Systemy audio w sklepach w czasie pandemii: większe bezpieczeństwo i wygoda zakupów
Chociaż często pomijany, dźwięk odgrywa w sklepie jedną z kluczowych ról ‒ nie tylko w tworzeniu odpowiedniej atmosfery, ale również jako środek komunikacji z kupującymi i pracownikami.
Niezależnie od tego, czy chcemy wykorzystać go do celów marketingowych, np. informując o promocjach, czy też związanych z ochroną, przekazując komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, warto zwrócić uwagę na szerokie możliwości systemów audio.
Kształtowanie wrażenia klientów
Dostarczanie wrażeń, które zachęcą klientów do zakupu i powrotu do sklepu jest bezpośrednio związane z uwagą, jaką kupujący w nim otrzymują. Jeśli sprzedawca ma czas i możliwość zrozumienia potrzeb klienta, zwiększa to prawdopodobieństwo sfinalizowania sprzedaży.
Czy technologia może pomóc w tej sytuacji? Przyciągnięcie kupujących do drzwi sklepu jest tylko jedną z części procesu sprzedażowego, kluczowe znaczenie ma jednak wydłużenie czasu ich przebywania wewnątrz. Sieciowe rozwiązania audio mogą stworzyć spokojną i przyjazną atmosferę, która zachęca kupujących do oglądania produktów, zapewniając odpowiednią muzykę w tle.
Systemy audio mogą również pomagać w podejmowaniu decyzji o zakupie lub powiadamiać o okazjach
Inteligentne systemy mogą również zająć się zadaniami zwykle wykonywanymi przez personel, aby zaoszczędzić czas. Przykładowo, jeśli dany klient spędza więcej czasu w określonym obszarze, inteligentny czujnik może zaalarmować personel, by przyszedł i pomógł w wyborze odpowiedniego produktu. Jednocześnie można udostępnić wiadomość głosową, aby poinformować klienta, że pomoc jest w drodze.
Systemy audio mogą również pomagać w podejmowaniu decyzji o zakupie lub powiadamiać o okazjach.
Komunikaty można dostosować do różnych obszarów sklepów i udostępniać, gdy klient wejdzie do określonych stref.
‒ W realiach, w których niezwykle ważna jest dbałość o bezpieczeństwo, nagrane wcześniej komunikaty dotyczące zachowania dystansu społecznego pozwalają klientowi upewnić się, że sprzedawca troszczy się także o jego zdrowie – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Czytaj także: Jak pandemia zmieniła rynki handlowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
Bezpieczeństwo i ochrona
Wymienione kwestie nie dotyczą tylko klientów – skrupulatne przestrzeganie zasad sanitarnych wpływa także na poczucie bezpieczeństwa pracowników.
Technologia może wspierać kontrolę obłożenia sklepu – system audio zintegrowany z systemami kamer może samodzielnie liczyć osoby przebywające na jego terenie, a w przypadku przekroczenia dozwolonego limitu, informować o tym za pośrednictwem komunikatu dźwiękowego. Tego typu rozwiązania podnoszą komfort zarówno klientów, jak i pracowników.
Potwierdzają to także badania – najnowszy raport GfK wskazuje, że aż 72% kupujących we Włoszech, wskazuje ograniczenie liczby klientów w sklepach jako cenny element doświadczenia zakupowego.
Technologia może wspierać kontrolę obłożenia sklepu – system audio zintegrowany z systemami kamer może samodzielnie liczyć osoby przebywające na jego terenie
Obok zagadnień związanych z pandemią, system audio może wspierać także odpowiednią ochronę sklepu. Dźwięk odgrywa bowiem ważną rolę w odstraszeniu potencjalnych złodziei – automatyczne komunikaty mogą zniechęcić do dalszego rabunku.
Sprzedawcy mogą monitorować także obszary przed sklepami – system poinformuje automatycznie operatora ochrony, jeśli zauważy nietypowe zachowania po godzinach otwarcia sklepu.
Czytaj także: Eurostat: sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 1,6 proc. rdr w listopadzie
Jak wybrać dobry system audio?
Aby system głośników posłużył długie lata warto, by miał nie tylko wymienione wyżej funkcjonalności, ale także był łatwy w obsłudze i nieawaryjny.
Kluczowe, by jeden system obsługiwał zarówno kwestie związane z bezpieczeństwem, jak i zapowiedzi, czy muzykę. Posiadanie odrębnych rozwiązań powoduje niepotrzebne komplikacje i powoduje zwielokrotnienie potencjalnych punktów awarii.
Warto także zwrócić uwagę na proces instalacyjny – coraz więcej rozwiązań typu „wszystko w jednym” oferuje wysoką jakość, przy jednoczesnej prostej konfiguracji. Nie trzeba już mieć np. wzmacniacza czy procesora sygnału, wszystkie te elementy zapewnia jeden głośnik. Rozwiązanie zajmuje mniej miejsca i tym samym umożliwia sprzedawcom lepszą optymalizację wnętrza sklepu.
Kluczowe, by jeden system obsługiwał zarówno kwestie związane z bezpieczeństwem, jak i zapowiedzi, czy muzykę
‒ Znaczenie dźwięku w sklepie będzie z pewnością wzrastało. Może on pomóc sprzedawcom zarówno w poprawie doświadczenia zakupowego ich klientów, jak i w zapewnieniu im bezpieczeństwa.
Dlatego ważne, by stawiali na elastyczne systemy o otwartych standardach, które będą mogli rozbudowywać i dopasowywać do swoich potrzeb – dodaje Dagmara Pomirska.
Czytaj także: Ponad połowa Polaków celowo robi zakupy u lokalnych przedsiębiorców, aby pomóc im w czasie pandemii