Stop nieuczciwym praktykom: Deklaracja Odpowiedzialnej Sprzedaży
To pierwsza tego typu współpraca firm, którym zależy na poprawie jakości usług bankowych i kolejna pro-kliencka inicjatywa ANG Spółdzielnia. Co roku firma organizuje bowiem dużą konferencję Nienieodpowiedzialni, na której mówi się przede wszystkim o etyce, odpowiedzialności biznesu, odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialnej sprzedaży.
W służbie społeczeństwu
– Jednym z największych wyzwań branży finansowej i całego biznesu jest odpowiedzialna sprzedaż – taka, dzięki której klient otrzymuje za godziwą cenę produkt, którego naprawdę potrzebuje, który rozumie i na który go stać. Instytucje finansowe mają szczególnie wrażliwą rolę w naszym życiu, dlatego musimy w sposób szczególny dbać o dobro klienta – mówi Artur Nowak-Gocławski, prezes zarządu ANG Spółdzielnia.
Celami, które przyświecały inicjatorom Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży są przede wszystkim zwiększanie pozytywnego wpływu branży finansowej na otoczenie i budowanie relacji z konsumentami i biznesem w sposób, dzięki któremu będą mogli lepiej służyć społeczeństwu i gospodarce.
W interesie banków powinna być także edukacja społeczeństwa o finansach i produktach bankowych. Ważne jest też przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom i szybkie reagowanie w przypadku ich wykrycia.
– Cieszymy się, że jesteśmy jednym z inicjatorów pierwszej takiej współpracy firm na polskim rynku finansowym – podkreśla Michał Gajewski, prezes Santander Bank Polska.
Zyski, ale nie kosztem zaufania
Samoregulacje zawarte w Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży obejmują podnoszenie i upowszechnianie standardów etycznych na rynku w relacji z klientem, uczciwy dialog biznesu z konsumentami, edukację biznesu i klientów indywidualnych oraz zwiększanie zaufania do całej branży, poprawę jej wizerunku.
Będą stanowić także źródło wiedzy na temat najwyższych standardów w finansach.
– Branża finansowa, w tym banki, jak każdy inny biznes, powinna generować zyski oraz przynosić swoim akcjonariuszom i inwestorom rynkowo atrakcyjny zwrot z zainwestowanego kapitału. Zyski te nie mogą jednak być osiągane kosztem nadużycia zaufania klientów – dodaje Przemek Gdański, prezes zarządu BNP Paribas Bank Polska.
Sygnatariuszem deklaracji może zostać każda instytucja finansowa, z wyjątkiem tych, wobec których KNF, UOKiK lub inny ustawowo upoważniony podmiot wydał ostrzeżenie.
Klienci oczekują uczciwości
– Rynek usług finansowych jest dla konsumentów skomplikowany i trudny. Wielostronicowe umowy, skomplikowane wyliczenia i szybko zmieniające się produkty, często coraz bardziej złożone, powodują, że klienci instytucji finansowych oczekują od nich szczególnej uczciwości i odpowiedzialności.
Federacja Konsumentów z zadowoleniem przyjęła chęć stworzenia inicjatywy Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży i postanowiliśmy tę inicjatywę wesprzeć – mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Więcej informacji na temat zasad zawartych w Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży można znaleźć na stronie www.odpowiedzialnasprzedaz.pl