące działalność rolniczą lub agroturystyczną:
– do 9 miesięcy odraczano raty kapitałowo-odsetkowe oraz kapitałowe,
– do 9 miesięcy odnawiano kredyt na uproszczonych zasadach.
Średni przedsiębiorca:
– do 6 miesięcy odraczano raty kapitałowo-odsetkowe oraz kapitałowe;
– do 9 miesięcy odnawiano kredyt na uproszczonych zasadach.
Duży przedsiębiorca:
– do 9 miesięcy odraczano raty kapitałowe,
– do 9 miesięcy odnawiano kredyt na uproszczonych zasadach.
Podobne odroczenia spłat rat kredytów stosowały wszystkie banki spółdzielcze Zrzeszenia BPS.
Krzysztof Rogowski,
dyrektor Departamentu Klienta Korporacyjnego Banku BPS SA.
Komentarz pochodzi z Miesięcznika Finansowego BANK, lipiec 2022